tisdag 27 januari 2015

Galet goda, örtspäckade och bräserade kycklinglår med tomat och bacon, toppade med citronmarinerade oliver


Det är sällan (årets och förra årets underdrift eftersom detta var första gången någonsin) jag lagar kycklinglår. Dumt. Jag kommer göra det igen. Gärna på det här sättet där lårens skinnskida först steks frasig innan de puttrar vidare i en sås med smaker från tomat, bacon, vitt vin, lagerblad, kanel (!) och örter. Det hörs ju att det inte kan bli annat än ruskigt gott redan här, men toppa sedan alltihop med oliver som marinerats i olja, citronskal, vitlök, chilipeppar och ännu mer örter. Smakexplosion! Till alla dessa smaker passade det fint att servera ganska snäll risoni, som jag bara kokade och sedan blandade med lite av pastavattnet, en skvätt grädde, en driva parmesanost och lite salt och svartpeppar.

Det här är en jättetrevlig rätt att laga tillsammans och äta så fort det är klart, men den går även bra att förbereda. Marinera oliverna och gör grytan helt klar dagen innan eller några timmar innan, så värmer du bara upp den och tajmar det med tillbehöret när det är dags att äta.

Eftersom det inte direkt är några mängder kött på ett kycklinglår så beräknar jag två lår per portion. När det gäller vegetariskt alternativ så har jag faktiskt inget förslag. Jag tror att om man vill ha det vegetariskt, då får man helt enkelt avstå från att göra den här rätten. Gör med eller utan vitlök, som du vill ha det!

Tillbehör: Krämig risoni

Citronmarinerade oliver
2 dl oliver, gröna och svarta
1 vitlöksklyfta, skalad
1 röd chilipepparfrukt, urkärnad och finhackad
3 msk färska örter (timjan, oregano och persilja), hackade
3 msk olivolja
Rivet skal från 1 citron

Blanda alla ingredienser och marinera minst en timme men gärna längre, allra helst över natten.

Viktigt att du använder en STOR gryta och du kan behöva två stekpannor om du inte har en riktigt stor som 8 kycklinglår får plats i.

4 portioner bräserad kyckling
1 gul lök, finhackad
(1-2 vitlöksklyftor, finhackat)
140 g bacon, klippt i bitar
2 dl vitt (matlagnings)vin
2 burkar körsbärstomater på burk (800 g)
1 kycklingfond du Chef (eller 1 kycklingbuljontärning eller 1-2 msk flytande kycklingfond)
1 lagerblad
1 1/2 msk färsk hackad oregano, eller 2 tsk torkad
2 kvistar färsk rosmarin eller 1 msk torkad
1-2 kanelstänger
8 kycklinglår med skinn
Olivolja och smör till stekning
Salt och svartpeppar
Vatten

Fräs gul lök, (vitlök) och baconbitar i lite olivolja på lite över medelvärme tills baconet fått färg, ca fem minuter i en stor gryta. Blanda i vinet och koka ihop ett par minuter. Blanda i körsbärstomaterna med spadet, fond/buljongtärning, lagerblad, färska kryddor, kanelstång och lite svartpeppar. Låt småkoka medan du steker kycklinglåren. 

Hetta upp olivolja och smör i stekpanna och stek kycklinglåren med skinnsidan nedåt på lite över medelvärme i ca 10 minuter. Flytta lite på låren med jämna mellanrum så att de inte fastnar. Använd gärna rester av de färska kryddorna och lägg i pannan. Vicka på pannan så att smör/olja/fett från skinnet samlas mot kanten tillsammans med kryddorna. Ös kycklinglåren då och då med vätskan så där tjusigt som du säkert sett på matprogram. Salta och svartpeppra låren lite lätt på slutet.

Flytta över låren i grytan och lägg dem med skinnsidan upp. Vispa ur stekpannan/stekpannorna med några msk vatten och sila av stekskyn ner i grytan. Rör om och peta ner kycklinglåren i grytan. Koka grytan på medelvärme i upp till ca 30 minuter tills kycklingen är färdig (när köttsaften är helt klar intill benet). Smaka av med salt. Toppa grytan med de marinerade oliverna vid servering.

Krämig risoni (gör den medan kycklingen puttrar klart i grytan)
4 portioner risoni
Vatten
Salt
Vispgrädde
Parmesanost eller annan liknande, typ Padano som är lite billigare

Koka risonin i saltat vatten. Ta upp någon dl av kokvattnet innan du häller av vattnet. Blanda den kokta risonin med lite pastavatten, grädde och riven ost. Rör om tills det blir krämigt och anpassa mängderna tills det blir den konsistens du önskar. Servera till kycklingen och oliverna.

Voíla!


Oliverna blir vansinnigt goda. Gör dem gärna separat nån gång och ät med crostini eller som de är till en drink. Glöm inte att ta bort den hela vitlöksklyftan när du toppar grytan med oliverna.

Kycklingen ska inte vändstekas utan ligga med skinnsidan neråt i pannan under hela stekningen. Skinnet blir frasigt och släpper ifrån sig massor av smak till stekskyn som sedan åker ner i grytan!

Krämig risoni som är mild i smaken passar perfekt till grytan med så mycket härliga smaker!

Göres snart är min starka rekommendation. I ett kök nära dig. 

Jag bjöd in mig till mina föräldrars kök och lagade detta till oss. De tyckte lika mycket om det som jag. Det är så givande att få bjuda på mat och få positiv respons tillbaka. Att umgås i köket medan maten lagas och sedan äta den tillsammans. Det är ett sant nöje! Ett tips om du inte har någon att laga mat till hemma är att bjuda hem dig till släkt och vänner och be att få laga mat i deras kök. Det är alltid populärt och en win-win för alla, speciellt för de som har en stressig vardag och man dyker upp på en torsdag :-) "VÄLKOMMEN!"


18 kommentarer:

  1. Ja oss har du redan vid oliverna, kanonersgoda är vi helt säkra på.
    Vi gillar dom där beniga kycklingdelarna, både lår, vingar och klubbor. Både för att dom blir saftiga och goda men också för att dom väldigt ofta säljs väldigt billigt:) Och speciellt när dom lagas till som här i en gryta blir dom om än bättre.

    Och att bjuda in sej som matlagande middagsgäst, det är alltid välkommet!
    Kramarna till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, visst jag väl att jag skulle få lite uppmärksamhet där :-) Ni är ju så grymma på just detta, att fatta hur prismässigt sett billiga köttdelar är grymma. Jag är på väg :-)

      Vore ju underbart att få komma till er igen i Skåne och inta ert kök, men det skulle jag aldrig våga. Herregud liksom, som att försöka vara gud i himlen :-)

      Kramar!

      Radera
  2. Kycklinglår är GULD, bästa delen av hela kycklingen tycker jag. Och visst är det härligt att laga mat i någon annans kök och sen kunna bjuda på middag. Det gjorde jag när syrran och hennes kille precis flyttat - extra uppskattat mitt i flyttkaoset vill jag lova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Så härligt när matlagning kan bli en gåva, på riktigt. Samtidigt som man själv liksom snyltar på glädjen och nyttan :-)

      Radera
  3. Oj vad gott det låter! jag köper sällan lår av kyckling men nu har jag ett recept och en anledning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag lagar kycklinglår som sagt. Jag är fast!

      Radera
  4. Risoni är ju så gott, föredrar faktiskt det framför risotto, haha. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättegott och blir ju inte lika grötigt/stabbigt som risotto. Men jag gillar risotto också :-) Kram!

      Radera
  5. Du är verkligen bäst på att laga mat och ta fina bilder på det du lagat. Ser ljuvligt ut!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då :-) Tack.... Det här blev verkligen supergott!

      Kramar!

      Radera
  6. Ja, tack, det behöver inte vara en torsdag, du är välkommen NÄR SOM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vissa fall kräver jag matlagning i retur. Gissa om det gäller dig ;-)

      Radera
  7. Åh jisses... Bara oliverna skulle jag lätt kunna sitta och moffa i mig. Kycklinglår som får ta sin tid att bli klara och möra är ju helt ljuvligt gott. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur? Oliverna som de är fast definitivt till grytan - oj, så gott det blev!

      Kramar tillbaks!

      Radera
  8. Jahaja. När kommer du hit då? ;)
    Ser fantastiskt ut som vanligt. Jag dregglar.
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. You know the magic word. "Kom hit" :-) Anytime is a good time in Götlaborg with Kim! Men torka dreglet först va?

      Kram!!!!

      Radera
  9. BÄSTA! Kom hit nu och laga mat är du bussig! Och ta med dig Kim!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ska göra mitt bästa för att locka västkustbon till Sveriges framsida :-)

      Radera