tisdag 13 september 2011

Hösttäcken

Ett säkert hösttecken hemma hos oss är att det är dags för hösttäcken. Täcket stoppas in i påslakanet igen - både i sta'n och på landet. Oftare och oftare när det är dags att sova har vi tvingats dra upp täcket ovanpå påslakanet för att det är för kallt med bara påslakanet. Lika bra att stoppa in täcket igen. Sommaren är därmed officiellt slut och hösten har trätt in. Speciellt påtagligt idag dessutom med upprörda träd utanför fönstret som inte kan stå still.

Sängkläder köper jag oftast på Hemtex. Jag tycker att de har ett bra utbud och jag hittar alltid något där som jag tycker om och till vettiga priser. Men kanske ska jag titta någon annanstans och piffa upp sovplatserna med sängkläder någon annanstans ifrån? Egyptisk bomull har jag bara hört talas om - både att det är otroligt bekvämt men även att det är otroligt dyrt - så det går nog bort.

Amore bäddset från Mille Notti kanske? Lagom mycket färg och mönster för mig...

Eller svart/vitt från Gudrun Sjödén? Lite trist kanske att välja svart/vitt från hennes hemma-kollektion som i övrigt sprudlar av färg som vanligt.

Jag kan tycka att svart/vitt känns aningen "hårt". Det kan bero på att jag blev smått skadad av den lägenhet vi bodde i när vi var utlandssvenskar i Florida. Alla golv i hela lägenheten bestod av stora vita klinkerplattor, väggarna var vita och alla möbler som ingick i hyran gick i svart och vitt. Soffan i svart sammet... På det massor av fönster, speglar och krom. Brrrrrr... Inte alls vår stil.

Kanske blir det till slut något från Hemtex ändå... Det kan vara knepigt att köpa via nätet när man inte får känna på kvaliteten. Jag avskyr sängkläder som känns "hala". Det ska vara 100 % bomull och inget annat. Och skönast blir de efter några omgångar tvätt, precis som handdukar. Så. Ett besök till Hemtex redan i morgon kanske? Nu är jag sugen på att "hösta" till det här hemma - och inte bara i sovrummet. Kul - jag har saknat lusten att bona här i sta'n!


På landet har vi blåvitt just nu men det vore trevligt att byta även dem till helgen, till något som passar årstiden lite bättre. Dessutom är det dags för tvätt. Speciellt efter katten Boris som tillbringade många timmar på vårt täcke i söndags :-)


8 kommentarer:

  1. Tack söta du,riktigt klok är du också. Du förstod precis vad jag menade.
    Precis som med maten kan det bli med inredning om man får för mycket av det goda.

    Jag håller med dig när det gäller påslakan , bomull ska det va. De skönaste är faktiskt de som har hängt med sen man var barn . På landet brukar vi ha just sådana.
    Inte särskilt stylish men skönt.
    Lycka till nu med höst bonandet . Jag gjorde ett litet försök idag .

    Kram till dig som både gör mig glad och hungrig .

    SvaraRadera
  2. Jättefint fat! Nu är det min tur att skapa lite höstkänsla :-)

    Glädje tillbaka!

    SvaraRadera
  3. Du, kattbilden är det sötaste jag sett på mycket länge, och då läser jag ändå massor av bakbloggar varje dag ;)

    SvaraRadera
  4. Visst är han nästan för söt!!! Han kan sova hur som helst, med kroppen i vilka vinklar och twistar som helst. Det här är bara en av alla underbara bilder i mängden på den denna ljuvliga varelse :-)

    SvaraRadera
  5. ... och det är min katt... :) J.J

    SvaraRadera
  6. Jag är inte ett dugg avis broder :-) Vi har ju våran fina Selma men hon är inte lika sällskaplig och sprallig längre gamla damen... Då är det mysigt med besök från era busiga ettåringar ibland :-)

    SvaraRadera
  7. Åh gullekatten! Jättefina påslakan!

    SvaraRadera
  8. Han är helt underbar :-) I morgon ska jag shoppa påslakan! Får se vad det blir...

    SvaraRadera