söndag 17 februari 2013

Populär lasagne à la Jamie Oliver i omlopp


Många har testat Jamie Olivers lasagne med crème fraiche i stället för bechamelsås och lovorden har haglat så tätt och övertygande att jag inte kunde låta bli att prova själv. Självklart ingår en sås som ska koka länge, som till vilken lasagne värdig namnet som helst. Att toppa lasagnen med tomatskivor och basilika sticker ut lite grand men så har vi det största avsteget från en klassisk lasagne, ingen bechamelsås.

Jag saknar den inte kan jag säga. Inte alls faktiskt. Crème fraiche blandat med parmesanost i stället för bechamel var för mig en ljuvlig upplevelse medan Mannen konstaterade att han föredrar den "vanliga" lasagnen. Där ser man...

Det finns lika många versioner av lasagnen som de som har gjort den, och jag har gjort den på mitt vis men i stort sett följt grunderna. Jag har lagt till tomatpuré och så fräste jag färsen separat för att få den ordentligt brynt. Vitlök togs bort i vanlig ordning men använd gärna det om du tycker om det.

När det gäller hur många lasagneplattor som går åt blir det lätt lite olika beroende på hur storm form du använder och hur såsig du vill ha din lasagne. Jag använde 9 st med 3 i varje lager i en form med klassiska mått, ca 20 x 30 cm.

Lasagne à la Jamie Oliver à la Lotta, 6 portioner
140 g bacon, strimlat
Olivolja
2 tsk torkad oregano
2 gula lökar, hackade
2 morötter, finhackade
2 stjälkar selleri, finhackade
(2-3 vitlöksklyftor, finhackade)
400 g nötfärs
2 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater (1 000 g)
1 burk vatten (500 g)
1 kruka basilika
Salt och svartpeppar
6 dl crème fraiche (jag tog 2 lätt och 1 vanlig)
Ca 150 g finriven parmesan (eller Grana Padano)
9 lasagneplattor
Smör
2 tomater i tjocka skivor

Fräs bacon med en skvätt olivolja och torkad oregano tills baconet börjar få lite färg. Använd en rymlig gryta med tillhörande lock. Blanda ner lök,  (vitlök) morötter och selleri med ytterligare lite olivolja. Fräs några minuter. Fräs färsen i lite olivolja i en stekpanna till den får fin färg. Blanda ner i grytan med bacon och grönsaker. Häll i krossade tomater och vatten. Ta bort alla blad från basilikan. Hacka alla stjälkar och blanda ner i grytan. Salta och peppra generöst. Låt allt småputtra under lock lite på glänt i ca 1,5 timme. Rör om då och då. Smaka av med salt och peppar. Strimla hälften av basilikabladen och blanda ner i grytan.

Blanda crème fraiche med 2/3 av parmesanosten och du har din bechamelsås!

Smörj en ugnsform och varva köttfärssås, lasagneplattor och crème fraicheröra.

Så här byggde jag min lasagne:
1/4 av köttfärssåsen
Tre lasagneplattor
1/4 av köttfärssåsen
1/3 av crème fraicheröran
Tre lasagneplattor
1/4 av köttfärssåsen
1/3 av crème fraicheröran
Tre lasagneplattor
1/4 av köttfärssåsen
1/3 av crème fraicheröran

Toppa lasagnen med skivade tomater och färska basilikablad. Strö över resten av parmesanosten och ringla över olivolja. Täck formen med aluminiumfolie och ställ in mitt i ugnen på 200 grader i 30 minuter. Efter dessa 30 minuter är de flesta lasagneplattor mjuka och klara. Om lasagnen är tillräckligt mjuk, ta bort folien, dra upp värmen till 250 grader och kör några minuter till så att ytan får fin färg. Om den inte är helt färdig, ta bort folien, behåll värmen på 200 grader och kör sedan 10-20 minuter tills lasagnen är mjuk och har fått fin färg.

Lasagne är alltid gott att servera med sallad men jag gjorde inte det i alla fall. Det blev några tomatklyftor som tillbehör. Gott nog med en så god lasagne!



Finhackade morötter och stjälkselleri ger fin smak på vilken köttfärssås som helst, oavsett om den ska användas till en lasagne eller inte.



Jag tycker om att gegga ihop köttfärssåsen med "bechamelsåsen" innan jag lägger på nästa lager plattor.



Dags att täcka och ställa in i ugnen. Snart färdigt. Det är värt väntan!



Precis som en lasagne ska se ut, tycker jag. Bubblig med lite rinn över kanten. Får jag äta nu?!



Mycket god lasagne! Glad att jag äntligen provade.


Inspirationen att göra lasagnen har jag inhämtat hos Sofie med bloggen Mumsfillibabba och i Mårtenssons kök. Tack för det!

Efter kattmys in multum och ännu en ljuvlig natt med god sömn fortsätter helgen i sakta mak. Kanske ska jag planera veckans mat? Eller ska jag göra något som inte har ett dugg med mat att göra? Näe... :-)

Ha en riktigt skön söndag!


