tisdag 4 oktober 2011

Får man inte får man köpa själv...


Efter jobbet stannade jag till på stora COOP för att köpa fågelmat, och precis innanför dörrarna sålde de jättefina höstbuketter och jag nappade åt mig en med bland annat härligt gul gerbera. Jag kände att det här är precis vad jag behöver idag. En sådan där dag när inte allt pekar uppåt och egentligen inte av någon särskild anledning. Det bara blir så ibland. I alla fall höjde buketten humöret några snäpp även om det inte gick att bara slänga ner dem i en vas och ställa på bordet. Det kändes liksom inte OK att inte torka av bordet först, och plocka undan i vardagsrummet så att buketten kommer till sin rätt. Med en massa plock och skräp runtomkring skulle prakten försvinna helt i vårt lilla vardagsrum. Men det var värt den tråkiga insatsen. Nu när jag tittar på buketten känner jag mig lite gladare!

Fågelmat, ja. Vi brukar mata de små (och ibland stora) liven utanför köksfönstret under de månader som fåglarna inte smaskar på insekter och annat gott. Både i går och i morse såg jag en talgoxe som satt och hackade på den tomma fågelmataren. Hint taken. Dags att börja mata igen efter att inte ha sett till dem på länge. Så det blev en stor påse solrosfrön, talgbollar och jordnötter. Här ska matas!

Snart dags att göra kycklingen i långpanna som jag har höga förväntningar på (både kycklingen och pannan). Maten som ska lagas idag ligger bakom besöket till det stora varuhuset igår efter jobbet. Jag ville ha en ny långpanna, en rostfri med handtag som påminner lite om bleck i storkök, och visste att jag sett dem på IKEA. Kom därifrån med både en stor och en liten! Jag tycker de är jättefina och ger en känsla för rejäl matlagning. Den lilla ser jag fram emot att få peta ner en god potatisgratäng i, eller en lasagne.



Och så fick jag med mig något helt meningslöst men fint i mina ögon. Små espressokoppar med fat... Totalt 100 spänn för fyra koppar och fyra fat. Tänkte att de ska få följa med till landet.


Egentligen hade jag siktet inställt på att sticka ut och "springa" efter jobbet, nu när jag har varit så duktig och handlat hem all mat till och med torsdagsmiddagen och inte har någon ursäkt för att inte orka ge mig ut. Ingen annan ursäkt än att jag inte alls har lust kom jag fram till. Att få blommorna i en vas på ett rent bord och undanplockat vardagsrum snodde energi, magen började kurra och det fina vädret försvann utanför fönstret. Det får bli i morgon i stället. Och så ska jag börja styrketräna hemma, så det så :-) För ett tag sedan hittade jag en bok med rubriken "Träna dig till drömkroppen hemma". Och jag gick på det...

Dags att jogga ut i köket och fixa middag. Nog borde man väl bränna lite kalorier där också bland pannor och grytor?

2 kommentarer:

  1. Ja nog är vi värda lite blommor allt! Dina pannor blev jag lite sugen på att köpa. Lasagne kräver höga raka kanter!

    Kul skrivet om blom-kring-fixet. Det ena ger det andra, man skärper till sig lite och får ibland oanad energi.

    Kycklingen ser jag fram mot, lagade den här i juni.http://skidskankansgladadagar.blogspot.com/2011/06/jag-leker-fransk-husmor.html. Den såg visserligen godare ut innan ugnen.

    Lycka till och kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Spanade in din kyckling från i försomras. Såg hur god och fin ut som helst. Och vilka fina matbilder!!! Jag förstår "fransk husmor", jag hade lite den känslan i köket ikväll när jag stod där och lagade riktigt rustikt.

    "Min" kyckling blev verkligen jättegod. Den stora långpannan från IKEA funkade precis som jag ville, riktigt nöjd med det köpet.

    Nu ska jag bara mecka lite med bilderna och börja lägga upp inlägget, fast jag vill kolla på Masterchef Australia också.. Och umgås med Mannen... Tiden räcker inte till!

    SvaraRadera