onsdag 17 augusti 2016

Rökig grillad lax med myntad vattenmelon- och fetaostsallad (+ potatis förstås)


Mera fisk till folket! Lax igen :-) Grillad och kryddad med färdig mix med smak av chipotle (rökt paprika) och lite citrus. Till det vad som nu verkar vara en sommarklassiker, en sallad med vattenmelon och fetaost. Potatisgris som jag är nöjer jag mig ju inte med det, utan som tillbehör blev det även en repris på potatisen till kycklingen tidigare i somras. 

Färdiga kryddmixer finns det massor att välja mellan. Lax är tacksamt att krydda så välj smaker du gillar. 

Vi börjar med salladen för den gör du i förväg så att den är klar att servera till laxen. Självklart har du preppat grillen också så att allt flyter på :-) Salladen är en sån där du behöver "höfta". Bland annat beroende på att vattenmelonerna har väldigt varierande storlek. Plus att det hänger på dina smaklökar också. Så utgå ifrån storlek på meloner & lökar (!) och dra ihop salladen ungefär så här, för ca 4 personer.

500 g vattenmelon, tärnad
150 g fetaost, smulad
Chiliflakes (torkad chili)
Färskpressad limejuice efter smak
Olivolja
Färsk mynta, strimlad

Blanda allt försiktigt. SMAKA AV OCH JUSTERA.
Låt stå tills allt annat är klart.

4 portioner (ca)
Färsk hel laxfilé med skinnet kvar
(beräkna ca 150-200 g per person beroende på hur hungriga ni är)
(Alternativt laxfilé i bitar, frysta/tinade eller färska)
Kryddmix till grillat (i det här fallet med smak av chipotle och citrus)

Gnid in laxen med kryddmixen. Lägg på grillgallret och grilla i ca 5 minuter tills innertemperaturen på laxen är ca 56 grader och den har fått fin färg. Sätt en gaffel i fisken och kolla så att den flikar sig fint.

Servera med vattenmelon- och fetaostsalladen och grillade potatishalvor (helt frivilligt). Se länken till kycklingreceptet ovan om du vill veta hur du gör dem.


Alltså. Wow. Det här blir gott... 

Helt galet hur grillad fisk kan få så fin färg och smaka så gott... 

Om mitt recept känns otillräckligt eller fjuttigt så googla på vattenmelon + feta + sallad så får du mängder av träffar att välja och vraka ifrån...

Det blev kryddstarkt men inte för mycket. Bara väldigt, väldigt gott!

Slänger in en påminnelse om att inte missa en så enkel sak som en kantarellmacka. På rostbröd lägger du kantarellstuvning och riven ost. Gratinerar i 200 grader ca 8 minuter. Stuvningen gör du av rensade kantareller i lite mindre bitar som steks i smör med finhackad gul lök. Strö över lite vetemjöl och rör om. Häll på lite vispgrädde och låt sjuda ihop till en krämig stuvning. På bröden och in i ugnen med nämnda rivna ost. Om någon mot förmodan missat den bärnstensfärgade drycken i bakgrunden så kan jag tipsa om att en kall öl smakar mycket bra till denna macka!

Jag har nämnt det förut och jag nämner det igen. En av de viktigaste kryddorna för mig när jag lagar mat är att jag mår bra. Det är en grundförutsättning för att känna inspiration att skapa. Vilket matlagning är för mig. Kanske inte när jag gör en makaronipudding eller steker pannkakor. Inte så mycket kreativitet som flödar där. Men när jag ska få kraft, energi och känna glädje inför att prova nytt. Då behövs den kryddan. Så jag riktar ett stort tack till "inspirationen" i mitt liv :-)

6 kommentarer:

  1. Låter otroligt gott men jag skulle lika gärna kunna äta mig mätt på bara mackor med kantarellstuvning... jag älskar kantareller ♥

    Laxen får vi ta och testa iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att man inte behöver välja. Lax ena dagen och så kantarellerna många andra dagar :-)

      Radera
  2. Blev ju galet sugen på kantarellmackan nu:)!

    SvaraRadera
  3. Inte en endaste svamp har vi hittat i år, vi som hade sån otrolig svamplycka förra året:( Kanske har det något att göra med avsaknaden av skogspromenader?:)
    Men lax däremot, den har vi ingen avsaknad av:) Biten du har här ser riktigt fin ut!
    Grattis till både dej och din krydda, heja heja!

    Kramar på sej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, då! Kanske har det något att göra med att skogen inte får några besök. Men bara kanske :-) Brukar hitta riktigt fin färsk lax i stora butiken ganska nära hemmet. Tack till er! Krydda är bra att ha :-)

      Kram + kram

      Radera