torsdag 30 juni 2011

Varm färskpotatissallad med bacon, färsk gul lök och rädisor, en bit kassler och dillpesto

Det sägs så många fantastiska saker om färskpotatis. Denna hajpade primör som alla verkar längta efter när sommaren börjar komma. Jag som inte alls är särskilt förtjust i färskpotatis får alltid höra att jag äter fel sort när jag säger att jag inte gillar det. Tro mig, jag har provat de sorter som finns i alla möjliga matvarubutiker och har ätit det på fina restauranger. JAG GILLAR DET INTE! Det bästa matmässigt med hösten är för min del att den älskade vanliga potatisen kommer tillbaka. En mjölig potatis kokt med mycket salt som fortfarande ryker när man delar den med gaffeln, det kan jag äta rakt av - utan något till och tycker att smaken är ljuvlig. Men en kokt färskpotatis på gaffeln, NADA för mig. Det ska mycket till för att få den att smaka någonting så jag gjorde ett gott försök med denna rätt för att ta tillvara kokt färskpotatis som låg i kylen och väntade på ett bättre öde. Jag fläskade på (bokstavligt talat) genom att steka färskpotatisen med baconstrimlor och lök och så serverade jag det med rädisor och kassler. Och då, jaaa... Smakade det inte lite gott om potatisen då i alla fall. Jo, tack vare salt bacon och en rejäl omgång i pannan med mycket kryddor. Puuuh... Jag lade på en klick dillpesto också för att ge mer smak på potatisen. Funkade!

Två-tre portioner
Ca 20 små kokta kalla färskpotatisar
Ett knippe färsk gul lök
1 paket bacon
En bit kassler
Rädisor
Salt, svartpeppar och chili explosion

Gör så här:
  1. Dela färskpotatisen i bitar, skiva löken och strimla bacon.
  2. Fräs bacon i en panna med höga kanter tills det börjar få färg.
  3. Tillsätt potatis och lök. Fräs några minuter tills potatis och lök fått lite färg och smak från bacon. Rör om regelbundet så att det inte bränns.
  4. Krydda med salt, svartpeppar och chili explosion.
  5. Skiva kasslern och bräck den snabbt på båda sidor i lite smör på hög värme. Svartpeppra lite grand.
  6. Skiva rädisor och servera till potatisblandningen och kassler.
Rädisorna var lite trötta så jag piggade upp dem i iskallt vatten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar