lördag 13 september 2014

Mat och vin (!) på ruskigt trevligt bloggevent

Så har jag varit på mitt första bloggevent, en företeelse som jag gärna upplever fler gånger om det är så trevligt som det här var! Spot and Tell arrangerar upplevelser för aktiva bloggare som får möjligheten att prova nya produkter och gå på event för att sedan blogga om upplevelserna. Torsdagen den 4 september tog jag med mig min svåger på eventet Gatogether som anordnades på Suppers sommarrestaurang på Norra Bantorget i Stockholm, Supper Gården. Pernod Ricard Sweden/Gato Negro bjöd oss att prova på tre viner till smakrik och vacker chilensk mat.

Jag är ingen utpräglad vinälskare men tyckte om alla tre sorter som serverades:
* Cabernet Sauvignon Rosé: Rosévin som är bland det godaste rosé jag smakat, speciellt väl kylt!
* Sauvignon Blanc: Vitt vin som smakade syrligt, fräscht och gott
* Cabernet Sauvignon: Rött och fylligt vin som jag gillade tack vare fruktiga toner

Rosévinet fick vi smaka direkt vid ankomst tillsammans med bland annat avokadosalsa, oliver och högklassiga charkuterier. Tillsammans med väldigt trevligt sällskap av andra bloggare vid bordet lyssnade vi sedan på Miguel Rencoret som presenterade vinerna lite närmare. 

Innan vi fick hugga in på buffén fick vi tävla också. Alla fick prova sig fram till sin bästa och alldeles egna vinblend genom att sätta ihop fyra viner med väldigt olika karaktär - till en bra balans enligt våra smaklökar. Jag vann tyvärr inte vilket var väldigt synd eftersom priset var en resa för två till Chile inklusive ett besök på vingården Viña San Pedro. Hade inte varit jobbigt att vinna det priset. Inte jobbigt alls. Inte alls faktiskt...

Restaurang Supper som jag gärna återkommer till hade dukat upp en buffé med bland annat pebre chileno, bröd, avokadoaioli, chili, tasca de pescado, ceviche del Caribe, empanadas och minichorizos med chimichurri. Det blev en god avslutning på en supertrevlig kväll där jag fick stifta bekantskap med flera nya ansikten. Ett av dessa ansikten satt på Kinna, en pionjär inom matbloggeriet skulle jag vilja kalla henne. Hon har hållit på ett bra tag och jobbar nu med den här typen av event. Hur kul som helst att få träffa henne i verkligheten efter att ha läst hennes blogg under ett antal år.

Lite bilder från denna trevliga afton!


Har aldrig sett så många vinglas på ett och samma ställe förut!

Ett axplock av all god och fräsch mat!


Min svåger och vapendragare för kvällen till vänster. Uppe till höger lånad bild av
supertrevliga Casey med mig i mitten bärandes jeansjacka.
Nere till höger livligt samspråk med  härliga Lisa och Towe

Avslutar med att tipsa om en riktigt god rätt som passar väldigt bra som klassisk söndagsmiddag, eller varför inte som oklassisk en lördagskväll :-)

Trevlig helg!








6 kommentarer:

  1. Jag såg bilder från eventet på IG och avundades som vanligt hemma från soffan i min lilla småstad. Det är så sällan jag kan åka på allt jag blir inbjuden på. Fast tur är kanske att jag bor där jag gör, annars hade jag aldrig ätit hemma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen supertrevligt. Du gör helt rätt tycker jag som väljer godbitarna att vara med på. Synd att vi inte kunde vara med i Göteborg båda två den här helgen. Det hade nog varit hur kul som helst. Men som du säger, oavsett om man bor i en stor eller liten stad kan man ju inte vara med på allt - hur kul det än är. Ses snart!

      Radera
  2. Härligt att få ett ansikte bakom den här bloggen också. Verkligt kul att träffa dig IRL. Tack för ett fint inlägg. Det kanske blir fler event. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att ses - allt blir verkligen mer på riktigt då, REAL! Tack för inbjudan - ser fram emot fler roliga aktiviteter :-)

      Radera
  3. Ni såg verkligen ut att ha det trevligt! Kul att bli bjuden och att få mingla med andra bloggare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen kul! Hade jag inte trott för några år sen :-) Måste ta mig till London också bara och träffa en väldigt trevlig bloggare som jag känner där ;-) Kram!

      Radera