måndag 29 april 2013

Carnita Taco - långkok med "egen" kryddblandning, het mangosalsa och guacamole


Nu har jag invigt kokboken "Tex mex från grunden" med Carnita Taco, en premiär som blev hur lyckad som helst. Oj, oj, oj vad gott köttet blev - grytan skrapades totalt ren! Som tillbehör blev det en het mangosalsa, guacamole, gräddfil och riven ost. Allt åts på små tortillabröd som stektes snabbt på varje sida till lite färg och värme. Ska det vara tex mex från grunden helt och hållet skulle jag väl ha bakat bröden själv också men se där gick gränsen, den här gången i alla fall.

Carne betyder ju kött. På spanska använder man ändelsen -ita i ord för att få fram betydelsen liten/smått. Carnita Taco är alltså kött i småbitar. Jag använde en hel benfri fläskkarré som skars i mindre bitar. Köttbitarna marinerades ett par timmar i limesaft, apelsinsaft, lite soja och en kryddblandning som jag skakade ihop själv. Efter marinering steker man på köttet innan det ska koka färdigt i coca cola. Kryddorna och colan ger köttet en ljuvlig sötstark smak.

Det tar tid att göra det här men det mesta sköter sig själv. Mycket bekvämt att kunna förbereda allt och bara invänta den perfekta konsistensen på köttet. Mangosalsa och guacamole väntade i kylen och även osten rivdes i förväg. Sedan blev det självtag. Var och en tog sitt bröd och stekte på i pannan, fyllde brödet och åt. Det blev lite löpande band av det hela med mycket rörlighet i köket - riktigt trevligt!

Som vanligt har jag uteslutit vitlök både i marinad och kryddmix men du tar självklart med det om du gillar det och inte får magknip som vissa andra...

Receptet är hämtat från Jonas Crambys kokbok "TexMex från grunden".

4 portioner
1 kg fläskkarré utan ben
2 msk kryddmix (se nedan)
1 lime
1 apelsin
1 msk kinesisk soja
1 tsk spiskummin
(5 vitlöksklyftor)
1/2 liter coca cola

Skär köttet i små bitar. Massera in kryddblandningen och spiskummin. Pressa över lime- och apelsinsaft och häll i soja. (Finhacka vitlöken.) Blanda allt noga och låt marinera minst en timme men gärna över natten.

Ta upp köttet och stek på hög värme i en gryta. Häll över marinaden som är kvar. Rör om och häll i coca cola så att det täcker köttet. Småkoka minst två timmar under lock. Fyll på med coca cola vartefter den kokar ner. Ta bort locket på slutet tills vätskan har kokat in helt. Smaka av med mer av kryddblandningen tills det smakar som du vill ha det. Köttet är klart när det går lätt att finfördela med en träslev eller liknande. Finfördela köttet i små trådiga bitar medan det är lite coca cola kvar.

Kryddmix
3 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk vitpeppar
1 msk svartpeppar
(1 msk vitlökspulver)
1 msk chilipulver
1 msk torkad oregano
1 msk salt

Blanda ihop! Det som blir över kan du använda till grillat och stekt kött och grönsaker.

Het mangosalsa (Jonas Cramby)
Tärnat mangokött motsvarande två mangofrukter (frysta tärningar går jättebra)
1/2 finhackad rödlök
1/2 kruka koriander, hackad
1-2 msk pressad limesaft
1 liten bit habanerochili, finhackad
1/2 tsk salt

Blanda alla ingredienser och ställ kallt fram till servering. Var försiktig med habaneron som är väldigt stark!


Min guacamole
2 avokado
1/2 finhackad röd lök
1-2 msk pressad limesaft (smaka dig fram)
Salt
2 tärnade tomater
Hackad koriander
1 tsk sambal oelek

Jag gillar chunky guacamole så jag skär avokadoköttet i ganska stora bitar. Sedan pressar jag limesaft över köttet direkt så att det inte mörknar. Sedan är det bara att blanda med lök, koriander, sambal och tomat och sedan smaka av med salt och eventuellt mer limesaft.

Servera köttet med mangosalsa, guacamole, gräddfil och riven ost på tortillabröd som du steker på snabbt i en stekpanna - bara några sekunder på varje sida tills de liksom bubblar upp sig och får lite färg.



Kryddblandningen! Jag missade att jag skulle ha torkad oregano i den och inte fanns det i kryddlådan! En liten promenad till svågern som bor granne på landet och så fanns det "frystorkad" oregano i hans trädgårdsland som gick jättebra att använda! Bara att smula ner. Därför är färgen på de torkade bladen mer rödbrun än grön.



Köttet marineras utan olja. Syra från lime och apelsin gör jobbet tillsammans med soja och en massa härliga kryddor!



Mangosalsan hackad och klar. Ska bara blandas ihop till detta:


Solig mangosalsa. Hett och gott - perfekt tillbehör till köttet!



Chunky guacamole med tomater. Tomater kan man strunta i om man inte gillar det.



Finfördelad och trådig karré - Carnita! Principen är ju den samma som med pulled pork även om jag inte använde gafflar för att dra isär köttet så nu kan vi väl säga att den "nollan" är spräckt också (att ha lagat pulled pork som väl alla andra har gjort vid det här laget...)!



Till middagen var vi fem personer; jag, Mannen, bror, svåger och pappa. Det blev en ganska traditionell uppdelning av sysslorna den här lördagen. Karlarna släpade sly och eldade medan jag handlade och lagade mat. En gemensam bastu med dopp i sjön (Mannen och svågern) hann vi med innan middagen. Jag överdriver inte när jag säger att jag fick idel lovord från mina matgäster, de njöt av varje tugga. Och jag njöt av att slippa släpa till elden, win win alltså :-)

Avslutningsvis ett litet bildbevis på att det faktiskt badades i helgen. Jag vet att det egentligen inte syns att det faktiskt är en människa som hoppar i men jag lovar på heder och samvete att det är min man i plasket. Det är ingen stor sten eller liknande som vi kastar i plurret :-) Här har jag en nolla kvar att spräcka däremot men första doppet för i år lär nog dröja!





22 kommentarer:

  1. Mycket bättre betyg är renskrapade grytor kan det inte bli! Gående bord är så himla bra, det brukar vi också köra med i vårt lilla kök, skönt att slippa skickandet och bärandet ut och in med alla fat och karotter...
    Och coca cola i maten, mmmmm.... Varför gör man inte det oftare? Bra med påminnelser, det tackar vi för!

    Men bada nu!!! Jisses kosses, vi är makalöst imponerade,vilken karl! Här doppas inte en endaste Mårtenssontå i Östersjön förrän vattentempen visar minst 25 vilket betyder typ aldrig:)

    Ha nu en riktigt skön Valborg,
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen hur kul som helst att blicka ner i den där tomma grytan, Mannen tog det sista med en gaffel rakt av :-) Inte måste sitta till bords med tallrik och bestick varje gång, lite mer "fri" sittning är jättetrevligt! Faktiskt första gången jag använde cola i maten...

      De är knasiga de där karlarna. Värsta macho. Men de tycker faktiskt det är riktigt skönt, men det skulle ju aldrig ske om det inte var i kombination med bastubad. 25 grader tycker jag låter som en bra måttstock för att stoppa ner tårna, har blivit en riktig badkruka.

      Tack detsamma och kramar till er!

      Radera
  2. Ahh, vad gott! Det var min premiär från boken också! Måste snart testa mer. Underbar mat!
    Bada...nänä.....Johan hade sett någon bada förra veckan. Nä, det dröjer nog nån vecka till....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det grymt gott! Kändes lagom att börja med från boken. Nu är jag jättesugen på att prova fler recept, det finns ju hur mycket gott som helst.

      Näe, du. Inte bada än på ett tag. Nästa vecka kanske som du säger :-)

      Radera
  3. Ser jättegott ut men ingen spiskummin i kryddmixen??? Det måste väl ändå vara ett måste i en tacokryddning eller? ;)

    Brrrr, jag fryser bara av att se den sista bilden! Önskar dig en riktigt fin valborg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av någon anledning ska inte spiskummin tillsättas till kryddmixen som receptmakaren har gett ett eget namn. Spiskummin står med som ingrediens till köttet tillsammans med fruktsafterna och soja. Så visst är det spiskummin i, fattas bara annat :-)

      Det var helt OK att titta på men aldrig att jag skulle hoppa i plurret nu!

      Tack detsamma till dig - kram!

      Radera
  4. Wow! Vilken maträtt! jag sparar inlägget omgående! Ska bli roligt att få laga allt det här till en fredag! :) Jag sitter och dreglar! ;)
    Ha en fin Valborg!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så löjligt gott så wow är verkligen ordet! Har du bara tid på dig en fredag så att du inte måste vänta till midnatt med att äta så är det ju lugnt :-)

      Tack - detsamma till dig!

      Radera
  5. Åhhh, vad gott det ser ut! Påminner om en köttgryta med Coca Cola som man gjorde i hemkunskapen. Bra försök av läraren att få barnen att tycka att matlagningen är lite roligare ;) Detta är nog 100 gånger godare än det vi 10-åringar vevade ihop i skolan!

    Den där boken har jag bara hört hyllningar om, så jag funderar på att införskatta den, jag med. Men just nu är det inköpsstopp och först på listan står ändå mister Olivers nyaste kokbok.

    Önskar dig en trevlig Valborgsmässoafton! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg av, fick du göra köttgryta med cola i hemkunskapen?! Annat det än våra fiskpinnar och scones :-)

      Boken är jättehärlig, avslappnat skriven också. Om jag var tvungen att välja skulle det faktiskt bli texmex-boken. Sorry, Jamie :-)

      Detsamma - ha det riktigt skönt!

      Radera
  6. Vet du vad Lotta? Mär jag och Pernilla och Johanna var och fikade i fredags så haglade lovorden över dig. Vi tycker alla att din blogg är så himla fin, att du är så himla go och att du skriver så bra! Massor med kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sötingar! Oj, vad glad jag blir för så fina ord!!! Smilbanden går från öra till öra och jag rodnar nästan :-) Så mycket beröm på en gång är nästan mycket för en hederlig svensk som inte ska tro att hon är nåt! Men det struntar jag i, nu ska jag resa på mig och pösa lite av stolthet :-)

      Så roligt att få träffa er alla även om det blev alldeles för lite tid, mer nästa gång tack!

      Massor av kramar och trevlig Valborg!

      Radera
  7. Åh, så himla gott det ser ut! Tokfina bilder!

    Ha en finfin Valborg!

    Kramar Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Hanna! Det var så himla gott, det kommer att lagas fler gånger for sure som man säger over there hos dig :-)

      Detsamma - firar man Valborg i England, förresten?!

      Kramar!

      Radera
  8. så gott med alla denna texmex, vår nya trend här hemma sen ett tag :)
    Ha det gott. Lena från Make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att trenden går mer mot att man lagar maten mer än "bara" färdiga kryddmixer, såser osv. Kul och lätt att göra själv. Och det känns nyttigare. Så gärna mer av sånt här!

      Trevlig helg!

      Radera
  9. Det ser fantastiskt gott ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löjligt gott. Att äta bara kött med gaffel direkt från grytan är inget jag brukar göra men här gick det inte att låta bli :-)

      Radera
  10. Allt såg frestande ut! Utom doppet, det väntar jag nog med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, då är vi helt överens på båda punkter :-)

      Radera
  11. Gaaah! Här sitter jag mitt i natten på jobbet och börjar bli småsugen på något gott... Ge mig nu! Det här är så galet gott! De som inte testa detta ännu bör göra det snarast. Inte bara köttet blir gott utan även alla fina tillbehör.
    Men bada... Nja... Jag badar knappt ens på sommaren. Knappt ens på en riktigt semsterort... Jag vet - Badkruka No 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, aj - farligt det där med småsugen på nätterna :-)

      Ja, jag är helt såld! Det måste bli snart igen.

      Jag har varit allt annat än en badkruka. Vet inte vad som har hänt. Är det åldern kanske :-) Om du är No 1, så delar jag nog den platsen - fast utomlands i varma hav badar jag gärna!

      Radera