söndag 4 september 2011

September, och snart slut på helgen...


Helgen börjar ta slut och vi är inne i september. Det syns i naturen, känns i luften och syns på ljuset. Men ingen ångest för det! Livet är gott. Jag känner mig nästan helt återställd från den skumma förkylningen och har kunnat koppla av och njutit ordentligt på landet. Rönnbär finns det som sagt gott om överallt så jag knipsade av några grenar utan dåligt samvete och satte i en gammal kaffekittel som vi fick "på köpet" när vi tog över arrendet här på landet.

Vi tog en lång sovmorgon idag och därmed sen frukost. Då gillar jag att göra något riktigt matigt och mättande, t.ex. steka bröd i rikligt med smör som jag lägger stekta ägg på. Gott att äta till är smörstekta tjocka skivor av tomat. Nu fanns inte tomat hemma men det gick bra ändå.


Jag har konstaterat att jag saknar mortel här på landet, det står på inköpslistan. Och så har vi ingen brödrost heller men jag funderar på om det verkligen är nödvändigt... Vi har ju inte direkt massor av förvaringsutrymme här och man kan rosta bröd i ugnen om det är många bröd det handlar om, och handlar det bara om ett par stycken skivor så rostar jag dem i stekpannan!


Till kvällsmat blev det snabb mat på stående fot, fast food. Jag tänkte först quesadillas men det blev till slut en annan variant med "öppen fyllning" i stället för tortillabröd under och över. Jag lade strimlat kycklingkött från bröstfiléerna på en grillad kyckling i en ugnsplåt på bakplåtspapper, på med småbitar av pepparsalami, tomat, basilika, riven mozzarella och lite västerbottenost. Sedan gratinerade jag hela härligheten på 225 grader i 3-4 minuter. Efter det var det bara att kalla in Mannen som snickrar trädäck och hugga in. Ett tortillabröd i handen, sleva fyllningen från plåten på ett tortillabröd, vira ihop och käka. Jättegott!


Tomat och basilika.... Mmmmmmmmmmm. Jag skulle kunna äta det som det är, ett basilikablad lindat runt en körsbärstomat och in i munnen. Jamie Oliver sa det tidigare i veckan på TV, det bästa äktenskapet är det mellan tomaten och basilikan :-)


För mig återstår att kolla igenom kylen vad som kan stå kvar till nästa helg, vad som ska frysas in, vad som bör slängas och vad vi kan ta med oss hem till sta'n igen. Plocka undan lite disk och snygga till efter vår framfart den här helgen, in med dynor och annat som inte ska stå framme om (när) regnet kommer nästa gång. Sedan avslutar vi helgen med en vedeldad bastu och kanske sommarens sista dopp, eller höstens första?


Så får vi se vad jag lagar för mat i veckan. Jag är inte riktigt redo ännu att kapitulera för "värmande höstgrytor" och heta soppor. Idag var det faktiskt 23 grader och sol! Nej, det vore inte dumt att laga till något som är lite somrigt, kanske capresesallad med gravade tomater? En av sommarens höjdpunkter i köket på landet, om jag får säga det själv, och det får jag :-) Gott slut på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar