fredag 15 juli 2011

Soft på landet

Då har några sköna timmar passerat i soft tempo på landet. En riktig bonus blev det att få drygt en timmes strålande solsken som ett avbrott i det grå och duggiga. Vi tog ut dynorna och bredde ut oss i baden-baden-stolarna och lapade i oss av solen. Efter ett tag blev jag dock tvungen att be Mannen släpa dit parasollet (det står i en väldigt tung fot). Just idag är jag liiiite känslig för starkt ljus och värme. Solbrillor och kepa räckte inte riktigt men med parasoll blev det perfekt och jag kunde bläddra igenom senaste numret av Lantliv Mat & Vin.

Jag blev inte besviken den här gången heller. Massor av recept att riva ur och tillämpa. Tidningen inspirerar så till den milda grad att jag t.o.m. bestämt mig för att jag ska testa att göra jordgubbschutney som ska passa till ljust kött som fläskfilé och kyckling, men även till smakrika ostar. Normalt är jag absolut inte typen som syltar, saftar och gör egen marmelad men som sagt, tidningen inspirerar och här i mitt kök på landet känner jag att jag kan ta ut svängarna lite mer.


Lätt verkar det vara också. Man ska koka chutneyn i ca 20 minuter och sedan hälla upp i varma, väl rengjorda burkar och sätta på tättslutande lock. Håll utkik efter receptet, kanske provar jag redan den här helgen! Och så får jag användning för glasburken som annars mest står och samlar damm på hyllan.


Hittade även ett recept som jag ska testa i morgon kväll, salviakryddad fläskfilé på potatisbädd med bacon, nektariner och färsk gul lök. Det ser jag verkligen fram emot!

Vi har ett par körsbärsträd på tomten som har sett bättre dagar men de lyckas ändå klämma fram lite bär. Frågan är bara om jag ska försöka plocka dem och använda till något. Vet bara inte vad i så fall. Körsbärssaft tycker jag inte om... Kanske i en paj? Tips efterlyses. Eller så låter vi fåglarna äta upp dem.


I morgon blir det nog en bastu. Det är mycket svalare nu och mer regn "utlovas". Då passar det bra att svettas lite och sedan hoppa i sjön. Och så passar det med en immig så'n här efteråt :-)


Vi har förflyttat oss in i stugan nu för regnet är tillbaka. Det blev bara en kortis i sol och stol. Men det är väldigt mysigt. Ärligt talat tycker jag att det är skönt med lite svalare luft.

Nu ska jag bläddra vidare i högen med tidningar jag har tagit med mig. Det blir en på temat inredning, mitt andra stora intresse förutom mat och lagning. Middag idag blir mammas kålpudding med gräddsky. Det ska bli gott!

Trevlig fredagskväll och gör som en fellow matbloggare säger, "njut"! Av livet och det som finns omkring dig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar