tisdag 3 april 2012

Rimmad och helstekt kyckling i ugn - LÖJLIGT saftigt och SANSLÖST knaprigt skinn!


Härmed konstateras att jag har lagat till den godaste kycklingen någonsin! Det är löjligt för att det är så lätt att göra om än väldigt tidsödande. Tiden som läggs ner är dock passiv till största delen så det är verkligen inget bekymmer. Kycklingen rimmas många många timmar innan den glaceras med endast japansk soja, honung och citronsaft och avslutas i ugnen. Skinnet blir verkligen sanslöst krispigt så t.o.m. jag kunde äta det. Brukar inte gilla det där sladdriga ovanpå annars. Här blev det en helt annan sak, det går knappt att beskriva. Tunt, krispigt och inget slabb under. Wow!

Mannens utlåtanden gick i stil med "Åh, satan vad gott". "Det här är sjukt gott." "Kycklingen är SÅ saftig!" Osv... Det var riktigt roligt att höra även om det känns lite fånigt att ta åt sig cred för något som inte kräver speciellt mycket insatser i köket. Genialisk mat helt enkelt och jag är väldigt tacksam för matglada Mårtenssons som ledde in mig på "den rätta vägen" :-) Tack Anki och Håkan, för att ni lagade detta och delade med er av receptet!

Jag gjorde en krämig potatisotto (jodå, ordet finns) till kycklingen som passade riktigt bra. Vi tyckte båda att tillbehöret var minst lika fantastiskt som kycklingen så den rätten är värd ett alldeles eget inlägg. Mannen tyckte att det här är ju finmat man ska äta på en lördag men man kan väl äta vad som helst vilken dag som helst, tycker jag!

Om du inte har provat att rimma kyckling förut, prova och du kommer inte att ångra dig. Det känns väldigt svårt att nå'nsin kunna gå tillbaka och köpa färdiggrillad kyckling efter det här... Enligt receptet skulle det vara torkad rosmarin (2 tsk) och torkad timjan (1 tsk) i saltlaken men ooops det fanns inte i mitt kryddskåp vilket jag lätt trodde, så jag tog torkad basilika, torkad dragon och ett lagerblad i stället. För min smak passar det bättre, torkad timjan och jag är inte bästa vänner. Färsk däremot är timjan super. Du kan självklart använda någon annan glasyr att pensla med, efter eget smak och tycke.

Oj, det blev ett långt intro men den här kycklingen förtjänar verkligen det. Innan du hoppar på det, räkna in tid från dagen före kycklingen ska ätas. Dagen innan ska den läggas i saltlake nämligen och laken ska först kokas upp och sedan svalna ordentligt. Det tar sin lilla tid. Alltså inget du hoppar på och börjar med om du vill äta kycklingen samma kväll. Enjoy!

Till godaste kycklingen hittills behövs:
1 hel färsk kyckling, gärna majskyckling

Saltlake
2 liter vatten
6 msk salt
2 tsk torkad dragon
2 tsk torkad basilika
1 lagerblad

Glasyr
2 msk japansk soja
2 msk flytande honung
2 msk färspressad citronsaft

Koka upp saltlaken i en kastrull som rymmer kycklingen men inte för stor, laken ska nå upp ordentligt så att kycklingen täcks så mycket som möjligt när den läggs i. Låt laken svalna helt. Skölj av kycklingen och lägg  ner den i laken, på med lock och in i kylen minst 15 timmar.

Ta upp kycklingen ur laken och låt den rinna av. Torka kycklingen och lägg i ugnsfast form med bröstet uppåt. Blanda ihop glasyren och pensla kycklingen med ungefär hälften. Ställ in kycklingen mitt i ugnen på 225 grader i 25 minuter tills den har fått fin färg. Ta ut den och ge den en omgång till med resten av glasyren. Sänk ugnsvärmen till 150 grader och ställ in kycklingen i ca 35-45 minuter till. Min var klar efter 40 minuter. Kolla vid tjockaste delen av ett lår med ett snitt att köttet inte är det minsta rosa, det ska vara vitt och fint. Då är kycklingen klar!

Låt kycklingen vila några minuter så stannar köttsaften kvar bättre i köttet (det är min erfarenhet i alla fall). Skär sedan upp den och servera med valfritt tillbehör. Min potatisotto lagade jag till under tiden kycklingen var i ugnen och den passade perfekt. Jag kan tänka mig att en krämig risotto är väldigt gott till också, men det är du som bestämmer!



Kycklingen kör bröstsim i saltlaken. Tänkte att det skulle vara bättre än ryggsim så att saltlaken når till de bästa bitarna på kycklingen. Jag plockade en rejäl majskyckling från affären som var jättefin.



Glasyren är tunn så den sätter sig inte på samma sätt som andra lite tjockare glasyrer till helstekt kyckling brukar göra. Men den ger massor av fin smak till skinn och kyckling. Japansk soja har en lättare och friskare smak än kinesisk, tycker jag. Om man kan kalla sojasmak frisk överhuvudtaget... Men ändå.



Första halvlek i ugnen är över. Kycklingen har redan fått fin färg. Nu ska den penslas och in i ugnen igen för andra halvlek, i lugnare tempo. 150 grader istället för 225 i första.



Kycklingen är klar och har fått underbart härlig färg. Mannen får äran att sätta kniven i den och skära upp.



Saftiga bröstbitar till mig! Låren gick till Mannen.



Kolla in skinnet.... Här anas den supergoda potatisotton som jag gjorde till kycklingen.



Missa inte potatisotton i nästa inlägg, den förtjänar verkligen ett eget kapitel. Potatisotto är väl egentligen en slags lyxstuvad potatis men det låter ju ganska trevligt så varför inte. Potatis och lök stuvas med gräddbuljong och sedan blandar man ner ost, skållade tomatklyftor, haricot verts och gräslök. Mer säger jag inte. Den karamellen suger vi lite på :-)

Har ni fått några påskägg ännu då? På jobbet fick vi ett GIGANTISKT påskägg från leverantör. Egentligen är jag inte så förtjust i godis - hellre salta chips - men när det står där bara några meter i från mig, tror ni jag kan låta bli? Nä, speciellt inte framåt eftermiddagen när blodsockernivån blir utmanad... Då gäller det att höja karaktärssvärdet extra högt och kämpa emot och låta rösten i huvudet säga: Ta'n banan :-)

Nu är det dags att lägga sig. Det är "fredag" i morgon och efter avslutat verk på jobbet hägrar långledigt över påsken. Mmmmmmmm  daaaaa!

Ha det gott!


15 kommentarer:

  1. Åh nu hoppas jag på att nästa inlägg kommer snart för det där skulle jag verkligen vilja testa! Har för övrigt testat en hel del av dina recept och blivit väldigt nöjd med allt jag testat! Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej morgonpigga Linda :-)
      Vad roligt att du gillar och testar maten - jag blir jätteglad och peppad att fortsätta leverera!
      Receptet kommer snart!

      Radera
  2. Jo visst lönade det sig att göra denna kyckling! Helt otroligt gott, men som sagt, man maste planera att göra den... Jag räknade baklänges: äta vid 8, minus tiden i ugnen osv. och hade sa en ca.-tid när den skulle i saltlaken. Fuskade ju lite förresten och tog stora kycklinglar istället för en hel. Gar ocksa jättebra.

    Här är det ocksa "fredag" idag och det kommer ett par lediga dagar där jag kan laga lite mat med mer insats är en vardagkväll, da blir det inget speciellt ;-)

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart värt planeringsinsatsen! Pippin låg nog en 20 timmar i laken och ingen fara med det. Har sett recept på rimmad kyckling där den ska ligga i ett dygn, och recept där man använder kycklingdelar som filéer eller lår i stället för hel kyckling. Inget fusk tycker jag :-)

      Långledigt är verkligen som gjort för att lägga extra tid på matlagningen. Ha en skön ledighet!

      Radera
  3. Hel kyckling gör jag ju aldrig. Delvis för att jag verkligen är så dålig på att skära upp den när den är klar... Borde nog gå nån kurs. Men den här såg ju supergod ut! Använde du fryst, tinad eller färsk? Vände du på kycklingen där i halvlek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika!
      Strunt samma om pippin blir lite slarvigt uppskuren, det är så gott så det gör inget :-) Helstekt kyckling är så enkelt och det blir saftigare än kycklingdelar - även när du inte rimmar den. Och så sköter den sig själv i ugnen och man kan lägga tid på smarrigt tillbehör.

      Jag använde färsk kyckling men jag vet att det går lika bra med fryst (som tinas först) som då verkligen vinner på att rimmas innan den steks i ugnen.

      Pippin fick vara helt ifred i kastrullen alla timmar, behöver inte vändas!

      Klart du ska prova!

      Radera
  4. Bästa Mårtenssonarna har gjort en fin-fin vandringspokal, jag ska också testa att rimma nästa gång jag gör kyckling i ugn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt - snacka om ringar på vattnet, eller vandringspokal som verkligen är rätta ordet :-)

      Radera
  5. Åh, pust, nu kan vi andas ut då alltså! Har varit lite oroliga för att det kanske inte skulle gå hem, kan lätt bli så när förväntningarna är högt ställda. Men nu kan vi fira påsk i lugn och ro:) Varsågod, och tack själv för att du plockade upp receptet.
    Så kul att du gillade pippifågeln, precis som du säger så är det uteslutet att man handlar hem färdiggrillad kylling fler gånger!

    Potatisotton ser vi fram mot att få ta del av, låter och ser smarrigt ut.

    Ha det gött,
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varendaste förhoppning uppfylldes med råge. Jag visste ju att det skulle bli bra med er som garant :-)

      Nä, slutsmörat nu va! Fast det blev ju en riktig hit :-)

      Potatisotton blev verkligen god. Ska joxa lite med bilder och sån't men först ska jag fixa lite sen middag på landet. Vi kom just hit och har packat upp oss. Nya tag i köket :-)

      Kram till er!

      Radera
  6. Jag skulle också ha tillagat kyckling idag, men det var dålig när jag öppnade paketet :-( Tror aldrig att jag tidgare köpt färsk kyckling som varit dålig.
    Men jag kommer definitivt prova detta framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fy vad "surt"... Det har jag aldrig varit med om och det är nog inte svårt att märka om kycklingen är dålig.

      Kan ju inte hända två gånger på raken så nästa gång så!

      Radera
  7. Då var det snart dax IGEN! Kvasten är nu uppdaterad till en 2.0. Påskharen sitter bredvid. Även han uppdaterad till senaste version så here we come Blåkulla!! Önskar er ALLA en kanon bra skärtorsdag ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Jag har trimmat min kvast och tagit bort stödhjulen. Here we go! Detsamma, glad påsk!

      Radera
  8. Dumt av mig att gå in här upptäckte jag nu.. Så hungrig och vill ha detta NU! Har en kyckling i frysen, så jag kommer att göra detta någon gång snart. Kanske till nästa helg.

    Kram kram

    SvaraRadera