torsdag 11 augusti 2011

Kyckling i dragonsås med kronärtsskocka, rostad potatis och stekt citron (!) att pressa över...


Kyckling och dragon tillsammans blir riktigt gott! Den enkla såsen får en smakkick av citron som steks (eller grillas) ganska hårt innan den pressas över kyckling och även den rostade potatisen om man så vill. Citronen får en något annorlunda smak när den steks som är väldigt angenäm. Jag lade till marinerade kronärtsskockshjärtan i såsen eftersom jag hade några över i burken. Det blir lätt att så'nt står och blir gammalt i kylen annars och bara tar upp plats. Man får experimentera lite och slänga i det som finns till hands i såser och grytor.

Det blev väldigt lyckat ihop med kyckling, dragon och citronsmak. För den som gillar svarta oliver kan man slänga i dem och strunta i kronärtsskocka, eller använda både och. Man kan även göra såsen helt utan något annat än kyckling, dragon och grädde. Gott nog - det kan jag lova! Servera med rostad potatis med lite skal kvar, eller som vi gjorde dagen efter, med ris till. En "matlåda" som hette duga... Kan vara gott att komplettera med en sallad men vi klarade oss fint utan.

4 personer
4 kycklingfiléer, varje filé delad i tre bitar på längden
10-12 potatisar, delvis eller helt skalade i grova bitar
Ca 1 msk rapsolja
Smör
Salt, svartpeppar (och chili explosion - eller inte...)
2 citroner (väl sköljda i ljummet vatten) i tjocka skivor
2,5 dl mellangrädde (eller matlagningsgrädde)
1 msk färsk hackad dragon
Några avrunna marinerade kronärtsskockshjärtan
  1. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda potatisen med rapsolja och lite salt på en bakpappersklädd plåt. Rosta i ugnen totalt ca 30 minuter. Vänd dem en gång efter halva tiden. När potatisen är klar, smaka på den om den behöver mer salt eller inte.
  2. Stek kycklingbitarna i lite smör på ganska hög värme först så att de får fin färg runt om. Krydda med salt, svartpeppar och chili explosion.
  3. Häll över grädden och tillsätt hackad dragon. Dra ner värmen och låt puttra lite utan lock i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  4. Hetta upp en stekpanna, gärna i gjutjärn, lägg i en liten klick smör och stek de tjocka citronskivorna ett par minuter på varje sida på hög värme - de ska få ordentligt med färg.
  5. Lägg ner kronärtsskockshjärtan det sista du gör i kycklingsåsen.
  6. Servera kycklingen med den rostade potatisen (eller ris) och de stekta citronskivorna till var och en att pressa över maten.
Jag skalade potatisen lite slarvigt bara för att ha lite skal kvar. Potatisen kan vara helt oskalad också bara den är ordentligt sköljd och ren från jord och smuts.

Kycklingfiléerna skärs i tre avlånga bitar vardera. Färsk dragon ska det helst vara men torkad går nog också bra. Jag fick dessvärre åka kors och tvärs till olika butiker för att få tag på färsk - vägrade ge mig... Trägen vinner, jag hittade till slut!

Några marinerade kronärtsskockshjärtan ska rinna av och läggs i såsen allra sist.

Nu doftar det ljuvligt gott i pannan när kyckling och dragon får en extra boost av lite grädde...

Citronskivorna ska få rejält med färg. Stek på hög värme! De ser så läckra ut...

Se till så att potatisen får ordentligt med färg. Välj en fast sort så att den inte mosar sig...

Kronärtsskockorna på plats. Klart att servera såsen. Garnera gärna med en kvist dragon...



Dagen efter blev det ris till och jag undrar om det inte blir så nästa gång också - från början. Ris passar ju så bra till nästan all sorts kyckling.


4 kommentarer:

  1. Älskar kronärtsskockor! Brukar koka hela och äta med citron- och vitlökssmör, så himla gott. Men marinerade kronärtsskockshjärtan har jag inte sett. Har aldrig kollat heller egentligen, finns såna bland Ridderhielms grejer eller? Känner att jag måste ha såna, och sen känner jag att jag måste absolut laga kycklingen också.
    Apropå tidigare kommentar ang kålpudding, min mamma blandade alltid kål och färs, blev mycket saftigare sa hon, och det hade hon ju helt rätt i. Dock blandade hon aldrig i ris, men det ska jag prova att göra nästa gång.//Therese

    SvaraRadera
  2. Hej Therese! Zeta har ett gäng olika inlagda produkter. Du hittar de marinerade kronärtskockshjärtana i hyllan med soltorkade tomater, inlagd grillad paprika osv.

    Mamma blandar också kålen med färsen till kålpudding, precis som din. När vi var små lade hon kålen under och över för att vi barn - korkade som vi var - inte tyckte om kålen och då lätt kunde peta bort den :-) Hon har lite ris i för att göra det ännu saftigare och så tror jag att man från början hade i ännu mer ris för att dryga ut färsen...

    Lycka till med puddingen, med eller utan ris!

    SvaraRadera
  3. Att sitta här och titta på dom underbara matbilderna och härliga recepten gör att man blir så hungrig. Nu har jag fullt upp med att beta av alla dessa gosaker. Pressgurkan kommer jag att ha stående när det vankas fläskkött den är så supergod och mild i smaken syns inte ofta på ett matbord idag. Här blir det ändring på det. Åsa

    SvaraRadera
  4. Hej Åsa!
    Jag brukar bli mätt när jag matar in recept och bilder - som att magen blir påmind om när jag åt maten :-) Fläskkött är verkligen tacksamt, speciellt till husmansrätter.

    Lycka till med matlagandet!

    SvaraRadera