tisdag 13 september 2011

Mustig köttfärssås med rotfrukter


Måndagar har en tendens att bjuda på köttfärssås från köket här i sta'n. Så ockå igår... Efter en helg på landet med mycket matlagning, första arbetsdagen på veckan och inköp som ska göras efter jobbet är det lockande med något enkelt och gott. Den här köttfärssåsen blev dock lite annorlunda än vad jag brukar göra. Inte en droppe grädde, både morötter och palsternacka och så skruvar till i stället för spagetti. Det räcker väl som variation :-)

Jag har blivit inspirerad av kocken på restaurangen där jag intar min dagliga arbetslunch. Han använder ganska stora bitar av morötter och palsternacka som gör såsen fylligare och matigare - riktigt mustig och god. Jag har ingen aning om exakt hur han gör - även om jag brukar be om recept ibland när det smakar extra gott - men tänkte att det kan väl inte vara så svårt att apa efter. Tycker att jag lyckades riktigt bra!

Det här blir en rejäl sats köttfärssås som räcker till matlådor och att frysa in till en annan gång. Såsen blir rejält "vattnig" från början men det är meningen att den ska koka länge och reduceras tills den blir tjock och härlig i färgen. Räkna med åtminstone en timme. Den tiden behövs även för att rotfrukterna ska bli lagom mjuka. Därmed ingen snabbmat i den bemärkelsen men det går fort att få ner allt i grytan och sedan låta den sköta sig själv. Då kan man passa på att pilla sig i naveln en stund på soffan med en trevlig tidning tills det är dags att koka pastan. Vänta med att smaka av grytan med salt tills på slutet. I och med att såsen reduceras kraftigt så kommer sältan från buljong och soja att träda fram mer och mer. Jag hade i lite chili explosion som jag tycker rundade av perfekt!

Mustig köttfärssås med rotfrukter
500 g köttfärs
2 gula lökar, grovt hackade
2 morötter i tärningar, ca 1 cm
1 palsternacka i tärningar, ca 1 cm
1 dl tomatpuré
1 liter köttbuljong (förslagsvis Fond du Chef)
2 burkar krossade tomater (gärna finkrossade Mutti)
1 msk kinesisk soja
Smör och olivolja
Salt, svartpeppar, vitpeppar (chili explosion)

Gör så här:
Fräs färsen i smör tills den är genomstekt. Blanda i löken och fräs en stund till. Blanda sedan ner tomatpurén och fräs runt med färs och lök. Lägg över i stor gryta. Fräs palsternacka och morötter i olivolja några minuter. Lägg över i grytan. Häll i buljong, krossade tomater och soja. Låt koka upp och sedan småkoka minst en timme tills såsen har tjocknat. Rör om då och då. Smaka av med kryddorna. Servera till valfri pasta!


Helt ärligt är det här första gången jag har köpt och använt palsternacka i mat... Jag sveptes med av skördeyran och vågade efter att ha provat köttfärssåsen på jobbet. Av någon anledning har jag inbillat mig att palsternacka är nästan lika kraftigt i smaken som rotselleri. Så är det icke! En väldigt trevlig erfarenhet rikare alltså. Nu kommer jag våga använda palsternacka till annat också.

Om du vill spara tid kan du riva palsternacka och morötter i stället för att tärna. Kanske tilltalar små barn bättre också?

Blanda runt och hugg in. Jag tyckte inte att det behövdes någon riven ost ovanpå ens en gång. Så mycket smak och gott ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar