måndag 19 maj 2014

Briegratinerade tomater med pesto och rödlök - förrätt, helrätt eller tillbehör


Idag bjuder jag på en vegetarisk rätt som funkar som hel måltid med lite bröd, som en förrätt eller ett tillbehör till en köttbit. Som vanligt bestämmer du själv!

Det här är en rätt som har alla rätt! Tomat, brieost, pesto och rödlök - i ugnen. Så att osten smälter och blir ännu godare. Saftigt och fullt med smaker. Det här är så gott och nästan pinsamt enkelt att laga till. 

Jag är en riktig sucker för tomater i alla former och när det kommer till brie och tomat så tror jag att om de skulle registrera sina profiler på match.com så skulle de bli ett par direkt! För att inte tala om när de möts i ugnen, då är det kärlek vid första ögonkastet...

Detta är inget petimeterrecept med måttangivelser hit och dit utan det är bara att köra på.

1 bifftomat = 1 portion (2 kvisttomater = 1 portion)
Skär av toppen på tomaterna och gröp ur dem. Salta och svartpeppra lätt. Strö över torkade örter, t.ex. basilika och/eller oregano. Ringla över olivolja och balsamicovinäger, aningen mer balsamico än olivolja. Ställ in tomaterna på bakplåtspapper i ugnen på 175 grader i ungefär 15 minuter. Ta ut och fyll tomaterna med brieost i bitar och klicka på pesto genovese och strö över rödlöksringar. Ställ in i ugnen igen ca tio minuter, tills osten har smält. Ta ut och garnera med färsk basilika. Se'n är det bara att sätta kniv och gaffel i underverket. 


Urgröpt tomat, kryddad och ringlad med olivolja och balsamico.

Skivad rödlök - ta isär så att du får ringar.

Efter första omgången i ugnen, fyll tomaten med brieost och pesto. Lägg på rödlöksringar.

Efter andra omgången i ugnen har osten smält och allt ser så där läckert kladdigt ut.

Garnera med färska basilikablad!

Himmel så gott!


Så blev man mätt den här gången också! (Jag är 1,67 cm...)

Hoppas att du kunde njuta av en härlig och somrig helg. Nu fick man verkligen sommarvittring och solen ska ju snart komma tillbaka igen efter påhälsning av lite regn. Förutom att lata mig i solen blev det vårstädning på landet hos päronen. Tyvärr lyckades jag inte knipa utomhusaktiviteterna utan hamnade i Lillstugan som skulle skuras från golv till tak. Lillstugan rymmer dass, bastu och gästrum. Det tog sin lilla tid men doften av nyskurat med såpa efteråt kändes tillfredsställande. Och den grillade korven med räksallad och rostad lök till en kall öl satt också fint som belöning!


19 kommentarer:

  1. Mums vad gott det lät! Ska definitivt provas :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova ska du definitivt göra :-)

      Radera
  2. Holy MOLY vad gott! Håller med, tomat och brie ÄR en match made in heaven :=) KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och galaxer i mina braxer - så gott är det!

      Kram!

      Radera
  3. Mmmmm brieost, underbart i sig och tillagad som du gör låter ju snudd på ännu godare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar faktiskt att äta brie varm, lite lagom smält - ljuvligt gott!

      Radera
  4. Mallamalla, så vansinnigt gott och vilka bilder sen!!! Outstanding!
    Vår brietårta med tomater och basilika var vi väldigt förtjusta i men detta är ju snäppet högre på brietomatskalan, bokmärkes och testlagas.

    Vi tog oss en härlig skolutflykt i lördags, passade på att njuta av en annan skog än "vår" när vi var bilburna för ovanlighetens skull. Nästan hela lördagen var vi ute och dessutom kunde vi ju äta på balkongen. Att det sen regnade hela söndagen gjorde liksom ingenting, det kändes nästan bara skönt att få stanna inne och göra inomhussysslor. (Att sen frysen pajade är ju en annan historia...)

    En finfin vecka till dej,
    kramarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack :-) Och vansinnigt gott är det. Jag blir sugen igen :-)

      Perfekt att njuta av skog och mark när ni är med bil. Regn är inte så dumt faktiskt, tycker det kan vara mysigt men inte om det är varje dag...

      Aj, aj. Inte den nya frysen väl? Eller var det ny kyl ni investerade i förra året? Kanske dags för en ny frys då också :-)

      Hoppas ni får en fin vecka också - solen är tillbaka - i alla fall här!

      Kramar!

      Radera
    2. Jopp, den nya frysen är det som gått över gränsen... Kylen håller, tack och lov, men vi får se vad reparatören har att säga i morron när han kommer. Har vi tur så går det på reklamationsrätten o då blir det en ny, men det är tydligen svårt det där. Annars tar hemförsäkringen det och vi betalar självrisken för en ny. Eather way så blir det en ny! :)

      Radera
  5. Oh yes, dessa har jag drömt om sedan du skrev om dem sist. Galet att jag inte testat dem bara... Det finns för mycket god mat :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med en påminnelse då - får inte missas!

      Radera
  6. Tror till och med jag skulle falla som en fura för det här, trots att jag inte är någon ostälskare av det stora slaget! Fortsatt trevlig vecka på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just brie är ju ganska mild. Det är hur osten beter sig när den blir varm som jag bara älskar. Och tomaterna förstås. Och peston :-)

      Detsamma till dig!

      Radera
  7. Cheesus! Nu är du officiellt en hedersmedlem i Hallouminati!
    Jag blir verkligen sugen på något form av lantställe/kolonistuga nu på försommaren..... Men men, man kan inte få allt jämt. Men brie och tomat - det kan jag fixa!
    Kram på re

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha - mycket hedersamt! I det sällskapet ingår jag gärna!

      Man kan inte få allt jämt alltid - men ibland! Jag borde göra mer av att ha en stuga där jag kan odla. Men jag går inte riktigt igång på mer än att ha lite örter och sallad. Men det kanske kommer!

      Brie och tomat - alla gånger!

      Kramar!

      Radera
  8. Gillar gillar gillar! Så fantastiskt gott!
    Det är ändå lite mysigt med dessa måsten inför sommarsäsongen. Hur mycket man än suckar och pustar innan så vet man vad man har framför sig. Eller iaf hoppas på, en riktigt härlig sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supergott - ost, ost och ost - alla da'r!

      Jag håller med. Det blir lite av ritualer sånt där, och sånt brukar man må bra av att ha. Det skapar trygghet. Och så här inför sommaren, förväntningar. Klart det blir en fin sommar!

      Radera
  9. Oh maj gadd! vad gott!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he - läser din kommentar på göteborgsdialekt :-)

      Radera