tisdag 6 november 2012

Spröda pärontarteletter med mandelkräm, kolasås och päronsorbet



Så har han gjort det igen min egen dessertmästare! En helt fantastiskt god dessert med tre ljuvliga komponenter; en mandelkrämig pärontartelette, knäcksmakande kolasås och läskande päronsorbet. Det är så skönt att kunna koncentrera sig på det andra när det är middag, så tar Mannen hand om efterrätten. Han blir sällan (eller aldrig) helt nöjd själv men så har han stora krav på slutresultatet. Övriga runt bordet blev mer än nöjda så det säger väl mer om honom än om desserten...

Självklart kan du med fördel göra sorbeten i glassmaskin enligt konstens alla regler. Men vi har vår glassmaskin på landet där den används mer flitigt, så då fick det bli i frysen-och-röra-om-varianten. Men beräkna mer än fyra timmar. Den här sorbeten blev inte klar efter sex timmar i frysen och vi vet inte vad som gick fel, men ett hett tips är att göra den i riktigt god tid. Det smakade väldigt bra ändå och gick att servera i en liten skål bredvid men sorbetkonsistens blev det inte riktigt... Vi kan kalla det päronslush :-)




Typ såna här formar användes...


4 portioner

Päronsorbet
4 st mogna päron
3 dl vatten
150 g strösocker
1-2 msk färskpressad citronsaft

Skala päronen och skär dem i bitar. Ta bort stjälkar och kärnhus. Lägg päronbitarna i en kastrull och häll på vatten socker och citronsaft. Koka under lock i ca 15 minuter, eller tills päronen är helt mjuka. Häll sedan blandningen i en matberedare och mixa tills det är helt slätt. Eller mixa med stav i en skål om du inte har matberedare. Ställ in i frysen och rör om då och då under minst fyra timmar. För att få en jämn och fin sorbet, mixa med mixerstav sista gången du rör om.

Kolasås
50 g osaltat smör
50 g ljust muscovadosocker
2 matskedar ljus sirap
2 matskedar vispgrädde

Blanda smör, socker och sirap i en liten kastrull och koka försiktigt upp under omrörning. Minska värmen och låt sjuda ca tre minuter tills såsen tjocknar. Rör ner vispgrädden och ta sedan kastrullen från värmen och låt såsen svalna. Låt stå i kastrullen till servering.

Pajdeg
200 g vetemjöl
100 g smör
2-3 msk kallt vatten
1 vispat ägg till pensling

Blanda mjöl och smör. Tillsätt lite vatten för att binda ihop till en smidig deg. Låt vila i kylen i 30 minuter. Kavla ut degen på mjölad yta och stansa ut 4 rundlar, ca 10 cm i diameter (se till att de passar dina tartelettformar med lite marginal). Tryck ut rundlarna i tartelettformarna och skär av det som hänger utanför kanterna. Nagga bottnarna med en gaffel.

Sätt ugnen på 180 grader. Täck varje tartelett med en bit bakplåtspapper. Fyll med torkade ärtor för att hålla bottnen nere och förgrädda i tio minuter. (Vi hade inga ärtor, risgryn gick lika bra att fylla formarna med.) Ta ut formarna. Ta bort bakplåtspapper och ärtor (eller risgryn). Pensla tarteletterna med vispat ägg och ställ in i ugnen igen i 5-10 minuter, tills de är frasiga.

Fördela två matskedar kolasås i varje tartelette och spara resten till servering.

Mandelkräm till fyllning
50 g mald mandel
50 g strösocker
50 g smör, smält
1 ägg
Några droppar mandelarom eller mandellikör, t.ex. Disaronno
2 små päron, med stjälkarna kvar

Blanda alla ingredienser utom päronen till en slät kräm och fördela i tarteletterna ungefär halvvägs upp längs kanterna. Skala päronen och dela på mitten genom stjälken som ska sitta kvar. Ta försiktigt bort kärnhusen. Lägg en päronhalva i varje tartelett med snittytan uppåt. Baka i ugnen ungefär 20 minuter eller tills päron och mandelkräm är klara. Låt svalna lite.

Ta upp tarteletterna ur sina formar och fördela dem, kolasås och päronsorbet i små skålar (eller forma som queneller) på tallrikar och servera!

 



När det är middag med gäster vill jag inte lägga en massa tid på fotograferande så jag smällde av några snabba bilder och hoppades på det bästa. Resultatet gör inte verkligheten rättvisa men bilderna ger en liten hint om underverken i alla fall. Det blir helt enkelt till att lita på mitt ord när jag säger att det smakar helt fantastiskt gott.

Så prova själv och lycka till!

Nu är det färdigfirat i alla fall... Min underbara man kom hem med en jättefin bukett blommor och så blev jag kidnappad till restaurangen Mäster Anders på Kungsholmen där vi åt och drack gott. Så nöjd är lilla jag!


 

24 kommentarer:

  1. Ojoj....ingen dålig dessert! Vilken dessertmästare du har! Min sambo satt precis och pratade om en dessert han gjorde för några år sedan. Blev sugen på att göra den till helgen. Vi får väl se....;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker förklara det för honom men han fattar inte... Vad spännande! Då får jag se fram emot din sambos dessert made by you :-)

      Radera
  2. Vilken härlig dessertmästare du har, härligt härligt! Och han ger blommor också, pluspoängskontot måste vara fylld till bredden ;) Det är du värd vännen, bra att bli kidnappad sådär tycker jag allt kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är härlig på många sätt min man! Det blev en riktig överraskning att bli bortsläpad till krogen :-)

      Tack, Amy. Kram!

