lördag 3 september 2011

Inspirerande kattpromenad

På landet igen! Härligt är bara förnamnet. Trots att jag fortfarande inte är 100 % på G efter förkylningen, jag blir fort trött och skallen väger lite för mycket känns det som, så livar det upp bara av det faktum att vi är här. Idag råder sommarkänsla igen och allt pekar på en solig och varm helg. Inte fel med en förmiddagsrunda med kameran, det är ett tag sedan jag strosade runt och fotade omgivningen. Jag fick sällskap av både Boris och Selma. Boris som är ett år av nyfikenhet, Selma som är en mogen 15-åring följde nog mest med för att Boris följde efter hennes matte. Hon har i alla fall inte följt med mig på mina strapatser upp på berget förut :-)


Boris passar på att pausa på vägen uppför berget där jag stannat för att fota ljung som är så vackert, speciellt när det växer intill vitmossa. Det fanns drivor av ljung som fortfarande inte börjat blomma. Jag ska dit igen när det blommar ännu mer.



Högst upp på berget med fantastisk utsikt har vi hångelbänken :-) Här stannade vi en stund och såg ut över sjön. Selma höll sig i närheten men på behörigt avstånd...


En rejäl myrstack, anlagd mot en rotvälta. Man får inte vara dum! 


Och svamp överallt...


... liksom rönnbär.


Mötte en pytte kopparorm som stirrade på mig. Ganska mycket orm i år faktiskt. Att den är riktigt liten syns på barrstråna som ligger intill.


Från berget ner till båtviken och ut på bryggan, men Boris ville inte gå ända ut. Lite läskigt med vattnet därunder...


Jag vet inte om jag är "gammalt-trä-fetischist" men jag älskar verkligen gamla bryggor, bryggpålar och drivved, den där silvergrå slitna färgen materialet får av väder och vind. Med en angöringsring för båtar så fick jag till en riktigt fin bild, tycker jag. Funderar faktiskt på att göra en tavla av den och sätta upp i stugan. 


En något äldre brygga...




Mitt kattfölje rörde sig med behörigt avstånd från varandra - de är inte bästa polare direkt ännu. Det här är första sommaren som de har haft kontakt.

Sjön är livgivande och lugnande. Jag känner hur krafterna återkommer!


Idag ska jag laga till en pepprig fläskfilégryta, förhoppningsvis med kantareller om jag hittar. Men först ska jag och Mannen jobba lite med trädäcket i långsamt tempo. Nu är det nämligen hans tur att ha ont i halsen och feber. Förlåt älskling...

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder från er promenad! Jag har också en röd katt , han heter Hjalmar och är nu ute med min pappa på Nämdö.
    Hoppas att det blev många kantareller nu ,lär vara bra för halsen .

    Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Riktigt kul att gå runt och verkligen titta på vad som finns i omgivningen och bevara det på bild. Katten Boris hör till min bror & svåger som bor grannar med oss här på landet, men han och syrran Bojan rör sig fritt mellan stugorna och hälsar på ofta och följer gärna med "på tur" :-)

    Hittade inga kantareller, får plocka på Konsum istället...

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera