söndag 23 oktober 2011

Ny kokbok som bådar gott!


Jag har blivit med ny kokbok! Idag har jag bläddrat igenom ungefär hälften av smakresan upplevd av Lena och Peter Göransson från Tofvehult som verkar ha levt och lever ett häftigt liv med mycket rese- och smakupplevelser. Recepten i boken kommer från världens alla hörn och de är jättefint illustrerade. Recepten är till stor del klassiker från olika länder, lagade på deras sätt och det är mycket som lockar att testa. Jag har redan markerat ett gäng recept som jag fastnat för:

  • Shepherd's Pie från Storbritannien
  • Pepparstek med konjakssås och hemmagjorda frittar från Frankrike
  • Risotto och saltimbocca från Italien
  • Yakitorispett från Japan
  • Kryddig fläskfilé från Australien
  • Grillad entrecôte med jordnötspesto från USA

Och jag har sett många fler bra recept! Riktigt trevlig kokbok med resminnen, privata bilder från dessa resor men framför allt recept som lockar till att provas, och prova - det ska jag! Jag gillar namnet på bokförlaget också, "Kakor och monster" :-)

Nästa helg blir det landet igen och det ser jag verkligen fram emot. Fast riktigt trevligt att vara hemma i lägenheten också och få lite gjort. Nu har jag nya gardiner, soffkuddar och ny matta i vardagsrummet och så en ny badrumsspegel som ska sättas upp. Städningen då? Jo, lite dammsugning hann jag med i alla fall...
Färgfegis som jag är så blev det grå matta (fast väldigt fin lyster) och ljungfärgade knytgardiner. Lite trist är det att rulla ut nya mattan och behöva ställa tyngder på den för att den inte ska rulla ihop sig igen :-) Morteln har bra tyngd!



Spegeln till badrummet kommer att passa jättefint! Jag vill inte ha ett traditionellt badrumsskåp ovanför tvättstället. Det sitter på en annan vägg. Jag gillar att den ser lite gammal ut även om den tyvärr inte är det...


Nu ska söndagskvällen avslutas med lite film i soffan med Mannen. Det blir en skön avslutning på helgen i den (nästan) nystädade lägenheten.

Trevlig kväll!


3 kommentarer:

  1. Vilket tufft namn på bokförlaget! Ny bok för mig , spännande , ska spana nu .
    Innan jag läste texten såg jag morteln och blev lite konfunderad. Det blev en massa nytt ser jag nu , kul!
    Med en liten lägenhets make-over denna helg blir det skön omväxling nästa helg på landet.

    Jag har fortfarande inte sett Julie och Julia , skärpning!. Rapportera om kvällens film är bra.

    SvaraRadera
  2. De har även gett ut Tofvehult, "Drömmen om ett café" och "Bengt & Börje - grovhugget och finhackat". Jättefina!

    Bli inte besviken på mig nu för att jag inte köpte hem en färgsprakande orientalisk matta eller någon skapelse av Gudrun Sjödén :-( Jag tycker det är jättefint att titta på färgprakt i andras hem men av någon anledning orkar jag inte med för mycket färg i mitt eget hem...

    Julie och Julia skulle jag naturligtvis ha sett själv igår som gräsänka! Jag tror inte att den skulle vara en favorit för Mannen nämligen :-)

    Just nu pausar vi lite, det är en australisk film baserad på en sann historia om en tonårstjej som försvinner från sitt hem. Guy Ritchie och min favvo från Ivanhoe, Sam Neill, är med. Återkommer med rapport.

    SvaraRadera
  3. Filmen "In her skin" var välgjord men ganska otäck. En femtonåring som försvinner helt plötsligt kan ju inte vara något positivt och det var det inte heller. En riktigt ruskig historia från en liten ort i Australien 1999.

    Så den kan jag nog inte rekommendera. Mådde ganska dåligt efteråt. Ibland överträffar verkligheten dikten kan jag väl säga...

    SvaraRadera