torsdag 19 maj 2011

Kycklingfilé med röra på majs, vita bönor och tomater, till det fullkornspasta

Ibland får jag för mig att göra lite mer "nyttig" mat som känns extra bra att ha stoppat i magen. (Särskilt dagen efter att jag slukat pizza...) Det betyder inte att det smakar mindre eller sämre men den här gången tog jag i från tårna och använde fullkornspasta till kycklingen och ja... Det kan jag nog faktiskt vara utan. Fullkornsbulgur tycker jag är jättegott och funkar jättebra. Men de pastasorter jag har provat som fullkornsvarianter har inte smakat bra alls. Kanske har jag inte hittat rätta sorten. Tipsa gärna! Den här rätten blev nu inte hundraprocentigt "nyttig" eftersom jag inte kunde låta bli att riva över lite ost när jag stekte kycklingfiléerna färdiga i ugnen. Och så har jag varit lat och använt mig av färdiga produkter på burk men någon måtta får det ju ändå vara :-) En bit bröd är gott till.

Till fyra portioner
4 kycklingfiléer
1 burk majskorn
1 burk/tetra krossade tomater
1 burk/tetra vita bönor eller annan sorts bönor, t.ex. kidney
Salt och svartpeppar och chili explosion
Liten riven smakrik ost
Valfri pasta

Gör så här:
  1. Skölj och ansa kycklingfiléerna. Torka av och stek i panna till fin färg. Krydda med salt, svartpeppar och chiliexplosion eller annan krydda som du gillar så att kycklingen får rejält med smak.
  2. Lägg filéerna på ett ugnsfat eller i en ugnsform och riv över lite ost.
  3. Stek färdigt filéerna i ugnen på ca 200 grader ungefär fem minuter, tills köttet är helt vitt och inte har ett spår av rosa kvar och så är det trevligt om osten har hunnit få lite färg.
  4. Blanda majs, krossade och tomater och bönor i en kastrull. Låt koka upp och låt puttra några minuter. Smaka av med salt och svartpeppar.
  5. Koka pastan och servera den till kycklingfiléerna och röran.
Efteråt kom jag på att det nog hade varit gott med lite gul lök i också, att grovhacka och fräsa lite lätt innan den blandas med det andra i kastrullen med röran. Och om man vill frångå det lite nyttigare temat är det säkert gott att blanda allt med lite crème fraiche också... Det får bli en annan gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar