måndag 12 september 2011

Chimichurri - het argentinsk sås till köttet och som marinad


Chimichurri är en argentinsk sås som kan göras hur het som helst - allt hänger på hur mycket chili och vitlök du använder. Jag hittade receptet i Lisa Lemkes utmärkta bok "Till grillat" som jag köpte i somras. Även de grillade tortillarullarna med guacamole och mozzarella hämtade jag därifrån. Enligt boken ska såsen hällas över det färdiggrillade köttet (eller stekt i pannan) och alla typer av kött ska funka. Men jag valde att marinera mina fläskkotletter i såsen - flera timmar innan grillningen - med mycket lyckat resultat. Kan tänka mig att testa såsen till vanliga hederliga färsbiffar också - vilken piffning det vore!

Den här mängden chimichurri räckte till att marinera fyra fläskkotletter i - plus att det blev lite över i en skål för den som ville hälla lite sås över sitt kött när vi hade grillknytis i lördags. Enligt Lemkes recept ska man använda rödvinsvinäger men det hade jag ingen så jag tog balsamico i stället. Och så lade jag till en liten rödlök också. Kan väl aldrig skada, tänkte jag. Och det gjorde det inte heller....

Själva tillagningen (att blanda allt) är ju inte särskilt tidskrävande men om du som jag inte är som blixten med kniven så tar finhackandet en liten stund.

Till en något modifierad chimichurri behövs:
1-2 vitlöksklyftor, finhackat
2 dl färska oreganoblad, finhackat
1 röd chili, finhackad (utan kärnorna)
1 liten rödlök, finhackad (eller inte)
1 dl olivolja
2 msk balsamicovinäger (eller rödvinsvinäger)
1/2 tsk strösocker
Salt och grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Blanda vitlök, oregano, chili och rödlök i en skål. Häll över olivolja, balsamico och socker. Blanda och smaka av med salt och svartpeppar. Lägg köttet på ett fat eller i en plastpåse. Häll på såsen och marinera fram till grillningen/stekningen - gärna ett par timmar åtminstone. Eller grilla/stek köttet först och häll över såsen som den är när det är dags att äta.

Skeda såsen över köttet och låt det marinera. Jag använde såsen till fläskkotletter.

Till mina chimichurrimarinerade fläskkotletter åt vi libanesisk tabbouleh - passar jättebra med sin fräscha och syrliga smak från bland annat citron och mynta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar