tisdag 25 oktober 2011

Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus...

... eller två.

Det slog mig igår på väg hem från jobbet. Att det var mörkt. Och kortare blir dagarna. Nu är vi snart inne i november. Ett kort hugg av ångest men det gick snabbt över.

Jag tycker ju om alla årstider så det är ingen fara. Men just i övergången när det blir väldigt tydligt att nästa årstid kommer med stormsteg, särskilt mellan höst och vinter, då kan även jag tycka att det är lite jobbigt.

Det fanns inga tändstickor när jag kom hem och skulle mota mörkret. Tur att vi har gasspis! Så ljusen blev tända och jag säger välkommen vinter!

Nu ska spisen användas till det den egentligen är till för, matlagning!

4 kommentarer:

  1. Tack för roliga kommentarer idag. Du förgyller verkligen min tillvaro just nu.
    Vabbat med ett litet monster. Ska de små liven vara sjuka, ska de minst ha 42 graders feber för att man ska få ett par dagar i lugn och ro.
    Imorgon jobb och dagis igen , visserligen ingen större skillnad . Mat och barn , barn och mat, just nu bläää!

    Så du tycker verkligen inte om Top gear? min son har visst sett alla avsnitt! Hans far är inte bättre han, med sina 22 bilar som mest står i sitt garage.

    Ser just nu fram emot ledig fredag och hoppas på att den inte går åt till att uträtta ärenden åt andra.

    Fin kväll till dig i ljusens sken.
    Tack också för filmtips !

    SvaraRadera
  2. Det låter inget vidare det där, orsaken till bläää:et alltså... Den erfarenhet jag har av sjuka barn är från några somrar som kolloledare, bl.a. på Barnens Ö. Som lärare i skolan stannade ju barnen hemma men på kollo fick vi ta hand även om de sjuka. Men det var lindrigt, jag kan nog inte riktigt förstå läget med egna sjuka barn. Alla mammor (och pappor förstås) som både jobbar och tar hand om barn och hem borde få en medalj, tycker jag. Hur hinner och orkar ni?! Jag får inte ens tummen ur för träning några dagar i veckan, och jag har verkligen inget att skylla på... Lat och bekväm. Och rund om magen :-)

    Nej, Top Gear gör något med mig. Som när Mannen vill att jag ska lyssna på extrem jazz, totalt anti. Jag har inget som helst intresse för bilar annat än att de ska fungera, ha bra väghållning - speciellt på vintern, ha bra ax och se ok ut. Detaljer och tester har jag inget som helst intresse av, jag stänger av :-)

    Det måste vara jätteskönt att ha lediga fredagar men förstås inte om du inte kan välja själv vad du vill göra... Jag hoppas verkligen att du får din egofredag och att Valdemar blir frisk.

    Ibland kan det värsta som finns vara glada tillrop när tillvaron är bläää, man är liksom inte mottaglig men jag säger i alla fall upp med hakan! Ta en kopp te, vetja :-)

    Kram och tack för att du förgyller min tillvaro

    SvaraRadera
  3. Här älskade vi alla tortellinigratängen. Blev inga matlådor alls utan det skrapades ut till sista bit. Nu ska jag beta av listan här intill :)
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Hjälp vad roligt att höra, Katarina!

    Det är lite nervigt med recept jag delar med mig av, smaken är ju olika. Och så hänger det på kockan eller kocken som lagar också, alltså kan du dina grejer i köket :-)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera