onsdag 10 augusti 2011

Second hand-shopping och inredning

Som sagt, mat är inte allt här i livet. Jag gillar inredning också... Särskilt när den har anknytning till köket :-) Denna evigt regnande dag blev en bra dag för att utforska loppis och second hand-ställen i bygden. Dock blev resultatet väldigt skralt. Just loppisar och second hand-ställen kan vara lite nyckfulla med sina öppettider. Det stämmer inte alltid det som sägs på nätet, i en annons eller ens på skylten utanför - det finns alltid undantag. Som Juliagården där man hade bestämt sig för att ha stängt den 4-10 augusti. Eller Balders Antik & Kuriosa som bara har öppet torsdag-fredag-lördag. Eller Stadsmissionens ställe som hade stängt för renovering. Eller Pingstkyrkans second hand-butik som hade öppet lördagen den 6 augusti och se'n inga nya uppgifter om nästa tillfälle de har öppet. Ett ställe fanns det inte ens ett spår av på angiven adress. Myrorna hade i alla fall öppet och där hittade jag två fina saker som tillsammans minskade plånbokens innehåll med 110 kronor.

En jättefin liten sak att ha som vas eller bara stå framme för att den är så fin. Fråga mig inte om materialet men det ser ut som gammalt silver...

En liten skål med lock i fina färger som kan passa som sockerskål eller även den "bara" till lyst.
Ett litet inredningsprojekt som jag har pysslat med under semestern är att måla om en spegel. Den var i träfärgad ek, ganska mörk, och passade inte riktigt in i övriga inredningen i stugan. Så jag slipade upp ytan och målade lite slarvigt vitt. Det blev jättebra! Spegeln med den lilla hyllan och ett litet skåp under fungerar som vårt "badrumsskåp" i väntan på en annan lösning.

Redskapsstången och S-krokarna i svart smide är på plats och befinner sig på väggen i vinkel med köket. Först provade jag att hänga den under högskåpen, över köksbänken. Men det blev inte så bra. Det blev lite för mycket prylar, rörigt - och så försvann så mycket av det fina kaklet. Det blev jättebra att hänga den på en vägg utan köksbänk under.


Allt farande och flängande - och i stort sett utan resultat - i kombination med det milt sagt trista vädret gör mig lite dåsig idag. Jag tillbringar nog en stund på soffan med en inredningstidning, ett korsord och/eller deckaren. Och så hoppas jag på att prognosen om bättre väder till helgen håller vad den lovar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar