söndag 11 december 2011

Snabbmat - hamburgare och varma mackor


Fredagsmaten på landet ska gå snabbt att göra, vara god och mättande. Även om hamburgare är gott så funkar det inte varje gång. Inte för mig i varje fall. Jag gjorde enkla varmisar till mig, med ost, skinka, tomat och lök och stekte på ett par hamburgare till Mannen. Det fanns färdigformade burgare i frysen så det enda jag behövde göra var att skära upp grönsaker och steka på köttet. Mycket bekvämt.

När jag gör varma mackor grundar jag med ost, ungefär som på en pizzabotten. Skivad ost på brödet, sedan skinka med senap, tomat, lök och överst mer ost. In i ugnen på 275 grader några minuter bara tills osten har smält och fått fin färg. Några färska tomatklyftor till. Supergott!



Lördagar däremot är den dag som jag gärna står en stund i köket och pular. Igår blev det en jättegod potatis- och skinkrätt i ugnen som jag får lov att återkomma till. En gratäng utan grädde :-) En liten aptitretare så länge!

Ha en jättefin söndag, denna tredje advent.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar