fredag 26 juli 2013

Somrig fläderbål med rom, mynta, nektariner och jordgubbar - med caiprinha på köpet!



Snott är bra! Varför uppfinna hjulet när det redan finns massor i rullning? Jag ville få tag på en somrig och läskande drink som funkar som bål och var hittar man bäst sånt om inte hos Emmy i Remsans Bistro? Ja, jag vet inte i alla fall. Jag hittade precis vad jag var ute efter men fick modifiera lite grand. Det kändes onödigt att köpa en ny flaska Bacardi med citronsmak när det fanns neutral Bacardi i spritskåpet på landet. Istället använde jag kolsyrat vatten med citronsmak så jag tror att jag ändå kom ganska nära det som var tänkt. 

Slutresultatet blev en frisk, fräsch, läskande och supergod dryck med goda munsbitar av jordgubb och nektarin att tugga på. Perfekt som inledning på en middag eller att smutta på i sol eller skugga när klockan har blivit tillräckligt anständig för en drink!

Fläderbål, ca 6 glas
1 dl koncentrerad flädersaft
1 dl Bacardi (eller Bacardin Limón - använd då neutralt kolsyrat vatten)
1/2 flaska vitt vin (37 cl)
Kolsyrat vatten med citronsmak (eller neutral smak om du använder Bacardi Limón)
Isbitar
Färska myntablad
Jordgubbar i grova bitar (ca 1 liter)
Nektariner i grova bitar (2-3 stycken)

Du kan blanda allt i en en karaff eller bålskål och låta gästerna ta för sig själva, gör då så här: 
Blanda flädersaft, rom och vin i en karaff eller bålskål. Precis innan servering, blanda i isbitar, frukt och kolsyrat vatten. 

Eller så gör du som jag gjorde, och serverar i glas:
Jag blandade flädersaft, rom och is. Sedan fördelade jag myntablad, jordgubbar och nektariner i glasen innan jag hällde i blandningen nästan ända upp. Till sist toppade jag med kolsyrat vatten ända upp.


Förberett och klart för servering!



Så läskande och gott!!!

Som tilltugg till drinken gjorde jag quesadillas på grillen. Quesadillas kan du fylla med nästan vad som helst, men ost måste det vara förstås! 



Efter fläderbål och quesadillas en kort promenad till bror och svåger som bjöd på murrikkamiddag. Även där blev det en liten drink förstås medan maten brassades på...



Caiprinha! En av mina absoluta favoritdrinkar då jag föredrar surt framför sött. Enligt originalreceptet ska det inte vara mynta i men när svågern har tonvis av det i sin trädgård, då använder man det. Plus att det blir himla gott också :-)

Till ett glas
6 cl cachaca (eller annan vit rom)
1/2 lime i klyftor (väl sköljd)
1 msk råsocker
Isbitar
Färska myntablad

Lägg limeklyftorna i ett glas och häll över sockret. Muddla (krossa/mosa) med en trämuddlare eller med skaftet på en träslev. Häll i spriten och massor av is. Garnera med färsk mynta.




Mycket flytande föda blev det i detta inlägg. Nästa gång blir det något som tänderna kan få jobba med. Ha en riktigt fin sommarhelg - vi ses!



17 kommentarer:

  1. Ho, ho, ho and a bottle of rum!

    SvaraRadera
  2. Caiprinha med mynta måste väl ändå bli en mojito? Eller något väldigt likt i alla fall :) Ska nog minsann blanda mig en drink ikväll... Det är ju fredag :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm.. Jag är verkligen ingen drinkexpert men jag tror att skillnaden är att det är sodavatten i en mojito. Hoppas det blev en god drink i fredags!

      Radera
  3. Ha ha... Ja, vem kikar man in hos för att hitta drinkarna :-P Jag föredrar också hellre sura än söta drinkar så mojito (inte de söta läskiga man ibland får på krogen), caiprinha, margerita, mint julep och liknande är drinkar i min smak.
    Och quesadillas skulle vi kunna äta varje dag. Det är ju så sjukt gott.
    Hoppas du har det gott. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju hos dig - din blogg är som en bar att beställa från :-) Livet rullar på, oavsett om man vill eller inte. Det blir bättre har jag hört talas om så jag väntar på det :-)

      Kram!

      Radera
  4. Oj så mycket läckert varje gång man kikar in här. Är ju ingen drinkmänniska men tom jag skulle nog inte kunna neka den där ;) Och quesadillas, så himlans gott det är. Kram och njut på (vilket vi också gör)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men det är lite semesterskralt i bloggen nu... Det är läckert med en massa frukt i drinkar och de behöver inte alls vara starka. Smaken är viktigast. Är ingen drinkmänniska heller egentligen men det finns vissa som lätt slinker ner :-)

      Kram!

      Radera
  5. Älskar caipirinha! Vi gör den alltid med sockerlag, gillar den bäst utan sockerkras i tänderna. Men gott är det, mycket gott!

    Kram kram

    Ps, Bokade thaibåten till fredagen om 3 veckor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så gott! Sockerlag är bättre, jag håller med.

      Kul att ni bokat båten! Det ska vara jättebra thaikäk där. Kanske tar jag hojen och åker ner och tar en Singha med er :-)

      Kram!

      Radera
  6. Så läskande bålet ser ut - mums! Och anständig tid för en drink, det är väl klockan 11.00 eller? ;-)

    Stor kram, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt gott och läskande! Håller med dig där, klockan 11 räcker absolut :-)

      Kram till dig!

      Radera
  7. Tror precis du inspirerade mig till helgdrinken. Lite rom finns ju i barskåpet. Nektariner i fruktskålen. Is i frysen. Lite saft och mineralvatten så är vi hemma! :) Slurp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid bra med lite rom i skåpet :-) Hoppas helgdrinken smakade. Nu är det helg igen :-)

      Radera
  8. Ja men då är det klart vad som kommer att serveras när Russinet kommer till stan?! Ja!
    Hoppsanhejsan vad törstig jag blev helt plötsligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja kanske det. Eller så blir det något annat. Men högst troligt något med rom med tanke på vem mer som är inblandad :-)

      Radera
  9. Lövley, båda två, vi tar en av varje:) Anki har i princip badat i sangria på semestern så det känns lite extra trevligt att se din härliga bålkanna då!
    Kramar till dej!

    SvaraRadera