onsdag 29 juni 2011

Pytt i panna och i omelett

Matlagningspremiären i vår stuga på landet blev under midsommarhelgen, "dagen efter"... Därmed blev det väldigt enkelt av det lilla som vi hunnit ställa i frys och kyl, pytt i panna med ägg och rödbetor. Men det är gott någon gång ibland, Felix Oxpytt blir det när vi köper färdig fryst pytt. Måltidsdrycken: VATTEN I MASSOR :-)


Dagen efter dagen efter använde jag resterna av det som blev över av pytten i en omelett till frukosten. Varför slänga även om det bara är en handfull mat över? Nästan vad som helst funkar i en omelett... Jag vispade ihop två ägg med en skvätt grädde, salt och peppar. Ner i en varm stekpanna, lite smör och sedan pytten. På med äggsmeten och så lät jag det stelna lite på ytan innan jag vände omeletten med hjälp av ett lock. Klart!

Nästa gång jag lagar mat i vårt stugkök ska det bli lite mer "arbetat". Men som sagt, det är inte fel med snabba lösningar ibland och inte heller att ta tillvara rester. Dagens visdomsord. Helt gratis :-)


Locket jag använde för att vända omeletten hade lite för hög och rak kant så den
gick sönder lite grand. Attans. Men den smakade lika bra för det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar