lördag 20 augusti 2011

Min godaste köttfärssås!


Köttfärssås är en av de vanligaste rätterna i de svenska hemmen. Inget konstigt med det. Det går fort och lätt att göra, jag kan variera den nästan hur mycket som helst, servera till olika sorters pasta och det finns massor av olika sätt att använda det som blir över - för jag gör mycket när jag ändå håller på.

Jag har blivit ombedd att lägga ut receptet på min godaste köttfärssås, som även är Mannens favorit så den här varianten förekommer ofta. Köttfärs, gul lök, tomatpuré, matlagningsgrädde och kryddor - det är allt som behövs. Om jag har lite färska tomater till hands kan jag hacka ner det på slutet men det behövs egentligen inte.

Alltså inget krångel med att hacka och strimla en massa grönsaker, inga krossade tomater utan bara basic. Ibland är det helt enkelt godast så. Inte ens riven ost ovanpå behövs till serveringen (men det är gott!). Det är viktigt för smaken att lägga i löken efter färsen och att bryna tomatpurén tillsammans med färs och lök innan grädden hälls på och det hela ska puttra ihop lite grand.

Gör så här till ca fyra portioner:
  1. Skala och hacka en stor gul lök, ganska smått.
  2. Sätt på en stekpanna och smält lite smör.
  3. Vänd ner ett paket kött- eller nötfärs (400-500 g) och bryn på hög värme tills det blir riktigt smått och grynigt. Rör om regelbundet tills vätskan från färsen har dunstat bort.
  4. Peta ner den hackade löken och låt den bryna med färsen ett par-tre minuter.
  5. Ha sedan i rejält med tomatpuré, drygt 1 dl, och bryn en stund till.
  6. Häll i 5 dl matlagningsgrädde och låt koka upp.
  7. Sätt på pastavatten och lägg ner pastan när vattnet har kokat upp.
  8. Dra ned värmen för köttfärssåsen och krydda med salt, vitpeppar och svartpeppar.
  9. Runda av smaken med lite strösocker.
  10. Stänk i några droppar soja.
  11. Låt såsen sjuda försiktigt medan spagettin kokar klart så att den tjocknar lite grand.
  12. Lägg eventuellt i några tärnade färska tomater i såsen på slutet.
  13. Om du tycker att såsen blir för tjock kan du späda med lite mjölk. 
  14. Smaka av köttfärssåsen med salt, vitpeppar och svartpeppar på slutet.
För fler varianter använd sökfunktionen här på bloggen och skriv in "köttfärssås".

Nu ska jag grotta ner mig i tidningen Lantliv Mat och Vin och hitta något att laga till middag till mig och Mannen i kväll! Jag gillar verkligen att leta nya recept och ha honom som försökskanin och ärlig kritiker :-) Ha nu en bra lördag så ska vi se vilket recept som dyker upp härnäst!

9 kommentarer:

  1. Den ska jag testa nästa gång! :D

    SvaraRadera
  2. Den är verkligen riktigt enkel och god! Mammas köttfärssås när vi var små innehöll ingen grädde och hon använde ketchup i stället för tomatpuré. Det var också gott...

    SvaraRadera
  3. Låter gott, det enkla är ibland godast.
    Min mamma brynte köttfärs, strödde över lite vetemjöl, och spädde med vatten, fick sen koka ihop, sen i med tomatpuré, salt, vitpeppar och svartpeppar. Och det bästa, kokt lök serverades till. Det här är min bästa köttfärssås, som jag gör då och då.//Therese

    SvaraRadera
  4. Smart av mamma med vetemjölet för lite tjockare sås! Med kokt lök till låter gott. Det är roligt med köttfärssås på det viset, alla har vi vårt sätt att göra det på, och många gånger flera olika sätt. Men som sagt, enkelt är gott!

    SvaraRadera
  5. Nu kan jag inte hålla mig! Måste delge att ett paket bacon i detta, som man bryner allra först är kalasgott! Strimlat då förståss. Trevlig helg//Eva

    SvaraRadera
  6. Hej Eva!
    Klart att bacon skulle göra sitt till. Jag brukar ha bacon i det mesta för mer smak. I en chili con carne har jag alltid bacon. Har faktiskt aldrig testat det i köttfärssåsen. Så får det bli nästa gång!

    Trevlig helg till dig också!

    PS
    Du ska väl med på Jennies partaj i oktober?

    SvaraRadera
  7. Just nu står denna enkla och goda rätten på spisen.... mmmm så gott! Bara pastan som ska bli klar nu! Tack för receptet! :D

    SvaraRadera
  8. Det var så lite :-) Kul att du vill testa! Jag ska ta med bacon nästa gång jag gör, som Eva tipsade om. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  9. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp uy tín, giá rẻ

    SvaraRadera