söndag 4 september 2011

Pepprig fläskfilégryta med västerbottengratinerad potatiskaka


Peppar, peppar... Fast inte i bemärkelsen att häva otur genom att ta i trä, utan i en helt fantastisk gryta med massor av goda smaker från fem sorters peppar, bacon, purjolök, grädde och crème fraiche. Som om det inte vore nog blev det en västerbottengratinerad potatiskaka och snabbfräst grön sparris som tillbehör. Vilken kanonmiddag! Fem sorters peppar finns blandat och klart i kryddburk, t.ex. Santa Marias med kvarn. Svart-, vit-, rosé-, grön- och kryddpeppar. Jag var lite tveksam till just kryddpeppar men tillsammans med de andra sorterna blev det riktigt bra! Inte ett enda saltkorn behövdes i grytan när jag smakade av den, och inte mer peppar heller.... Det här blir en väldigt såsig gryta och hur gott det än är så blir det över. Då är det bra att den även passar som pastasås och att äta med ris eller potatis, så kan du variera resterna till middag en annan dag eller ha i matlådan.

Jag har läst om och sneglat på jägarbacon i butiken ett tag nu. Enligt uppgift ska det ha en mer rökig smak än vanlig bacon så jag testade det i den här grytan. Mycket positivt! Jag upplevde det som köttigare, med mindre fett som släppte vid stekning. Doft och smak är definitivt mycket rökigare - och godare. Klockrent som smaksättare i en gryta som den här, så det kan jag verkligen rekommendera.

Jag använde fläskytterfilé igen, ett kött som passar jättebra just här eftersom grytan ska puttra en stund. Köttet blir jättemört och fint och jag har sagt det förut men säger det igen, fläskytterfilé är sååå bra! Biten håller ihop suveränt, knappt någonting att ansa och bra smak. Utmärkt att helsteka och baka färdigt i ugn, t.ex. med bacon- och lökbakad potatis:


Börja med potatiskakan, ca 4 portioner
Ca 10 mjöliga potatisar
Salt och svartpeppar
Smörj till ugnsplåten
2 dl riven västerbottenost
Smörklickar

Gör så här:
Skala och riv potatisen. Bred ut den i ett jämnt lager på en smord ugnsplåt ända ut till kanterna och platta till den lite grand. Salta och svartpeppra. Ställ in i ugnen på 175 grader i ungefär en halvtimme. Ta sedan ut plåten, strö över den rivna osten och klicka över lite smör. Höj värmen till 200 grader och ställ in i ugnen igen i ca 15 minuter tills ytan har fått lite färg. Skär potatiskakan i bitar och lägg upp på fat vid servering.

Pepprig fläskfilégryta på ytterfilé
1 hel fläskytterfilé, ca en halv cm tjocka skivor
4 tsk fem peppar, hela krossade korn (i mortel eller på annat kreativt sätt)
1 liter köttbuljong
2 msk tomatpuré
2 tsk soja
1 msk balsamicovinäger
1 paket jägarbacon, i bitar
1 purjolök, strimlad
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
3 msk vetemjöl
Smör

Tillbehör: Fräst grön sparris, lätt saltad

Gör så här:
Hetta upp smör i en stekpanna. Stek köttet på hög värme till fin yta och krydda med pepparmixen. Lägg över i gryta vartefter. Häll på köttbuljong, tomatpuré, soja och balsamicovinäger. Småkoka köttet i ungefär 20 minuter. Fräs bacon tills det har släppt det mesta av fettet och börjar få färg, blanda då ner purjolök och fräs tills den mjuknar. Ställ åt sidan. Rör ut mjölet i ca en dl av grädden till en redning. Häll resten av grädden och crème fraiche i den småkokande grytan, rör om och låt koka upp igen. Tillsätt redningen och blanda i bacon och purjolök. Låt småputtra i ungefär en kvart. Skölj sparris och skär av nedre delen. Fräs snabbt i smör på hög värme och salta lätt. Servera grytan med potatiskakan och sparrisen.


Matlagning på helgen och för första gången på länge riktigt pigg och sugen på att stå vid spisen. En kall öl och flamin' hot cheeze doodles till kockan och jag är igång!

Använd mjölig potatis till potatiskakan så "smälter" den ihop bra av stärkelsen. Potatiskakan skulle passa solo som salt och gott tillbehör till en drink!

Några smörklickar på potatiskakan innan andra omgången i ugnen... (Förbered dig på att det tar en stund att göra rent plåten efteråt... jag funderar på om det funkar att använda bakplåtspapper för att slippa eländet nästa gång...)

Fläskytterfilé, riktigt bra kött till den här grytan.

