måndag 24 juni 2013

Latmansversionen av Sangria - sommarens mest läskande festdryck?


Jag är inte mycket för att dricka vin. Tycker inte om rött vin, kan få i mig lite av vitt iskallt vin men föredrar mousserande om jag "måste", till exempel i samband med särskilda festligheter. Jag dricker inte kaffe heller men om jag någon gång ska bli vuxen så får jag väl ändå prova då och då om något har hänt med mina smaklökar. Här har jag provat färdigblandad sangria Don Simon som jag fick skickat till mig som smakprov. Receptet bygger på hundra procent naturliga råvaror som rött vin, vatten, socker, frukt och värmande kryddor. När man tänker på det så påminner det ju faktiskt lite om vår glögg!

Du kan blanda din egen sangria utan problem, men är det sommar och ledigt kanske det inte bara är hos mig som latmasken tittar fram. Den färdigblandade sangrian jag fick som prov testades i midsomras och vi tyckte alla att det smakade jättegott. Jag serverade den med skivor av lime, citron, jordgubbar och massor av is. Passar perfekt som välkomstdrink, aperitif och  något att smutta på medan man väntar på grillglöden eller slappar med en bok i sol eller skugga. Namnet sangria kommer förresten från det spanska ordet för blod, "sangre"!

I Sverige finns Don Simon både som PET-flaska och bag-in-box i Systembolagets ordinarie sortiment.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar