torsdag 6 februari 2014

Ugnsstekt falukorv med grädde, tomat, saltgurka och två sorters lök


Gjorde falukorv i ugn på ett nytt, och väldigt lyckat, sätt! Det blev en korsning av Mannerströms recept från kokboken "Husmanskonst" och lite eget påhitt. Första gången jag tillagar falukorv i ugn tillsammans med grädde vilket är en gåta nu när det känns ganska självklart (säkert hopplöst "efter" men ändå). Med purjolök i botten så blir det en jättegod sås till korven och självklart serveras det hela med potatismos. 

Förutom purjolök hittar vi gul lök också. Och saltgurka och tomater. Senap och ketchupsmak ska vi ha också och överst ost till gratineringen. Välj en lagrad ost med mycket smak, här blev det vällagrad herrgårdsost.

För att hindra att korven vrider sig och snitten hamnar på sidan, skär bort lite av korven på den sida som ska ligga nedåt i formen - så att den får en plan botten. Snitten längs korven gör jag ganska vida för mer stekyta och plats för fyllning. Istället för att bara skära med kniven en gång för varje snitt, så skär jag två gånger lite diagonalt. Det blir lite korvsvinn men bitarna som tas bort kan läggas på en macka!

Till servering: Potatismos och saltgurka i stavar

4 rejäla portioner
1 hel falukorvsring (man säger visst ring fast korven inte går hela vägen ihop...)
1 purjolök, grovt strimlad
1 gul lök, strimlad
3 hela inlagda saltgurkor, grovt tärnade
3 msk vatten + 2 msk ketchup
Senap
Salt och svartpeppar
Paprikapulver
8 körsbärstomater, halverade
2 1/2 dl mellangrädde
Ca 2 dl riven ost
Fett att smörja ugnsform med

Smörj en ugnsform och lägg i den snittade falukorven. Lägg strimlad purjolök runt om korven. Blanda vatten och ketchup. Pensla korven med ketchupblandningen och senap. Krydda korven med salt, svartpeppar och paprikapulver. Strö över tärnad saltgurka, strimlad gul lök och halverade körsbärstomater. Häll över grädden och strö över osten. Ställ in i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter, tills allt har fått fin färg. Servera med potatismos och saltgurka.



Senap och så pensla ut den med ketchupen. Purjolök runt korven i den smorda formen.



Salt, peppar, paprikapulver och så tärnad saltgurka.



Vidare med gul lök och tomater. På med grädde, ost och sedan in i ugnen.



Bland det godaste jag vet - falukorv i ugn och den här varianten blev grymt god!



Strö över lite hackad persilja allra sist som lite finlir.



Servera korven med stavar av saltgurka och ett riktigt gott potatismos!





18 kommentarer:

  1. Kul sätt att piffa upp den annars så tråkiga "vardagskorven"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bara steka korven till stuvade makaroner är ju gott men det här är ett gäng resor bättre!

      Radera
  2. Det verkar ju som vi äter falukorv väldigt sällan hemma hos oss eftersom dottern inte ens visste vad det var för något. Jag vet inte varför det blivit så, men kanske för att barnen aldrig varit helt sålda på falukorv. Vi äter det alla fyra, men det blir inte så ofta . Så jag hade nog åkt ut om jag skulle varit med i gårdagens Mästerkock... ;-) Men jag tycker det här ser väldigt gott ut!
    Ha det gott vännen. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på det när utmaningen blev falukorv, att jag nog inte skulle kunna göra något särskilt nydanande som de var ute efter. Hellre så här. Ganska traditionellt. Det är ju smaker som funkar så bra ihop med falukorv. Ha en fin helg och kram till dig!

      Radera
  3. Oj vad jag måste äta falukorv snart känner jag. På något vänster lyckas det alltid bli på söndagar vi äter fylld falukorv såhär, ingen stek precis men väldigt gott ;)

    Trevlig helg, Lotta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska göra! Med lite extra tid och kärlek blir även korven en värdig söndagsrätt. Eller vilken annan dag som helst :-)

      Trevlig helg till dig!

      Radera
  4. Oj, det här ska jag nog laga till sambon som älskar falukorv! Tack för fina bilder också! Ha en bra helg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med sambon - falukorv är gott! Speciellt så här. Tack, Erika och tack detsamma - trevlig helg!

      Radera
  5. Men det ÄR ju så gott med falukorv! Tycker vi ska jobba på att förbättra falukorvens rykte.
    Du börjar väldigt väldigt bra!
    Trevlig helg Lotta.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är korven värd - ett bättre rykte! Man kan faktiskt göra mycket gott med den!

      Hoppas helgen blev fin!

      Kram!

      Radera
  6. Här blir det medistervarianten när det är köpekorv på tallriken, även om vi som Remsan har det otroligt sällan. Och hur gott det än ser ut här på dina bilder (för det gör det verkligen!) så går det bara inte med ugnsstekt med ost, senap och ketchup, någon i familjen har magsjukeminnen förknippade med just denna maträtten... Du vet sådana där som är oerhört plågsamma:)

    Ha en fin helg, fina Lotta,
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, aj. Såna matminnen kan man inte göra något åt. Annat än att undvika förstås. Bara att beklaga :-)

      Tack detsamma - hoppas ni hade en fin helg!

      Kramar!

      Radera
  7. Härliga bilder Lotta! Jag frågar mannen om jag ska göra falukorv till honom och kidsen men han säger alltid nej... tror att om jag överraskade dom med den här rätten skulle den förmodligen gillas! Ska nog göra den till dom någon gång :) Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den här varianten på falukorv är riktigt god så jag tycker absolut att du ska testa den på familjen :-)

      Kram!

      Radera
  8. Du kan till och med få falukorv att se gott ut! Inte illa!

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det ÄR ju gott med falukorv - så det är inte svårt alls :-)

      Kram!

      Radera
  9. Potatismos, alltså. Det finns inget bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Skulle jag välja bort nåt här skulle det INTE vara moset :-) Kram!

      Radera