tisdag 5 juni 2012

Täljstensmiddag - rekommenderas skarpt!


Vars håller jag hus då? (språkval inspirerat av min kollega från Skellefte...) Ja, inte i något av mina två små kök just nu. Är på konferens med härliga kollegor och samarbetspartners på vackra Skytteholm på Ekerö utanför Stockholm.

Middagen igår kväll går till historien som en av de godaste jag har ätit. På heta täljstenar tillagade vi vår egen mat i Strandpaviljongen, ett par meter från det blanka havet och en himmel som äntligen blev fri från regnmoln. Efter en givande mötesdag, galet roligt krocketspel i alltför högt gräs och bastubad hade väl nästan vad som helst smakat bra men det här blev något alldeles extra.

Täljstenarna hettades upp i vanlig ugn och de håller värmen i ungefär 45 minuter. Tunna skivor av oxfilé och lax täljdes (eller vad säger man, för det är ju inte att grilla?) på stenarna tillsammans med grönsaker som aubergine, paprika och lök. Till detta serverades bakpotatis, bea, chiliaioli, tzatziki, grönsallad och bröd. Kan väl säga att det inte blev en smula av varken grönsallad eller bröd när det fanns så mycket annat gott att äta. Det smakade helt fantastiskt och allt fick jättefin stekyta.

Att sitta så där tillsammans i en fantastisk miljö och pula med maten själva, det är verkligen supertrevligt och absolut att föredra framför att sitta i den stora matsalen på den här typen av konferensanläggningar. Så det kan jag verkligen rekommendera om ni får chansen. Du kanske har täljsten själv och redan har provat på det här? Jag är riktigt sugen på att köpa egna och göra det här hemma. Fast då kan det ju bli så där att man inte får samma upplevelse igen och liksom förstör ett perfekt matminne. Och så har jag inte så mycket plats att ha de där stenarna. Jag får fundera vidare...

Vi avslutar idag vid lunch och solen skiner från en blå himmel. Underbart att se den igen efter allt regnande. Sedan blir det ledig dag från jobbet i morgon och vi ska fräscha till lägenheten lite grand inför fotografering nästa vecka. Vi måste ju sälja vårt älskade krypin nu när vi ska ta bopålarna och slå ner dem någon annanstans. Vi blir alltså kvar i stan och åker inte till landet!

Hoppas ni får en riktigt trevlig ledighet med god mat!


17 kommentarer:

  1. Det låter helt fantastiskt trevligt och gott! PS! Jag har en liten utmaning till dig på min blogg om du har tid och lust att vara med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin - ska klura och återkommer! Kul att läsa svaren på dina frågor :-)

      Radera
  2. Vad härligt det låter att sitta ihop efter en konferens och fixa maten själva, kan tänka mej, att det också bidrar till att man har dagen i gott minne och då även minns och tänker på temat på konferensen!

    Fick kolla upp täljsten lite, visste inte riktigt vad det är, men dom verkar var hemskt hållbara och borde t.o.m. klara av att lagras utomhus på landet, kanske inte som gångplattor i trädgården, men ändå ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt underbart trevligt och som du säger, det kommer att bli ett bra minne och det var super för gemenskapen.

      Låter som att täljsten kan vara något för landet då :-)

      Radera
  3. Häftig middag! Jag gillar när det dyker upp nya grepp i restaurangvärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen ashäftig och jag gör gärna om det!

      Radera
  4. Sådan middagar gillar jag när maten får ta lite tid och alla sitter och pysslar. Kul matidé verkligen.
    Ha en fin ledig dag du också. Hoppas på sol. Jordgubbarna smakar mycket bättre då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla gånger hellre det än att sitta och bli serverad, i alla fall i det här sammanhanget. Sen var ju inramningen perfekt också med havet precis utanför och det gjorde ju sitt till. Hoppas också på sol men det ser inte så lovande ut just nu i alla fall...

      Radera
  5. Kul, jag ska genast skicka vidare idén till min chef (ho ho ho...)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag fick fria händer av chefen att boka. Det gäller att passa på :-) Ha en bra ledig (?) dag!

      Radera
  6. Halloj! Härlig middag det där! Vist tror jag att kryddaffischen skulle göra sig bra i ett funkiskök och ett kök på landet. Det gjorde riktigt ont att läsa om din förra helgs tragedi. Oftast har man marginalerna med sig. Men när allt fullkomligt skiter sig så spelas det liksom upp en film i huvudet, en riktigt dålig film. Tyckte så synd om dig , för vilken toppenhelg att få samlas ett gäng matnördar och trivas på det fina sättet. Hoppas det blir fler tillfällen för dig.

    Så vad ska man hitta på idag förutom tvätta , laga mat och diska?

    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj! Grymt härlig var den. Jag har sparat ditt inlägg med kryddaffischen som en favorit i nya mappen "Lgh" så att jag kan kolla igen sen var man kan köpa den :-)

      Det var overkligt det som hände i helgen och riktigt jobbigt att läsa om allt efteråt och se bilderna. Men jag är lovad att det blir fler gånger och då ska jag vidta alla marginaler man bara kan så att jag inte missar det. Och så måste ju vi ses snart igen också!

      Idag ska vi fräscha till lgh lite grand inför fotografering och så småningom visning. Det finns lite småsaker vi kan göra. Förhoppningsvis går det snabbt och smidigt för sen vill jag laga mat också. Diskar, det gör maskinen!

      Ha en jättefin dag trots tvätt och disk - lite sol har vi nu i alla fall.

      Kram till dig!

      Radera
  7. Undrar om vår sten är en täljsten? För vi har nämligen en såndäringande sten som vi sätter i ugnen och värmer upp, som sedan ställs på en ställning över två brännare under (nästan som fondue) och som man sedan steker maten på vid bordet. (jisses vilken lång förklaring...)
    I vilket fall som helst så blir det oerhört gott och är ett mycket trevligt sätt att kocka maten tillsammans på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju precis som en sån vi använde men ännu smartare med brännare under så att värmen verkligen håller sig så länge man vill. Och jag gissar att man kan förbereda nästan vad som helst, precis som till en grill, och lägga på. Då hoppas jag att min nästa täljstensmiddag blir på skånsktalande ort :-)

      Radera
  8. Alltid trevligt att komma iväg lite och umgås med arbetskamrater under andra omständigheter. Vad jobbar du med? Vill di inte skriva här så smsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt med avbrott från det dagliga arbetet som rusar på. Lite tid att reflektera, planera och ha lite visioner. Jag är kommunikatör och jobbar med personaltidning, intranät, hemsida, nyhetsbrev, broschyrer och allt möjligt som har med text och bild att göra. Hur roligt som helst men vi är en liten avdelning på ett stort företag så vi har hur mycket som helst att göra. Oftast kul men ibland blir det lite stressigt.

      Vad jobbar du med?

      Radera
  9. Hur mycket kostar en sån där sten?

    SvaraRadera