torsdag 15 juni 2017

Grillad kycklingburgare med halloumi och smakrik curry/mango-dressing


"Vill du bli Lohmanders inspiratör?" Så löd frågan i ett mail. Upplägget gick ut på att jag själv skulle hitta på något gott med kyckling på grillen och till det använda en sås från Lohmanders. Det tyckte jag lät som ett kul "uppdrag" så jag hakade på! Om du också vill testa någon av Lohmanders såser kan du ladda ner en kupong längre ned på sidan. Jag har 250 st att dela ut så först till kvarn...

Kyckling är "snäll" mat. Både för att den känns lätt och är mild i smaken, men också för att man kan variera den på massvis med tillagningssätt och för att den tål mycket smak från annat som får avgöra karaktären. Ta t.ex. en thaisoppa med kyckling. Samma kyckling i en gryta á la coq au vin får en helt annan karaktär. Kycklingen umgås så gärna och lätt med allt och alla :-) Här är det smaker från curry och mango i form av färdig sås som lägger smakribban på en saftig kycklingburgare via grillen.

Du kan mala kycklingfilé (eller ännu hellre kycklinglårfilé så blir det saftigare) eller köpa färdigmald kycklingfärs. Helt ärligt är jag lite kräsmagad när det gäller kycklingfärs. Det ser i mina ögon inte särskilt aptitligt ut men när färsen blandas med kryddor, formas och i det här fallet grillas till burgare så är färs-stadiet ett minne blott :-)

Vad du toppar (och grundar) burgaren med är helt upp till dig. I min smak passade det utmärkt med sallad, rödlök, tomat, halloumi, bröd och så den goda såsen "Curry Madras & Mango". Det är en av tre såser inom premiumserien Rotisserie By Lohmanders. Såserna är speciellt komponerade att passa just till kyckling.

Tips!
Om du vill servera pommes till burgaren så är det gott att använda såserna som dipsås!

4 kycklingburgare
400 g kycklingfärs
1 ägg
1/2 kruka persilja, hackad
1/2 dl ströbröd
Salt & svartpeppar
Olivolja

Blanda allt noga och forma till fyra burgare. Pensla båda sidor med olivolja. Grilla 3-5 minuter per sida till fin färg på utsidan och genomgrillat på insidan.

Tillbehör:
Bröd (pensla med olivolja och grilla till fin färg)
Halloumi (skiva, pensla med olivolja och grilla till fin färg på båda sidor)
Salladsblad
Tomat
Rödlök
Curry & Mango-dressing
Potatisklyftor

Montera burgaren på ditt sätt och hugg in!

Så här monterade jag, med såsen överst. Lite kladdigt att äta men så blir det oavsett hur man gör. Genom att inte ha såsen i botten direkt på brödet, så håller sig brödet frasigt och blir inte "soggigt".

Grillat ger kycklingburgaren en härligt rökig smak som passar fint till currysmakerna!





2 kommentarer:

  1. Heja heja, vilken glad överraskning att dina kök återuppstått - som vi saknat dom och dej! Här ska läsas ikapp må du tro, weeii!!!

    Ha det gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack va goa ni är! Är tillbaka lite smått och det känns jättekul men jag känner mig ringrostig. Inspirationen är tillbaka. Mycket tack vare kärlek i livet igen :-) Sen har kameran strulat en hel del och jag har varit tvungen att lösa problemen själv - men det gick till slut :-) Vi hörs och ses!

      Radera