onsdag 10 april 2013

Fylld och gratinerad frukostkorv med potatismos och ketchupsås



Det var de här fyllda korvarna jag suktade efter i veckan! Inspirerad av både Kryddburken och Remsans bistro så blev det då äntligen dags. Härlig och lättlagad vardagsmat som jag nog inte ätit sedan jag flyttade hemifrån. Varför vet jag icke!

Jag använde frukostkorv men använd den sortens korv du gillar. Det går nog till och med att använda falukorv, genom att dela den på längden till exempel och sedan klicka blandningen ovanpå. För att få plats med fyllningen ordentligt så snittade jag korven som ett V längs med - det blev lite trångt om saligheten annars. Den sträng med korv som skärs bort kan delas i mindre bitar och sparas till en kommande pytt eller fräsas på med lite ägg till exempel. För inte ska vi kasta mat!

Välj senap efter din smak; vanlig korvsenap, dijon eller stark och grovkornig.
Ketchupgrädden hottade jag upp lite grand med sambal oelek.
Korvarna serverades med det enda möjliga alternativet, hemlagat potatismos!

4 portioner
8 frukostkorvar

Fyllning
125 g philadelphiaost (drygt halva 200-gramsförpackningen)
2-3 msk bostongurka
2-3 tsk senap
2 dl riven ost (hushållsost, prästost, svecia...)
1 gul lök, finhackad
Salt och svartpeppar

Ketchupgrädde
2 1/2 dl mellangrädde
2-3 msk ketchup
1 tsk sambal oelek

Skåra upp korvarna på längsen - gärna enligt V-stilen, d.v.s. så att du får som "raviner" längs med korvarna. (Mer plats till fyllningen...) Blanda övriga ingredienser till fyllning och fördela den i korvarna. Smörj en ugnssäker form och lägg i korvarna. Rör ihop grädde, ketchup och sambal. Häll ketchupgrädden över korvarna. Gratinera mitt i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter. Servera med potatismos och eventuellt mer av bostongurkan!


Fyllt och klart - på med ketchupgrädden!



Klart att gratinera! 



Två härliga korvar och massor av potatismos med ketchupgrädde - dags att äta!
Inte vacker mat men där är vi ju redan överens - det är inte utsidan som räknas :-)


Det skulle vara väldigt kul att få lite tips på andra sätt att fylla korv och gratinera - det måste ju finnas hur många varianter som helst där ute, eller? Hur gör du din bästa korv i ugn?

Styrkt av (svaga men ändå) löften om varmare väder och vår som kan göra lite mer skäl för namnet så är ork och energi bättre än på länge. Förhoppningsvis smittar det av sig i köket också så att det skapas mycket nytt och gott där. Jag är ganska trött på att vakna upp till minusgrader, att skrapa bilen och vara beredd med både varma och tunnare kläder och skor. Trångt i hallen nu! Trött på grus också. För att inte tala om hur trött Mannen är på hala morgonvägar och gruset - hans hoj har fått stå i vinteride alldeles för länge men snart ska den fram!

Ha en fin onsdag - snart är det vår!

31 kommentarer:

  1. Vad sugen jag blir!
    Har någon gång haft äpple i fyllningen och om jag minns rätt en liten bit purjo också.
    Det är klart att det ska vara mer bostongurka till också... en produkt jag för övrigt "importerar" från Sverige ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äpple och purjo är nog också jättegott att använda! Ost och bostongurka som smuggelvaror alltså :-)

      På löpsedlarna här i Sverige står det att "tyskvärme" är på väg hit. Är det något som du har märkt av än på plats?

      Radera
    2. Visst har jag hört att det blir varmare i Tyskland... på TV ;-) Det lilla vi här uppe på Fehmarn märker av det är +5 °C och sen en vind som gör att det känns som -1°C... ett par soliga dagar och just nu ett *vårregn*. Hoppas den svenska väderprognosen gäller även för oss här i Burg;-)

      Radera
  2. Detta ser ju löjligt gott ut! Får införskaffa svensk korv när jag är hemma så jag kan äta detta!

    Och helt rätt - inte ska man kasta mat! :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, dags att smuggla korv! Fast du kan använda nästan vilken korv som helst. Remsan använde en köttig och kryddig korv med mycket smak. Kanske går att få tag på i London, eller :-)

      Nej, matsvinnet är galet.

      Kram!

      Radera
    2. Ska laga detta ikväll! Funkar nog inte med vanlig brittisk korv dock, den är inte lika fast i konsistensen så snittar man upp den blir det mest smul, eftersom skinnet inte ligger lika nära korvsmeten heller. Brittisk korv är mer som hemmastoppad. :) Men god på sitt sätt!

      Kram

      Radera
    3. Härligt! Fast det låter ju på ett sätt som att brittisk korv då är bättre än den svenska, om den är mer som hemmastånkad :-) Fast just till det här är det ju förstås bra med den svenska korven...

      Lycka till - trevlig helg och kram!

      Radera
  3. Ja det finns säkert massor av varianter men vi har inte ett endaste förslag att komma med. Det händer aldrig att vi ugnssteker fylld eller ofylld korv i vårt kök, det är något frugan absolut inte fixar att käka nämligen. Inte någonting kan rubba henne:) Men du kan säkert själv finurla ut många goda fyllningar själv, varför inte lite italienska smaker kanske?

    Den där värmen läste vi om på löpsedlarna idag, vi håller tummarna för att den kommer snart. Håkan har plockat fram shortsen så de ligger redo för lite fler grader på cykelturen till jobbet när som helst:)

    Tackar för tipset om färgen i ena kanten, men det funkar inte på mallen vi använder oss av verkar det som, vi kan bara färglägga båda yttersidorna och inte bakgrunden till någon text. FÅr väl se om vi kanske färgar ytterkanterna på någon grön variant...

    Kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om ni använder några av korvarna made by Håkan då? Emmy använde någon typ av kryddig korv. Det behöver ju inte vara traditionell frukostkorv eller falukorv. Fast det kanske är grejen i sig, korv i ugn. Har man taskiga matminnen så har man :-)

      Det verkar som att värmen fortfarande ska komma, de har inte ändrat prognosen ännu i alla fall. Härligt med shorts! Bruna och fina ben till dem va :-)

      Hm, trist att det inte funkar. Det kan vara lite buggigt ibland så man får göra vad man kan av det verktyget tillåter.

      Kramar!

      Radera
    2. Så taskiga matminnen så du anar inte... Inte ens Håkans hemmagjorda korvar kan ändra på dom:)

      Och prognosen håller i sej, nice! Lika bruna som en alvedon:)

      Kramar

      Radera
  4. Rackarns gott det där! Jag gör som du, bostongurka, färskost och rivost och så lite lök! http://kryddburken.se/2012/01/12/fylld-gratinerad-frukostkorv-potatismos/

    Jag har länge tänkt att jag ska prova med färska rödbetor, strimlad kål och färskost, har fått för mig att det måste bli gott?! Haha! :)

    Ha en fin dag Lotta! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag tog gul lök som jag tycker gav fint tugg och så hottade jag upp ketchupsåsen med lite sambal.

      Tycker verkligen du ska prova den vegetariska varianten, låter supergott!

      Detsamma till dig!

      Radera
  5. Yum. Utsökt!!!Jag är hungrig nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott! Bara att äta :-)

      Radera
  6. Mums! Detta gjorde min mamma när jag fortfarande bodde hemma, godast med potatismos även om vi ibland fick makaroner också.
    Tyvärr har jag inga tips på fyllning, min mamma gjorde nästan exakt likadant som dig, tom en sås på grädde som hälldes över hela formen. Grädden blandades med fyllningen som bestod av hackad lök och ketchup och bostongurka serverades till. Fyllningen rann väl ut lite med pga att hon smittade upp korven helt så att den blev platt istället för att skära ut en bit.

    Synd att jag har så svårt att äta korv numera, när man tuggar ordentligt känner man tyvärr varenda brosk-och fettbit. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typisk mamma-mat! Samma här, det var när jag bodde hemma som jag åt detta senast. Inte klokt! Mannen tog en portion med pasta till också, funkade kanon.

      Smart att blanda allt och hälla över - det ska jag testa nästa gång. Allt utom osten, så strör man den över sist!

      Försök hitta korv med bra kvalitet, hög kötthalt och inte en massa annat konstigt i så slipper du nog brosk och fett. Lycka till för detta måste du ju göra!

      Radera
  7. Mums måste jag försöka

    SvaraRadera
  8. Söker en dessert som mannen lagat bla med maräng omöjligt att hitta här kan du hjälpa mej Tack Lotta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag håller på att bygga upp receptkategorierna igen som jag lyckades slarva bort, har bland annat dessertkategorin kvar. Jag tror att det kan vara den här goda du letar, efter:

      Kokosmaränger med passionscurd, hallon och glass:
      http://lottakruse.blogspot.se/2012/04/kokosmaranger-gigantum-med-passionscurd.html

      Hör av dig igen om det är någon annan dessert du letar efter!

      Radera
  9. Hittade receptet kokosmaränger med passioncurd som jag kommer att göra. Har också gjort Budapestrullen mycket god.Du har underbara recept både på mat och desserter som jag är här och plockar åt mig.Ska till helgen göra porterstek till efterätt hade jag tänkt kokosmaränger. Tack Lotta helgen räddad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du hittade receptet, de är sååå goda de där marängerna!

      Tack för fin respons, det gör mig glad :-)

      Den där middagen till helgen låter toppen, skulle jag inte tacka nej till!

      Radera
  10. Det här med frukostkorven måste jag göra.Korv i ugn blir saftigare och godare än i stekpanna.Enkelt och gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det verkligen. Hellre ugnssteka än i pannan!

      Radera
  11. Alltså varför har jag inte fyllt frukostkorv än? Har dreglat över bilder hos Kryddburken och nu hos dig, men icke sa Nicke över mitt eget köksbord. Galet.

    Falukorv är fint att fylla med färsk tomat, pesto och mozzarella förresten. Nästan som vanligt men ändå inte. Men det finns ju en anledning att klassiker är klassiker också. Senap och korv. Korv och senap. Bra grejer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga inte mig, lika korkad jag. Som sagt, senast jag åt var när mamma lagade och jag fortfarande bodde hemma, och det är ett tag sedan om vi säger så...

      Pesto och falukorv har jag inte provat förut - låter spännande! Man skulle ju kunna köra 50/50 med något nytt och klassikern. Så att man garanterat får god korv om den "nya" kombon inte skulle gillas!

      Radera
  12. Se där! Det var länge sedan vi fyllde någon kååv här nere. Får det bli någon dag. Gäller att passa på att göra mos medan det finns vinterpotäte ;-) Att hotta till korvarna passar dessutom oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger du kååv? Har glömt din dialekt, men det ska ju snart fräschas upp :-)

      Ja, snart är mossäsongen över, men tur att det finns bakpotatis om abstinensen blir för stor!

      Radera
  13. STOOOOR nostalgifaktor, inte heller jag har ätit frukostkorv sedan jag bodde hemma! Konstigt, för jag minns det som jättegott. Serverades ofta som helglunch med massa senap och hemlagat potatismos.

    Lördagshälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det nostalgi :-)

      Det är ju verkligen jättegott och jag vill gärna testa andra fyllningar.

      Ha en fin söndag!

      Radera
  14. Så himmelskt gott! Körde på Frukostkorv och Dijon och man blir i det närmaste religiös, tugga efter tugga👍

    SvaraRadera