      Radera
  3. Omg, vilken läcker dessert!!

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken man du har! En sådan dessertkung. Ser fantastiskt gott ut! Jag har gjort sorbet ett par gånger, med mycket varierande konsistens. Jag kan säga att det är klart bättre med en lite lösare än stenhård is.
    Hör att du blev firad ordentligt också. Uppvaktande helt i min smak. Berra är romatikern hos oss och jag är den som glömmer bort dagar som ska firas och med lite tur lyckas handla någon present innan det upptäcks...
    Tycker inte du ser en dag äldre ut heller, på bilderna alltså ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är toppen på många sätt :-) Vi föredrar också för lös än för hård sorbet. Det som blev över i frysen till dagen efter var inte kul...

      Skönt som omväxkling att höra att snubben i ett förhållande är romantikern! Det är ju bara att gratulera dig :-)

      Ha ha, tack snälla du!

      Radera
  5. Tänk om jag hade haft en dessert mästare hemma.....men nu har jag inte det utan får stå för den biten själv.
    Så goda dom här låter!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt skönt att "slippa" den biten då jag inte är särskilt intresserad själv av att hålla på med sånt...

      Jättegoda och lagom stora bakverk!

      Radera
  6. Wow, vilken dessertmästare. Ser ju supergott ut!!Kan man skicka sin egen gube på dessertkurs kanske? Hans desserter sträcker sig till glass och ohoy chokladsås(men han är bra ändå ;)) Själv hade jag inte ens kommit på idén att göra sorbet får jag erkänna, hade blivit köpevarianten.
    Härligt att du blev ordentligt firad på födelsedagen, det är du värd. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag tror inte att han är lika bra på att lära ut som att göra själv :-) Dessutom är stresströskeln ganska låg och det är ingen bra egenskap hos en kursledare... Klart gubben är bra utan dessertkunskaper, glass och chokladsås är inte illa det heller!

      Aldrig att han skulle köpa färdig sorbet eller glass! Ska det va ska det va, tycker han. Jag hade köpt färdig och försökte sälja in det men det gick inte :-)

      Tack, jag kände mig som en riktig drottning. Kram!

      Radera
  7. Va? Har jag lyckats missa din dag? Grattis i eftetrskott!! Gott det ser ut, mandel och päron knäcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. A-men! Har du ingen koll?! Hur kan du ha missat det :-) Tack, tack! Knäcker verkligen detta. Mandelkrämen var så fasligt god att jag vill att han använder den i något annat bakverk också. Snart!

      Radera
  8. Fantastiskt, det här måste bara testas! Grattis i efterskott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha!

      Vilken fin och fräsch blogg du har, förresten :-)

      Radera
  9. Är inte (längre) någon *efterrättsmänniska*, det räcker för det mesta bra med en god huvudrätt med kött, sås och potatis ;-) Denna skulle jag iallafall gärna prova för jag gillar sorbet och tartletter - och kolasås ska vi inte tala om!

    Kanske jag åtminstone skulle ta och göra knäck i år (en bra liten julgåva här nere!) eller leta fram receptet vi gjorde egen dajm efter när jag var 11-12... Det finns fortfarande i min första egna receptsamling = vitt lite kraftigare papper som hänger ihop i ena hörnet med garn och sedan tidningsurklipp *lol*

    Bergfest igen - ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte det heller, egentligen. Blir liksom aldrig "sugen" men när det står framme och är klart och jag smakar, då är det inte dumt. I alla fall inte när Mannen har gjort något :-) Det här blev riktigt bra och man kan ju göra komponenterna var för sig och äta t.ex. kolasåsen till glass och tarteletterna med glass...

      Knäck är ju gott. Och dajm. Häftigt om du gör det själv. Såna receptskatter är det bara att fortsätta spara och vara rädd om :-)

      Detsamma!

      Radera
  10. Ser ut och låter helt fantastiskt!
    Jag länkade till dig idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kära Hanna!

      Tack vad glad och varm jag blir i magen :-)

      Radera
  11. Svar
    1. Hej Pia och tack - det ska jag hälsa Mannen :-)

      Mycket gott hittade jag hos dig på Kammebornia. För både kropp och själ. Fastnade direkt och kommer tillbaka!

      Radera
  12. En sådan dessertmästare ska jag också skaffa mig! Vart hittade du honom?

    Verkligen, vilken fin dessert. Jag diggar verkligen desserter som har flera komponenter, med olika texturer och färger/former. En fin helhet!

    Låter som om du hade en bra bemärkelsedag - det är du värd!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ut på krogen! Jag hittade honom där för nästan exakt arton år sedan :-) Vi var både ute på tenta-pub och fastnade direkt för varandra!

      Det är precis så han vill ha desserterna, med flera komponenter, och aldrig en hel kaka eller tårta att skära bitar av, i så fall bara om det blir en av komponenterna... Att han orkar!

      Fick en jättefin dag och kväll - tack!

      Kram!

      Radera