måndag 15 augusti 2011

Sesam-kokoskakor som Lotta har bakat :-)


Riktigt goda kakor som enligt receptet skulle bli spröda... Jag läste lite fel i receptet (alltid är det något när jag bakar) och klämde ihop alla bollar på en och samma plåt. Då fick de naturligtvis inte plats att flyta ut och bli tunna och spröda. Inte ens när jag väljer ett recept med bakpulver och inte knepig jäst så får jag till det. MEN! De här kakorna blev jättegoda ändå. Eftersom kakorna blev lite tjockare än vad som var tänkt blev de istället så där småsega i mitten och knapriga utanpå, så helt misslyckat var det inte. Det kändes riktigt trevligt att få bjuda på kakorna till kaffet och de uppskattades runt bordet. Men om du vill ha kakorna tunna och spröda ska du alltså använda flera plåtar så att bollarna får gott om plats att flyta ut när de gräddas. Trots att det handlar om bakning som inte är min starka sida kan jag ändå inte låta bli att spåna vidare på hur kakorna kan bli bättre. Jag tänker mig att tillsätta hackade salta jordnötter skulle kunna funka!

Det här behövs till ca 30 kakor:
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1 dl vita sesamfrön
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
100 g normalsaltat smör
1 msk flytande honung
1/2 dl vatten

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
  3. Smält smöret med honung och vatten i en kastrull. Blanda ordentligt med de torra ingredienserna.
  4. Rulla ca 30 bollar och lägg dem glest på PLÅTAR med bakplåtspapper.
  5. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter tills de har fått fin färg.
  6. Låt svalna innan du lossar dem från plåtarna.



Så här tätt ska bollarna alltså inte ligga. Om man inte vill att de ska bli lite tjockare och sega i mitten förstås :-)

Som sagt, om bollarna läggs för tätt så flyter de ihop och blir inte så där tunna och spröda som de ska vara. Se det här som ett exempel på hur det inte ska se ut... Det kan väl också vara till hjälp ibland så det bjuder jag på :-)



2 kommentarer:

  1. Hej Lotta igår åt vi den goda pizzan med kronärtskockhjärtan den kommer att göras fler gånger. Men med Mutti som jag alldrig smakat men förstår att det är gott kommer att köpas hem. Nu ska jag ta receptet på den franska snabbmaten.Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa!
    Kul att pizzan gick hem. Det är faktiskt skillnad på krossade tomater och krossade tomater. Mutti är så gott att man kan använda det direkt som tomatsås på pizzan så slipper man att göra den.

    Lycka till med mackan, var beredd på att bli riktigt mätt :-)

    SvaraRadera