måndag 22 juli 2013

Sommarhälsningar!


Här kommer sommarhälsningar från Två små kök, mest från det lilla köket på landet där jag har haft lyckan att få tillbringa ett gäng härliga dagar. Det lagas mat men inte så mycket. Jag passar på att bli bjuden av riktigt trevliga grannar som dessutom råkar vara släktingar :-)

Jag försöker koppla av så mycket som möjligt och med det kommer även mindre tid med bloggen just nu. Men jag läser och följer mina favoriter som vanligt, tro inget annat! Och en hel del recept kommer att levereras framöver när saker  och ting återgår till det mer normala. Några enkla sommartips tänkte jag ändå bjuda på, både för öga och gom.

Bilden ovan visar en enkel bordsdekoration att göra själv. Ett gäng glasflaskor som går att köpa billigt på t.ex. Granit och så ner med blomster. Jag plockade blommande oreganokvistar på tomten men ta precis vad du vill ha. Ormbunke är t.ex. väldigt vackert, tycker jag, och fyller dessutom ut bra.

Lägg quesadilla på en pizzasten på grillen! Som fyllning ost förstås och så gärna salladslök och tomat:





På murrikkan (eller i stekpannan) fräser du på kokt potatis som du kryddar med allkrydda. Låt även ett gäng sockerärtor fräsa med så har du världens enklaste varma (eller kalla lite senare) färskpotatissallad!




Semestern är lite uppstyckad. Just nu jobbar jag igen men jag hoppas att vädret fortsätter leverera så ska det nog bli ett gäng fina dagar till att lata sig på och göra nytta. Bland annat ska ett utedass målas och inredas. Inget skitgöra alls!

Hoppas att du som läser och följer mig har en fin sommar så ses vi snart igen med nya, friska och D-vitaminstinna tag!


6 kommentarer:

  1. Vad härlig din sommar låter, precis som den ska vara.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Låter härligt att njuta ute på landet och i det lilla köket där. Det märks på statistiken att väldigt många inte sitter inne och läser på bloggar just nu. Så känn ingen stress att du inte bloggar så mycket! Och positivt är väl det att många passar på att njuta av sommaren. Själv har jag blivit ännu mer tveksam till om jag ska fortsätta blogga. Lusten har minska en hel del, men kanske går det över när hösten kommer. Jag vet inte. Det är fortfarande roligt att laga mat, fota, styla, men tar så mycket tid att blogga. Ja ja, vi får se hur det blir. Först ska vi njuta av den härliga sommaren! Kramar.

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och gott ser det ut! Njut och ha det bra, kram!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bordsdekoration Lotta. Du tar så fina foton! Här varvar vi också ner och jag erkänner att jag inte kommer att kika in hos bloggkollegorna så ofta... men jag tror ni har förståelse med detta. 4 veckor går snabbt och det gäller att ta vara och njuta på solen och det fina vädret. Kram på dig och njut i massor!

    SvaraRadera
  5. Fina bilder och trevliga mattips! Ha en riktig fin sommar, Lotta, både på semestern och på jobbet. Stor kram

    SvaraRadera
  6. Var sak har sin tid som det så tjusigt heter, ta hand om dig nu! Min semester börjar närma sig mot sitt slut, jag kliver på jobbtåget på måndag igen- det ska faktiskt bli lite kul och lite skönt :-)

    SvaraRadera