måndag 2 januari 2012

Äcklig soppa men goda tillbehör på nyåret


Nyårsfacit för mina bidrag till middagen blev en äcklig soppa men två riktigt goda tillbehör. Det kändes väldigt surt och trist att min svampsoppa med dyr torkad Karljohan blev en katastrof. I alla fall i min och brorsans smak. Mannen och svågern tyckte den var god trots att den var väldigt kraftig och "jordig" i smaken. Väldigt diplomatiskt uttryckt tycker jag själv som tyckte det smakade som att ta en tugga av fuktig mossa ute i skogen. Brorsan tyckte det smakade salt gräddsås. Återigen bekräftat att smaken är som baken. Jag hade helt enkelt inte koll på att Karljohan ger så kraftig smak. Borde ha använt annan svamp eller lättat upp med snällare champinjoner i soppan, inte bara Karljohan. Så den soppan kommer inte att hitta hit men däremot gjorde jag ett par goda och superenkla tillbehör som jag gärna rekommenderar till någon annan soppa. Som är god :-) Båda tillbehören funkar till både soppa och drink.

Tunnbrödsgrissini
Skär tunnbröd i remsor och låt torka en stund i rumstemperatur. Pensla sedan med olivolja och strö över riven västerbottenost. In i ugnen på 225 grader i 5-6 minuter och du har knapriga, salta tunnbrödsgrissini till soppan eller drinken.


Frasiga cocktailrutor, 12 bitar
Låt tre frysta smördegsplattor tina i rumstemperatur ca 20 minuter. Kavla ut varje smördegsplatta till storleken 15 x 20 cm. Skär eller sporra varje platta i fyra rutor. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och nagga rutorna med en gaffel. Fördela riven västerbottenost över rutorna. Lägg på finstrimlad lök, riven mozzarella och kvartade körsbärstomater. Flinga över lite salt och garnera med rosmarinkvistar. Grädda sedan i mitten av ugnen på 225 grader i ungefär tio minuter. Avsluta med lite svartpeppar.

Cocktailrutorna smakade bra kalla också lite senare på aftonen som vickning!


2 kommentarer:

  1. Lite glädjande att det var fler än jag som "misslyckades" med Nyårsmaten :)
    Superbra tips där med tunnbröden, det skall jag prova.
    Ha nu en superbra start på det nya året, så ser vi till att laga sjuuuukt mycket god mat! Deal?

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att inte vara perfekt :-)

    Fast jag tror inte att du misslyckades som jag, köttet såg jättegott ut men du kanske hade för höga förväntningar...

    Yes, nu kör vi järnet. Jag har en svingod pastarätt på gång till att börja med!

    Gott nytt matår!

    SvaraRadera