måndag 4 april 2011

Pannkaka, varken mer eller mindre

Söndagens "lunch" blev pannkakor med iskall mjölk. Perfekt för att det går snabbt att fixa till under pausen från snickrandet för att inte tala om hur jäkla gott det faktiskt är! Det fanns ingen Club Soda som jag brukar ha i mina pannkakor för att göra dem extra frasiga på lilla Konsum men det smakade bra ändå. Vi gräddade i minsta pannan. Då går det rasande fort och inte ens den första pannkakan blir misslyckad som i alla fall för mig brukar vara fallet när jag gör i stor stekpanna. Använd inte så mycket smet så blir pannkakorna tunna och frasiga. Vänd när du ser att smeten "stannat" helt och små bubblor börjar resa sig från botten. I de flesta recept ska man ha smält fett i smeten för att slippa ha i pannan för varje pannaka, men jag lägger hellre i en pytteklick flytande smör/rapsolja för varje. Jag skulle inte kalla det smalmat. Njutmat är det däremot och en av de vanligaste maträtterna vi sätter i oss här i Sverige.

Ingredienser till väldigt många små pannkakor
3 ägg
3+3 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
Ett par matskedar sodavatten, gärna Club Soda
Smör/rapsolja att steka i

Gör så här:
  1. Vispa samman ägg med 3 dl av mjölken. Tillsätt vetemjöl och vispa till en slät smet.
  2. Vispa i resterande 3 dl mjölk och salt.
  3. Låt stå en liten stund så att smeten tjockar till sig lite grand.
  4. Häll i sodavattnet och börja grädda så fort som möjligt.
  5. Stek tunna pannkakor i het stekpanna med lite fett för varje pannkaka.
 
Vi äter våra pannkakor med lite strösocker bara. M hittade en tub med chokladsås i kylen som vi tryckte ut på några av pannkakorna. Det var gott men blev lite för sliskigt när syftet med intaget var lunch och inte dessert.

Mer om pannkakor och massor av variationsmöjligheter kan du läsa här >

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar