torsdag 24 mars 2011

Njut av resan och inte bara målet

Det är egentligen nu jag tycker att man ska börja njuta av sommaren. Vädret och omgivningarna kommer att förändras steg för steg. Och jag tänker njuta bit för bit. Först av att slippa skrapa rutor. Skotta snö. Halka runt på gatorna. Få plats att parkera bilen för att snövallarna är borta. Mer och mer ljus. Mer djurliv. Mer växtlighet. Oroligt väder innan det stabiliseras. Det kommer att bli varmare och varmare. Lättare kläder och skor. Skönare luft. Så småningom barfota utan strumpor i skor. Kanske t.o.m. en klänning. Årets första dopp. Ljusa kvällar. Sprickfärdig natur och grönska. Utomhusprojekt på landet. Sommar!

Jag har lättare för att njuta på vägen än mitt i egentligen - att se fram emot det som ska ske. Så rätt vad det är har sommaren kommit och vi befinner oss mitt i den. Och på vägen dit har jag uppskattat "hållplatserna" istället för att se resan som en transportsträcka. Det kommer bli några bakslag med mer snö - det är jag helt övertygad om - det heter inte aprilväder för inte. Men vintern har inte längre en chans att bita sig kvar. Den kommer brottas ner och få ge vika. Snart är det sommar! Men glöm inte att njuta på vägen dit...

Och när jag tänker efter så gäller det faktiskt det mesta här i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar