måndag 3 september 2012

Mammas skinkstek med (massor av) sås och potatis!



Vare sig du vill eller inte gör hösten sitt intåg i vårt vackra land och det känns lockande att ställa fram mer "rejäl" och värmande mat på bordet igen. För egen del trivs jag med hösten och har ingen ångest för att sommaren har gjort sitt även om det har blåst ganska ljumma vindar den gångna helgen. Som den vekling jag är har jag dragit på mig borrelia och det var ganska kännbart i helgen. Trött, huvudvärk, feber och ingen ork. Tyvärr kunde jag alltså inte gå loss bland grytor och kastruller i köket på landet och frigöra mitt uppdämda behov av att laga egen mat nu när vi är kökslösa i sta'n. Men i stället bjuder jag på mammas skinkstek som är bland det bästa jag vet. Husman som verkligen är värd namnet!

Jag tycker att det är viktigt att all sådan här "söndagsmat" inte försvinner i de svenska hushållen. Det känns som att färre och färre vet hur man ska göra dessa klassiker fast det är så himla "enkelt" egentligen! Det är klart att det krävs fingertoppskänsla för att få den rätta smaken på såsen och rätt konsistens på köttet men på det stora hela är det faktiskt inga konstigheter. Och att det blir fantastiskt gott gör ju verkligen inte saken sämre. Serveras med grönsakerna som kokar med köttet, gelé, inlagd gurka och kokt mjölig potatis (som ska suga upp den helt sanslöst goda såsen).

Till ungefär 6 portioner
1 skinkstek
2 gula lökar
3 morötter
Hett vatten - mängd som täcker i grytan
1 köttbuljongtärning
1 dryg dl grädde (mellan eller visp)
3-4 msk vetemjöl
En skvätt soja
Smör att bryna steken i
Salt & vitpeppar

Så här gör min mamma när hon beskriver muntligt i alla fall. Säkert faller några tips & tricks mellan stolarna som hon inte tänker på - typiskt när jag försöker utreda hur hon gör all god mat men jag gör vad jag kan för att hålla receptet levande!

Skala och klyfta löken och skär morötterna till ganska tjocka slantar - de ska inte koka sönder. Bryn steken i smör i en gryta till fin färg runt om. Salta och vitpeppra. Lägg löken i samma gryta och fräs. Häll hett vatten över steken så att det täcker ungefär halva steken. Lägg även i morotsbitarna. Låt småkoka upp till en timme beroende på skinkstekens storlek. Känn efter med sticka.

Lyft steken ur grytan och vira in i folie att vila under tiden såsen görs och potatisen kokar klart. Dock minst 15 minuter. Lyft bort morötterna och löken från skyn. Sila av i kastrull. Blanda vetemjölet i lite vatten och red av skyn. Späd med en dryg dl grädde. Skvätt i lite soja och låt puttra en stund. Smaka av med salt & vitpeppar.

Skiva köttet och servera med lök & morötter som kokat med köttet, kokt potatis, såsen, gelé och den typ av inlagd gurka som du gillar. Egen eller "köpegurka"...



MASSOR av sås ska det vara :-)


Så vad gjorde jag i helgen då? Vilade mycket i sovstugan med öppen dörr och fladdrande insektsdraperi medan Mannen jobbade vidare med de sista detaljerna på trädäcket utanför. Bredvid mig slaggade katterna Boris och Bojan. Bläddrade lite i mattidningar och kokböcker. Att läsa om mat gick bra i alla fall :-) En bastu orkade jag med också men inget dopp i sjön. Sov gott och mycket. Mannen fixade frukostarna och tog hand om mig i största allmänhet. Inte så tokig helg ändå trots allt. Det är skönt att bli ompysslad ibland! Dessutom fick vi med oss några portioner av pappas goda lasagne. Varför ska jag laga mat då :-)

Ha en bra och god vecka!


24 kommentarer:

  1. Du har rätt, söndagsmat är något vi inte får glömma bort! Okej, vi kanske är lite äldre än några läsare/skrivare här ?!?, men visst minns man väl den fina söndagsmiddagen hos mormor eller farmor, även hemma hos mamma förstås, det var stek eller ungsbakad kyckling (innan det blev en *billigvara*)... något som tog tid och som gav en underbar sås! Antingen dukat på *finmatbordet* i vardagsrummet eller med en vanlig duk istället för vardagsvaxduken i köket... och efterrätt blev det också ;-)

    Jag gör mest nötstekt, men går tillväga som din mamma, fast jag låter lök och morötter koka sönder eller mosar dem senare, för en (ännu) fylligare smakrik sås. Ibland slänger jag i 1/4-1/2 äpple i mindre bitar också, men det får sambon inte se ;-)

    Bland det bästa som finns är defintivt älgstek! Saknar det här (finns inga älgar), och även *världens godaste sås* som min svåger gör till.

    Fick googla lite innan jag visste vad du har, låter verkligen inte kul, men vilken sjukdom är det... Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu förstår jag inte vad du menar, vaddå äldre :-) Jo, men nog kan det vara så. Mamma lagar fortfarande all den där "söndagsmaten" fast den kan ätas vilken dag i veckan som helst. Den typen av mat är liksom ingen stor grej längre, och det tycker jag faktiskt är bra!

      Nötsteken gör mamma på liknande sätt och vankas det kalops mixas grönsakerna i såsen som "redning".

