fredag 25 april 2014

"Italienish" potatissallad med bacon, pesto, mozzarella, soltorkade tomater, sparris och ännu mer...


På jobbets lunchrestaurang serverades potatissallad med pesto och till det färsbiffar och en rökig tomatsås. Hur gott som helst! Potatissalladen satte sig i bakhuvudet och jag gjorde min egen variant. Med bacon förstås :-) Och så lade jag till sparris. Det är aldrig fel med sparris.

Potatissalladen är perfekt till färsbiffar, kyckling eller annat kött. Eller ät den som den är. Den lär göra sig fantastiskt bra till grillat och på buffén, men framför allt i munnen! 

Jag hittade pesto med citron som jag provade här. Det doftade mer av citron än vad det smakade i potatissalladen. Nästa gång pressar jag i lite citronsaft och -skal för citron gör sig riktigt bra med potatis och de andra smakerna i den här potatissalladen.

Om du vill servera den ljummen så förbereder du allt du kan innan du kokar potatisen, så att det bara är att blanda ihop allt så fort potatisen kokat klart och har svalnat lite grand. Annars börjar du med potatisen så att den får kallna innan du blandar alltihop.

4-6 portioner (beroende på hur du serverar, med eller utan kött, på buffé....)
Ca 1 kg (färsk) potatis
2 dl (lätt) crème fraiche
3 msk grön pesto (genovese)
250 g (mini)mozzarella, halverade eller i mindre bitar om du använder stor bit
1 paket bacon (140 g)
1 röd lök, halverad och skivad
Ca 140 g soltorkade tomater i olja, strimlade
8 körsbärstomater, halverade
1 knippe grön sparris
1 1/2 dl riven parmesan
Salt och svartpeppar
Smör eller olja

Skala och koka potatisen i välsaltat vatten. Häll av av vattnet. Bryt av de tjocka ändarna på sparrisarna. Fräs dem sedan i smör eller olja på hög värme ett par-tre minuter. Vänd runt dem i pannan. Salta och svartpeppra. Skär sparrisen i mindre bitar. Blanda crème fraiche och pesto i en stor skål som du vill servera potatissalladen i. Knaperstek bacon och skär i mindre bitar. Skiva potatisen. Blanda försiktigt om potatis, mozzarella, lök, soltorkade tomater, körsbärstomater, sparris och riven parmesan i skålen med crème fraiche och pesto. Smaka av med salt och svartpeppar. Strö liten riven parmesan överst. Servera!


Sparrisknoppar. Goda och vackra att se på!

Jag kokar aldrig sparrisen. Den får en snabb omgång i het panna med smör,
lite salt och svartpeppar. Eller så grillar jag den penslad med olivolja.

Jag blandade potatisen först med crème fraiche och pesto, sedan lade jag till resten.
Blanda försiktigt!

Lite parmesan överst. Klart att servera!

En portion matlycka!

Så blev det helg och det börjar verkligen grönska därute. Härligt! Det blir nog en sommar i år också. Ett annat tydligt tecken på det är lappen i brevlådan från föreningen, med schemat för årets gräsklippning. Jippi :-/

Trevlig helg!


18 kommentarer:

  1. Annat än den där färdiga potatissalladen som ligger i en burk från fabriken, här snackar vi potatissallad de luxe! Vi gör helst också vår egen när det ska käkas och det blir olika varje gång, citron är perfekt att ha i när den ska ätas till fisk;)

    Sommar blir det garanterat, här nere är det grönt och rapsen står i full blom, underbart är det. I dag har det dock varit blåst a'la kust men förhoppningsvis slipper vi det imorgon.

    Ha en skön helg, kära du
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man säga även om det finns någon enstaka burksallad som faktiskt är helt ok.

      Det blir väl ett litet bakslag på vädret nu men å andra sidan så är det ju fortfarande april och även maj kan ju bjuda på rejäla bakslag. Men visst är det underbart ändå!

      Ha en skön valborg!

      Kramar!

      Radera
  2. Italienish, haha. GRYMT namn! :=) Tänk på att efter gräsklippning kommer öl, som man brukar säga. Pepp, pepp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, du vet. -ish är en bra ändelse :-) Känner mig mycket mer laddad inför att klippa gräs nu. Tack :-)

      Radera
  3. Med tanke på vad du serverar här så verkar ni redan ha fått sommar hos er?! MÖÖÖMS. Ge mig grillkväll och öl och den här potatissalladen. Hoppas du mår bra!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktig sommarkänsla har det varit flera dagar nu. Igår var det värmerekord i Sverige i mina gamla hemtrakter, 23 grader! Grillkväll, öl och potatissallad. Anytime!

      Det rullar på, upp och ner som du vet....

      Kram!

      Radera
  4. Mmm, potatissallad! Det är sommar, det! Kul med en variant som funkar som ensamrätt. Om grillvädret inte infinner sig liksom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen sommar med potatissallad! Funkar ljummen också om det skulle vara mindre av sommarkänsla.... Perfekt som ensamrätt men något grillat kött till skulle inte göra saken sämre.

      Radera
  5. Nu har jag skollar upp och ned i ditt inlägg ett par gånger och blir bara mer och mer sugen på detta! Åh... sparris... åh... mozzarella... åh pesto...Allt i denna sallad är ju gott! Nu är jag riktigt sugen på att grilla något gott kött och njuta av denna potatissallad till. Och lite röd vin till det :-) Det är ju nästan sommar utomhus! Underbart! Hoppas helgen har varit bra. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en massa gott! Grillen ska fram under Valborgshelgen. Jag struntar i om det blir sämre väder. Kan jag grilla på vintern kan jag väl grilla nu!

      Önskar en härlig valborg!

      Kramar!

      Radera
  6. Ååå....så gott! Helt i min smak! Lite sånt man är sugen på nu i vår och sommar. Ljummet eller kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen kanongott, kan bara hålla med!

      Radera
  7. Låter underbart gott, ska testa. Tack för receptet.

    SvaraRadera
  8. Läckert Lotta, och dina bilder...! Hoppas att allt är bra med dig. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Amy! Det rullar på... Kram!

      Radera
  9. Shit pommes frites så gott det ser ut, som vanligt bör tilläggas.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, tack snälla du :-)

      Kram!

      Radera