måndag 12 september 2011

Tabbouleh - fräsch libanesisk persilje- och bulgursallad


Jag har velat göra tabbouleh länge - har sett receptet här och var under en lång tid. Den har alltid verkat så fräsch och jag blev inte besviken. Från tanke till praktik med Lisa Lemkes bok "Till grillat". I sitt recept använder hon matvete men jag håller mig till originalet och bulgur. Med bulgur i salladen blir den matig och helt enkelt jättegod. Använd två vitlöksklyftor om du gillar det, jag nöjde mig med en. Smått, smått hackat ska allt vara så var beredd med kniven och tålamod. Räkna också med att låta salladen dra minst en halvtimme innan den ska ätas.

Tabbouleh passar till det mesta du brukar lägga på grillen (eller i pannan); lamm, nöt, fläskkött och korvar. Vi åt den till chimichurri-marinerade fläskkotletter. Jag kan inte låta bli att tänka mig att det skulle passa att blanda ner lite avokado i salladen också. Och knaperstekt bacon... Då skulle jag kunna äta den som ensamrätt! Bacon igen :-) Ja, vad ska jag säga - jag gillar bacon i mat! Här är receptet utan både avokado och bacon.

4 portioner
1-2 vitlöksklyftor, finhackat
1 rödlök, finhackad
Ca 20 cm gurka, urkärnad och finhackad
3 stora tomater, urkärnade och finhackade
4 dl kokt bulgur (använd gärna fullkorn)
Saft och rivet skal från 1 citron
1/2 olivolja
1 dl hackad mynta
1 1/2 dl hackad persilja
Salt och grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Blanda vitlök, rödlök, gurka och tomat med bulgur, citronsaft, rivet citronskal och olivolja. Blanda ner mynta och persilja. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Tomaterna ska kärnas ur innan de finhackas. Detsamma gäller gurkan enligt mig.

Chop chop...

Finhackad vitlök, citronskal, mynta och persilja.

Blanda!


Och lite senare: NJUT!



4 kommentarer:

  1. Kika in till dig är lite som att bänka sig framför halvåtta hos mig . Man vet aldrig vad man kommer att bjudas på . Självklart tror jag att du håller en bra mycket högre nivå en många av värdarna men jag älskar själva överrasknings grejen . Sen är det alltid lika kul att få sig en titt hemma hos folk.

    Det här med färger är lite klurigt , jag tycker att det är snyggt med det vita men jag kan inte få till det hemma hos mig . Alltså är vi lite lika fast tvärtom!

    Maten och allt från helgen på landet såg verkligen supergot ut. Vi har nu ätit kantareller i mängder , nästan lite trött på dom nu.

    SvaraRadera
  2. Ja, lite lika fast tvärtom - det är nog en bra beskrivning :-)

    Och så verkar vi gilla Halvåtta med Helge också. En komplimang att bli jämförd med det programmet, så tack!

    SvaraRadera
  3. Ni gör den helt fel tabolehh gör man utan gurka, man har mycket mer gurka mindre tomat och lök och bulgar. Skit dålig beskrivet jag är libanes så jag vet hur man gör du har inga kryddor tex salt citron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym!

      Vad synd att du inte gillar kocken Lisa Lemkes version av tabbouleh, jag tycker den blev jättegod. Med gurka, tomat, salt, citron med mera som det står beskrivet i receptet. Vet inte riktigt hur du menar när du skriver att tabbouleh gör man utan gurka, och sedan med mycket mer gurka?

      Jag tror att det är med tabbouleh precis som med till exempel köttbullar, att det finns olika varianter beroende på vem som gör det. Vilken tur att du inte behöver göra tabbouleh som det är beskrivet här, utan precis som du vill :-)

      Vänliga hälsningar
      Lotta i Två små kök

      Radera