torsdag 18 april 2013

Kraschade potatisar och mosade tomater till färsbiffar med bacon och senap


När det enkla är det genialiskt goda. Kraschade potatisar är ett tillbehör som kommer att göras fler gånger i mina två små kök, det är då ett som är säkert! Har sett recept och varianter på detta lite här och var, så det är inte bara jag som går igång!

Det handlar om kokt potatis som trycks till på en plåt med olivolja (man kraschar dem med handen eller en potatisstöt). Sedan kryddas de och rostas i ugnen tills de får fin färg och knaprigt skal. För potatisen ska behålla skalet och därmed alla nyttigheter. Vi åt potatisen till mina färsbiffar med senap och bacon (länk till recept längre ned) och det passade finfint. 

För att det inte skulle bli för torrt så bakade jag ett gäng körsbärstomater i ugnen samtidigt som potatisen - ungefär tio minuter på slutet. Genom att mosa till tomaterna efter bakningen blev de lite som en sås. Smaken av den ugnsrostade potatisen, färsbiffen och så tomaterna blev klockren! 

Jag har inte gjort exakt likadant som damen från Down Under men nästan. Så här gör du!

Koka ett gäng små potatisar - behåll skalet. Olja en plåt och rulla runt potatisen i oljan. Placera potatisarna med lite plats mellan varje - de ska plattas ut (kraschas) till ungefär 1 cm tjocklek. Gör så, tryck till med handflatan eller använd potatisstöt. Pensla sedan varje potatis med olivolja. Salta och svartpeppra. Lägg på färska kryddor som du gillar till potatis, t.ex. rosmarin, timjan och/eller oregano. Ställ in plåten i ugnen på 200 grader i 20-25 minuter tills potatisen har fått färg och skalen börjar bli knapriga.

Om du vill äta tomater till som såsigt tillbehör så olivoljar du och saltar dem lite grand innan du ställer in dem på ett fat i ugnen med potatisen de sista tio minuterna ungefär.

Servera potatis och tomater till färsbiffar eller en köttbit. 



Hade jag haft en hederlig gammal potatisstöt (som mamma har) hade jag använt den. Då trycks potatisköttet upp lite mer läckert när man trycker till, men det funkar med handflatan också...



Att det här tillagningssättet lämpar sig mycket väl för färskpotatis skadar ju verkligen inte heller. 
Jag som har lite svårt för vanlig kokt färskpotatis har nu hittat ett sätt att överleva färskpotatissäsongen :-)



Tomaterna behöver bara ett tiotal minuter i ugnen för att bli lagom mjuka och goda. 



Våldsamt gott alltså - kraschade potatisar och mosade tomater!



De fantastiska färsbiffarna med senap och bacon (ja, de är faktiskt det) hittar du här >

Från och med i morgon fredag börjar ett litet äventyr, ett äventyr tack vare bloggosfärens underbara värld. Jag tar tåget till Göteborg och möter upp ett härligt gäng matbloggare, både gamla och nya bekantskaper. Senast vi sågs var i september så det är verkligen dags att ses IRL igen. Jag packar väskan och låter bloggandet vila lite några dagar men jag är snart tillbaka!

Till dess önskar jag trevlig helg och ger följande tips på middag någon av kvällarna i helgen, oxfilékuber med saffransrisoni och ugnsrostade grönsaker. Varför inte lägga oxfilén och grönsakerna på grillen?






27 kommentarer:

  1. Jag brukar också titta in hos Pioneer Woman :) Låter supergott! Åh, vad roligt med bloggträff, ha det så roligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket där som passar mig, det bor nog en liten cow girl i mig också :-)

      Ja, det ska bli jättekul att träffas igen!

      Kram till dig

      Radera
  2. Hm, krossade kraschade potatisar minsann. Aldrig hört talas om men låter onekligen gott!

    Se snart! Kommer först på lördagen dock.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite fånigt enkelt nästan men väldigt, väldigt gott!

      Ses på lördag då - kram så länge!

      Radera
  3. Ser ut som mycket god knaprig stekt potatis - och det är det ju nästan! Använder du mjölig potatis? Tror inte jag sett crashed potatoes här nere så det kanske är dags att testa och bjuda tyskarna på något gott ;-)

    Har någon av läsarna här prövat att koka potatisen och sedan lägga den på grillen? Lite "pill" kanske, men det finns ju t.ex. klämmor man kan lägga fisk i och vända bekvämt... Vore perfekt att fixa hemma och ta med och sen grilla på stranden eller en ö eller så!

    Ha en jättemysig och kul helg på bloggträffen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, inte mjölig potatis. Köpte en påse med just små delikatesspotatisar till detta och de var fasta. Tror att det behövs för att de ska hålla ihop på rätt sätt.

      Jag har kokat potatis i förväg och sedan grillat. Med fördel använder man bakpotatis som man kan skiva och sedan grilla till fin färg, med skalet kvar förstås. Eller mindre potatisar i en sån där grillkorg. Jättegott och perfekt att ha dem kokta och klara. Bara att förfina med grillsmaken det sista man gör.

      Tack så mycket, jag är helt övertygad om att det blir riktigt skoj!

      Radera
  4. Det ser verkligen supersmaskigt ut. Kanske borde ta och testa en dag snart, jag med! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jess! Tycker absolut att du ska testa :-)

      Radera
  5. Looking good, som vanligt. Blev hungrig. Som vanligt. Bra helgtips, det dära! :)

    Ha en otroligt skön helg, hela gänget! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!

      Tillbaka i stan, utmattad men glad och nöjd. Nu kör vi igen!

      Radera
  6. Jädrans, vad gött! Jag har en potatisstöt så det ska testas snarast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyllo dig som har en potatisstöt, klart du ska testa då! Tack för i helgen!

      Radera
  7. ...ses imorgon förresten!!:)

    SvaraRadera
  8. Tjusigt! Sådana där kraschade potatisar har jag länge tänkt göra. De verkar supergoda och jag har också en potatisstöt som kan komma till använding. Nu gäller det bara att hitta potatisar som har fint skal. Drömmer om mina egenodlade, men det blir att vänta för länge...

    Tänker fröken Dill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför har inte jag nån potatisstöt! Måste införskaffas. Så fint redskap också... Bra skal är ju ganska viktigt här och inte ska du vänta tills dina egna är klara :-)

      Radera
  9. Låter ju som en kul idé värd att pröva. Förmodligen är jag mossig, men jag har aldrig stött på det tidigare. Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fyndigt där, att du inte har "stött" på det tidigare :-) Potatisstöt och ja, du vet... Du är inte alls mossig, förresten!

      Tack, helgen blev toppen!

      Radera
  10. Akta dig så jag inte kommer och kidnappar dig och låser in dig i mitt kökmoch tvingar dig göra kraschade potatisar och den där risonin med oxfilé tills jag rullar fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att jag flydde stan över helgen då så att du inte kunde få tag på mig :-)

      Radera
  11. Ser rikligt gott ut:)
    Ha en riktigt bra helg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack - har haft en toppenhelg!

      Radera
  12. Kraschad potatis låter underbart gott, det ska vi definitivt göra snart! kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt trevligt tillbehör! Kram till dig!

      Radera
  13. Genialisk rätt, har gjort liknande med västerbottenost på överst.
    SÅ gott!
    Lena från Make a head food

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju klart att det ska vara ost på också! När man inte tror att det kan bli bättre som jag tidigare sagt, så har jag fel igen :-) Allt blir bättre med lite ost - tack för tipset!

      Radera
  14. De där har jag också spanat in - ser så himla gott ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det ÄR gott, inte bara ser gott ut. Prova!

      Radera