torsdag 8 september 2011

Nytt ögongodis i köket - och till nytta oxå!


Jag är lite svag för snygga köksprylar och surfar gärna runt på den mängd sajter som finns idag med ett utbud som beskrivs som lantkök, franskt, shabby chic, retro, industri etc etc. Det är tyvärr farligt lätt att klicka grejer till varukorgen och shoppa loss. Men jag försöker behärska mig eftersom jag inte har plats för hur mycket som helst. Det här har jag dock beställt och väntar nu ivrigt på att få mitt sms om att grejerna har anlänt till utlämningsstället. Bilderna är lånade från C'est la vie Home och det är därifrån jag har beställt.

En köksvåg och timer i retrostil (Dalton) i cremefärg. Jag vet, lite fegt att inte välja rosa eller mintgrönt åtminstone men det passar faktiskt bra in i köket på landet där prylarna ska få bo. Köksvågens användningsområde ser jag främst som estetiskt - på köksbänken ska den stå - och med vågen som förvaringsplats för de grönsaker som står närmast på tur i matlagningen. Timern däremot blir perfekt till mina frukostägg. Det är nämligen så att timerfunktionen på vår spis är lite knäpp. Om jag vill koka mina ägg i fyra minuter och trycker på timerknappen, så börjar den automatiskt med tio minuter och så får man trycka flera gånger på displayen för att få ner tiden. Då tar jag hellre en hederlig timer som jag kan vrida upp och med magneten därbak fästa på spiskåpan som är gjord i vit plåt.

Vi har anlänt till stugan på landet. Det blev alldeles för sent för att ställa sig och laga mat vid ankomst så vi köpte med oss hamburgare från Burger King. Jag tog lökringar också. Mmmmm.... Men i morgon ska jag laga mat! Och på lördag är det nog jag som ska svänga ihop en dessert av något slag till middagen hemma hos mamma, pappa med bror, svåger och våra två närmaste grannar. Mannen som brukar ansvara för efterrätterna ska fokusera på vårt trädäck som tar sin lilla tid.

Nu börjar det bli dags att fälla ut bäddsoffan och krypa ner under svala täcket. Och sova gott. Så gott som man bara sover här. Granne med tystnaden och mörkret.

Men snart blir det ljust igen! Tack vare snön :-)


Bild från i vintras...
Men det är inte riktigt dags ännu. Enligt Peter Kondrups prognos kan det bli 20 grader och sol i helgen. Lite mer av sensommar att njuta av. Se'n säger jag gärna varmt välkommen till härlig höst! En sak i taget...

Bild från oktober förra året...

4 kommentarer:

  1. Åhh jag önskar att jag fick komma och bo med dig en helg på landet. Tänk så härligt att få vara en som som för en gång skull slapp att tänka mat och planering , bara sätta sig vid ett dukat bord .

    Satt igår kväll och tittade på nästan alla bilder från landet och all god mat som lagas där . Det inspirerade verkligen till att börja använda kameran mer flitigt . Laga mat gör jag redan men tyvärr bara till familjen. Landet i Sörmland ligger som sagt mitt inne i skogen och inte en granne på flera km avstånd . Trist för en som är van med mitt landställe i skärgården där vi bor i en vik med grannar och släkt inpå.

    Fina saker som klickas hem. Från och till kliar det också i mitt klickfinger.

    Känner igen det där med att komma ut sent till landet. När vi åker till skärgården brukar vi äta på båten , eller så kör vi räkor som hunnit att tina och kräver noll tillagning.

    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Det där med att sätta sig vid dukat bord är riktigt skönt ibland, speciellt när man håller på med en massa andra projekt. Den lyxen får vi hos familjen här på landet - så jag förstår verkligen att det är skillnad att vara helt för sig själva. Fast det har ju sina fördelar det också :-)

    Det låter onekligen fräschare och trevligare att äta räkor på en båt på vägen ut till skärgården än snabbmat från BK... Jag skulle kunna planera det lite bättre och ta med matlåda från sta'n som vi bara kan värma på när vi kommer fram till landet - men ibland orkar jag inte planera helt enkelt.

    Skogen är fin! Och visst har ni en liten insjö i närheten? Små insjöar finns det ju många av i Sörmland. Fast det är klart, skärgården klår ju det mesta...

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. De är så fin de där sakerna! Själv har jag sån köksvåg i rosa, när jag köpte den så bidrog man till cancerfonden och det ville jag göra. Men i ärlighetens namn, den passar inte in så bra så skulle jag köpa en idag så skulle jag välja den färgen du valde. Men en timer saknar jag, det får nog bli en sån snart.Fina bilder!//Therese

    SvaraRadera
  4. Therese, rosa våg för en god sak - fint gjort! Jag var så sugen på att välja en i någon pastellfärg men jag känner mig själv och vet att jag skulle tröttna... Trevlig helg!

    //Lotta

    SvaraRadera