24 kommentarer:

  1. Lasagne med creme fraiche istället för bechamel är bara så mycket godare. Jag blandar dock grädde med creme fraichen. Skall testa detta nästa gång det blir lasagne dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört talas om den varianten, att blanda med grädde. Så då får det bli till att jag provar det också :-)

      Radera
  2. Låter ju otroligt gott! Ska testa den här varianten nästa gång jag lagar lasagne! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. En favorit som lär återkomma. Då ska jag testa med annan ost så att Mannen gillar den bättre (han har något emot parmesan...).

      Lycka till och tack!

      Kram Lotta

      Radera
  3. Nej några större grönsaksmängder att ha till behövs ju knappast när det är så mycket grönt i lasagnen redan:)
    Och bechamlesåsen, nej den saknade vi absolut inte heller, det blev ju så mycket godare och enklare att göra så här. Låter som en konstig make du har där hemma:):):) (Nej, vi skämtar alltså bara nu!!!)

    Man kan ju undra vad Jamie Oliver himself hade sagt om han fått veta att ett gäng matbloggare i Sverige skickar runt hans lasagne mellan sej, ingen dålig komplimang inte!

    Kramarna

    PS.Tack för länkningen. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns faktiskt lite overkill med grönsaker som tillbehör fast en liten fräsch sallad kan ju vara ok...

      Han är konstig. Just i lasagnen var det parmesan som spökade. För mycket, tyckte han. FÖR MYCKET?!

      Såg Jamie gästa Masterchef Australia och jäklar vad poppis han är där. Deltagarna grät och skrek som värsta Beatlesfans när det begav sig. Tror han skulle bli stolt, absolut över att hans recept sprider sig som en löpeld :-)

      Kramar!

      Radera
  4. Ja, Den är god den ;). Har också testat den men sonen är av samma åsikt som din make.. Jag gillade både smak och att slippa koka två såser. Till helgen ska jag och familjen upp till Stockholm, vet att Malin fick ett par bra restaurangtips som jag ska spana in. Har du fler heta tips mottages de tacksamt! Ha en bra vecka kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får väl vara så, att inte ens Jamies lasagne är för alla :-) Vad trevlig med Stockholmsbesök! Jag skickar gärna tips. Har tipsat Anki också som ska upp med sitt jobb om några veckor.

      Återkommer!

      Detsamma till dig och kram!

      Radera
  5. Svar
    1. Tack! Det var den också. Älskar hur såsig och bubblig den blev!

      Radera
  6. Låter gott !!
    Men jag använder 3 förp Keldas Mild ostsås istället och en påse Texmex supergott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert också gott! Jag ska testa med annan ostsort nästa gång, och så vill jag prova att köra hälften grädde, hälften crème fraiche. Vi får se hur det blir!

      Radera
  7. Jag har tänkt testa lasagnen fast i vegis tappning... bu måste jag verkligen göra det så fort jag inhandlat creme fraîche och de övriga ingredienserna! :)

    Hoppas er helg har varit toppen, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde ju funka med soja- eller quornfärs! Vore kul att veta hur det blir så testa vetja!

      Vi har haft det fint på landet, tack!

      Kram!

      Radera
  8. Känner också att jag måste testa den snart. Den ser oerhört läcker ut!
    Jag tänkte ha i lite klippt gårdsbacon i också i min variant och så lite rotselleri.

    Ska bli spännanden/ Lena från make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir verkligen toppen! Man kan ju variera baconsorten också liksom osten kan jag tänka. Jag använde vanlig rökt bacon.

      Rotselleri och morötter brukar jag ha i lasagnesåsen när jag gör "min egen" variant och det passar jättebra. Det var gott och fräscht att använda stjälkselleri också. Prova på och blanda hejvilt!

      Radera
  9. Ah, då vet jag vad som är så 'hett' med Jamie's lasagne. :) Jag har också gjort lasagne utan bechamel men med creme fraiche & grädde blandat + riven ost, och det trixet hittade jag hos Linneas Skafferi. Riktigt gott, och jag håller med, man saknar inte bechamelen.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står näst på tur, med grädde och crème fraiche. Tror att den kan gillas bättre av maken också, bara jag använder någon annan ost än parmesan :-)

      Kram!

      Radera
  10. Det här har blivit ett riktigt vandringsrecept, kul! Jag har inte gjort lasagne på länge, hade en liten period när jag åt det var och varannan dag, men jag får väl se till att göra det snart igen! KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt när det blir så! Vissa recept verkar bara för goda för att låta bli. Testa vegovariant. Amy är inne på det spåret också.

      Kram!

      Radera
  11. Jag tror jag ska testa med parmesan istället för fetaost nästa gång för fler gånger blir det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, fetaost you say? Klart det borde funka också! Då får väl jag prova det nästa gång, fast jag ska även prova att ersätta bechamel med både crème fraiche och grädde!

      Radera
  12. Provade idag, eget recept dock, mycket gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasagne tycker jag är bland det bästa som finns!

      Radera