fredag 10 juni 2011

Bubblande nubbe!













































En så enkel idé som att kolsyra vodka borde någon ha kommit på för länge sedan men det har inte funnits så länge på marknaden. Den jag känner till heter Camitz och är en riktig pärla i gommen när den är rätt tempererad till ca 3 grader. Den bubblar och känns lyxig, som champagne med kork och allt!

Neutral i smaken och frisk. Inget för alla som älskar kryddiga nubbar alltså eller snobbiga smakpaneler för vodka. Förutom till julnubben passar den utmärkt till andra måltidshögtider som påsk & midsommar, kräftskivan och vid festliga tillfällen som nyår. Man ska dock vara lite försiktig. Effekten är lite grand som med champagne - det går snabbt. Måste vara bubblorna...

Man kan även servera den till ostron om man gillar halt och salt... Klassikern är att hälla lite välkyld Camitz i ostronskalet och sedan svälja alltihop samtidigt.

Camitz finns tyvärr bara på hyllorna hos ett litet antal systembolag men går att beställa. Finns i stor och liten flaska. Den lilla är precis lagom när man inte är ett så stort sällskap.


Skål!

2 kommentarer:

  1. Skansen-Tomas28 december, 2010

    Ostron och champagne på nyår!? Toppen tycker jag men vad tycker ni andra...? haha Ska bli jättetrevligt oavsett vad det blir...

    SvaraRadera
  2. Visste du inte att min absoluta favorit är ostron? Tyvärr har jag inte lyckats få tag på några och jag har hört att de är helt slut i hemstaden så det får bli något annat i stället :-)

    SvaraRadera