fredag 12 augusti 2011

Körsbärslikör à la svågern - ta vara på körsbären - i sprit!


Förutom den mat och annat jag gör i mina två små kök så delar jag gärna med mig sådant som görs i andra kök inom min närmast sörjande krets. Den här gången blir det recept på körsbärslikör enligt svågern. Han gör verkligen så'nt som jag oftast bara tänker... T.ex. att göra något av de där körsbären på träden. Våra körsbär har hunnit bli dåliga eller uppätna av fåglar medan jag funderade på vad jag skulle kunna göra av dem, men svågern plockade sina och nu vilar de i en lag av sprit och socker. Färdigt att drickas som körsbärslikör någon gång i december (!). Japp, de ska ligga i den där lagen i fyra månader... I början krävs en del TLC (tender/love/care). Man ska nämligen vända på burken/flaskan dagligen under den första veckan tills sockret har löst sig. Det är alltså viktigt att välja ett kärl som håller tätt när det hålls upp och ner. När bären har gjort sitt i lagen och drycken är klar kan man äta dem till glass, om man nu skulle vara sugen på det i december :-) Receptet nedan går att dubbla som svågern gjorde, till sitt hela kilo plockade körsbär!

Svågerns körsbärslikör
500 g körsbär
3 dl socker
75 cl Brännvin special (okryddat, 36 %)
0,5 dl vatten
  1. Skölj och kärna ur körsbären
  2. Varva bär och socker i en stor glasburk eller flaska som har tillhörande lock/kork och rymmer en liter.
  3. Häll på spriten och sätt på lock/kork.
  4. Ställ mörkt och svalt i ca 4 månader. Vänd på burken dagligen den första veckan tills sockret har löst sig helt och hållet. Ju längre lagring, desto godare smak.
  5. När likören har dragit klart silas bären bort och sedan ska vätskan filtreras genom ett kaffefilter och hällas upp på flaskor.
Att kärna ur körsbär är lite småsöligt... Att täcka köksbänken om den är av trä är en bra idé. Liksom att tänka på vad man har för kläder på sig och att skydda dem om man är rädd om dem.


Nu är sockret på plats och det återstår bara att hälla på spriten.

Väntan börjar härmed... Efter första veckan sköter sig likören själv.
Det ska bli väldigt spännande att få smaka så småningom!


15 kommentarer:

  1. Det är ser jätte gott ut! Men har lite frågor om man får ställa :)

    Går det att göra på alla sorters bär/frukter? 500gram av "X"? X = frukt/bär

    Hur stark blir den %mässigt ?

    Och sista frågan, hur mycket blir det?
    Det ser mycket ut i flaskan men ni använder er bara av 0,5 dl vatten? :)

    MVH Ludde

    SvaraRadera
  2. Hej Ludde!
    Jag ska stämma av dina frågor med svågern. Han är också här på landet under helgen så jag ska kila över och fråga under dagen.

    Återkommer!

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Rapport från svågern säger att man kan göra likören på andra bär eller frukter som är söta och inte har så mycket syra, t.ex. björnbär eller päron.

    Den 37 %-iga spriten späds ju ut med både bär, socker och lite vatten. Alkoholhalten landar på ungefär 20 %.

    Likören som svågern grundade för i somras är klar och avsmakad. Han är mycket nöjd! Det blev nästan två hela 75:or när han hällde upp det. Inte mycket vatten nej, men väl en hel flaska ren sprit och så ett halvt kg bär, det blir ju en del vätska...

    Hoppas du är nöjd med svaren!

    SvaraRadera
  4. Man tackar man tackar! :)
    Är super nöjd med svaren // Ludde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint! Lycka till om du testar...

      Radera
  5. Hej

    jag tänkte testa och göra på frysta bär.

    Är de värt mödan att använda frysta eller ska man vänta tills de kommer nya färska ?

    /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik!

      Det går absolut att använda frysta bär men då bör man minska lite på sockret har jag lärt mig, eftersom det har blivit mer koncentrerat i de frysta bären jämfört med färska.

      Jag hittade en länk som verkar täcka det mesta som har med att göra egen likör, kolla gärna in den innan du sätter igång för mer inspiration:

      http://www.snappsen.se/likor/likor.htm

      Lycka till!

      Radera
  6. Hej Lotta

    Nu är de dags igen att sätta körsbärslikören för i år. nyplockade bär igår. Måste säga att det blev supergott förra omgången jag gjorde. Den blev mycket fräschare än dom man köper gick hem stort hos familj och vänner.

    Denna gången blir de med färska bär och inte frysta.


    Tack för recept /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, Erik!

      Åh, vad roligt att det blev så bra förra omgången! Och det kan ju inte bli sämre med färska bär. Så kul att kunna bjuda på eget också. Jag ska rapportera till svågern och vidarebefordra ditt tack.

      Lycka till igen!

      Radera
  7. Min mor gör med kärnorna kvar. Och det blir finfint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Så slipper man slabbet med att kärna ur :-)

      Radera
  8. Inte nog med att man kan ha kärnorna kvar: om du krossar några av dem lätt, så får du lite mer av den där trevliga bittermandelsmaken i likören.

    Och släng för allt i världen inte de använda bären! Smakar mums ihop med t.ex. glass (till den som inte kör ;) ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för tipset om kärnorna! Och inte slänger vi bären :-) Jag tipsar också just om det i inlägget, att äta dem t.ex. med glass. Mums!

      Radera
  9. När jag lägger i lite krossade kärnor (det förhöjer verkligen smaken) så lägger jag dom i en liten tygpåse. Annars inte så trevligt att äta bären som ju är supergoda till glass.

    SvaraRadera
  10. Hej
    I ditt o andras recept står det vatten som ingrediens, men vare sig du eller ngn annan skriver sen var o när det ingår i tillagningen??

    SvaraRadera