      Håller med dig om älgstek, sås och så gärna hasselbackare till det. Min f.d. svärmor var grym på att göra det och min f.d. svärfar tog hem köttet från skogen som jägare. Oj, vad sugen jag blev på den älgsteken nu!

      Tack, det är lite bättre nu men fortfarande väldigt trött.....

      Radera
  2. Tack du, kommer gärna på söndagsstek till dig! Blir ju inte av här hemma. Saknar mormors stek med gräddsås och kokta morötter. Mmmmm, så attans galet skitgott det var. Nu är mormor för gammal för det helt enkelthi. Borde bjuda hit henne på det i stället.

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen :-) Har inte vågat göra steken själv ännu men jag måste ju prova och "bli vuxen"! Mormors och mammas blir bäst, det är bara att förbereda sig på så man inte blir alltför besviken... Tycker absolut du ska bjuda tillbaka mormor!

      Radera
  3. Men absolut! Så klockrent Lotta! :) Kött & potatis och sås, vem kan leva utan de?? Det är ju bara sååå vansinnigt gott!

    Måste också skicka dig en ordentligt krypa-på-dig-kram för borrelia är inte roligt... Fick det i somras och mådde mycket konstigt till och från med feber och ledvärk, huvudvärk, migrän och allmänt "off"... Men de gick över med antibiotika så fortsätt du och vila dig och bli uppassad. Stor kram. /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle då inte vilja leva utan det! Det är liksom det jag alltid återkommer till. Trygg och god mat som sitter i sen barnsben och det blir alltid godast, speciellt när mamma gör :-)

      Just ja, du fick ju också borrelia! Då vet du vad jag pratar om och det är inte ett dugg roligt. Det här är min andra "vända". Nu är jag bara lite orolig att penicillinkuren är för kort. Förra gången fick jag 18 dagar nu bara tio. Fast då hade jag gått med det längre än nu. Tack Linda, jag gör som du säger och vilar och blir uppassad :-)

      Kram!

      Radera
  4. OH ! Stek! Fy bubblan vad gott, det måste jag göra snart. Tack för inpsirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Sätt igång så jag får läsa hur du gör och bli inspirerad tillbaka :-) Mammor kan de!

      Radera
  5. Söndagsmiddag hurra säger jag :) Jodå, det börjar kännas nu på kvällarna när mörkret kryper på tidigt och det är kyligare ute... hösten är på intåg minsann!


    Men borrelia, krya på fina vännen!! Låter inte trevligt alls, stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söndagsmiddag är grejen :-) Välkommen hösten säger jag!

      Inte kul alls med borrelia, tack snälla och kram till dig!

      Radera
    2. Me no like höst!

      Ursäkta sent svar ang tagine men jag har svarat dig inne hos mig. Mår du bättre idag? Kram!

      Radera
    3. Men hösten kan ju vara riktigt skön och fin! Igår hade vi tjugo grader på kvällen :-)

      Ingen fara - kollar hos dig! Mår mycket bättre, lite trött bara men det funkar. Tack...

      Kram!

      Radera
  6. skinkstek med god sås, så otroligt gott!

    SvaraRadera
  7. Men usch, borrelia... huga. Hoppas du börjar repa dig snart! Jaa-aa, mer husman och rejäla söndagsmiddagar och sås och potatis! Och präst-gurka (som jag trodde det hette när jag var liten). Berätta för en inte så stek-van: skinkstek, heter det så när man köper det i affären eller har det något annat namn? Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är bättre men det går seeeegt....

      Ha, ha! Prästgurka ska jag göra ikväll hos brorsan. Så gott!

      Yes, skinkstek heter det i affären. Har t.o.m. kollat upp det åt dig för att vara på den säkra sidan:
      http://www.scan.se/produkter/191911/skinkstek/

      Detsamma till dig - kram!

      Radera
  8. Finns bara ett ord för oss att beskriva söndagsstek och familjemiddag; saknad.

    Krya på dej kramar från södern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med...

      Tack och kramar tillbaks - snart reser jag söderut :-)

      Radera
  9. Lindha Johansson05 september, 2012

    Tråkigt att du fått borrelia. Kan bara föreställa mig hur jobbigt det är. Hoppas du får tillbaka orken och inspiration till att laga mat snart!
    Hösten är fin på sitt sätt, men jag saknar sommaren som aldrig dök upp och fasar för vintern. Massor av tröstmat behövs! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med Lindha, saknar sommaren som aldrig blev på riktigt och kanske därför är inte övergången till höst lika dramatisk? Värre med senvintern, när det har varit mörkt så många månader. Men inte riktigt ännu :-) Och mat ska det bli, jag lovar! Har en riktig goding på gång som jag lagade till i brorsans kök igår kväll! Kommer snart :-)

      Radera
  10. Helt rätt! Massor av sås!!!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he, när jag var liten ville jag helst bara äta potatis och sås. Vaddå kött? Vad ska det vara bra för :-)

      Radera
  11. Borelia var inget kul, du. Måste bli bra till helgen så jag inte behöva slagga ensam. Och du får för Guds skull inte missa kockandet!
    Det lagas helt klart för få klassiska söndagsstekar i köken. För fy fasiken vad gott det är. Gärna med pressgurka och gelé. Och myyyycket sås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närå, inte ens borrelia ska hålla mig borta :-) Mycket bättre nu och jag har t.o.m. orkat kocka hemma hos brorsan, mer husman blev det. Med pressgurka! Och SÅS :-)

      See ya!

      Radera