Fempeppargryta kanske jag skulle kalla det här i stället? 4 tsk räcker för mig men om du vill ha ännu pepprigare så ös på! Jag har ingen mortel på landet ännu så jag tog hammaren och krossade kornen med i stället. Observera att jag vek handduken över innan jag började banka...

Köttet är stekt och kryddat med peppar - över till grytan.

Förutom buljongen får grytan smak av soja, tomatpuré och balsamicovinäger - salt och syra.

Purjolök- och baconfräs. Ljuvlig smaksättare.

Potatiskakan är klar. Var noga med ett så jämnt lager i plåten som möjligt, ända ut till kanterna. Annars blir kakan lätt för hård och kan brännas just längst ut i kanterna.

Jag kokar aldrig sparris. Antingen grillar jag den eller som här, fräser den snabbt på hög värme i pannan med lite smör. Då smakar den som sparris ska, tycker jag, och den har kvar sin spänst.

Jätte-jätte-gott! Det blir mycket sås som sagt, något som Mannen kommer att få glädje av i veckan till en matlåda eller två. Grytan kommer att kompletteras med smörstekta kantareller nästa gång.

23 kommentarer:

  1. Hej

    Gjorde din peppriga gryta ikväll,den var fantastisk!!
    Kommer pröva många av dina recept,återkommer med recencsioner..:)

    Niclas

    SvaraRadera
  2. Hej Niclas!

    Verkligen kul att höra - vad glad jag blir! Välkommen åter och berätta gärna vad du provar och vad du tycker.

    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Det såg riktigt gott ut detta...det måste testas :-)..Är själv också en som älskar att pyssla i köket..dock har jag inte hunnnit med att lägga ut det i min blogg men det kanske kommer i framtiden :-)..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Riktigt pepprigt och gott är det. Visst är det härligt att pula i köket!

      Radera
  4. Hejsan! Gjorde ditt recept på detta....Hade dock inte 4 sorters peppar men jag och sambon tyckte detta var hur gott som helst. Ska göra de igen. Tack Hellen och Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hellen och Mikael!
      Fritt fram hur man vill göra med kryddorna - glad att ni gillade det :-)

      Radera
  5. Ojojoj vad gott det ser ut!! Måste pröva detta recept.
    Jättefin blogg du har.

    SvaraRadera
  6. Håller på med din fina gryta nu. Jag undrar, ska det verkligen vara 1 liter köttbuljong?
    Just nu har jag haft i en 1/2 liter och det verkar ok det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för att få proportionerna rätt i såsen så ska det vara en liter :-) Det blir mycket sås över (beroende på hur såstokiga matgäster man har förstås. Men prova gärna dig fram och smaka av, kanske räcker det med 5 dl. Och berätta hur det går, så får jag veta om man kan dra ner på mängden buljong. Om inget annat ändras blir nog såsen lite tjockare då förstås, tänker på grädden och mjölet...

      Lycka till!

      Radera
  7. Hej Lotta!
    Vilken fin blogg du har!
    Gjorde fläskfilegrytan och potatiskakan i går kväll, hur mumsigt som helst blev det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maud och tack!
      Vad roligt att grytan och kakan gillades. En favorit hos oss!

      Radera
  8. GUD så himla gott! Jag tog gul lök istället för purjo, och använde Kockens pepparmix.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättegott med gul lök också - ännu mer smak kan jag gissa! Kul att du gillade det :-)

      Radera
  9. Oj vad gott det ser ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är såsen som gör det :-)

      Radera
  10. Mumsigt! Lite plommonchuteny som tillbehör gjorde att det blev en trevlig brytning. Å vanlig kokt potatis funkade också! /Jonna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonna, och tack för din feed back! Det låter verkligen gott med något sött till, som gelé eller chutney som du använt. Tack för tipset! Och kokt potatis går alltid hem hos mig :-) Roligt att du gillade det!

      Radera
    2. Provade denna ikväll och var lite försiktig med kryddningen, då barnen skulle äta också. Hade med syltlök och kantareller och den var uppskattad av samtliga ätande! Tummen upp!

      Radera
    3. Vad roligt med tummen upp! Det låter jättegott att fylla ut med mer smaker från syltlök och kantareller. Tack för tipset :-)

      Radera
  11. Det här är min favorit! Älskar denna grytan och mängden sås. Har gjort den många gånger nu. Potatiskakan är fantastiskt god till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul - en favorit hos mig också, speciellt med mycket sås :-) Nu är det nog snart dags att göra det igen!

      Radera
  12. Såg detta recept nu,2021,9 år sen,har testat det,sååå jäkla gott!
    Tack tack! En fråga bara: varför använda hammare,det är ju en pepparkvarn när man vänder burk uppåtner👍😀✋👍♥️

    SvaraRadera