onsdag 14 september 2011

Snabb kycklinggryta med bacon och spiskummin - äts med stekta potatisklyftor!


Mitt alldeles egna recept på min alldeles egna ljuvligt goda kycklinggryta! Visst är det så att de flesta recept jag lagar till ändrar jag på mer eller mindre, så de är ju också mina på sätt och vis. Men det är roligt att knåpa ihop något alldeles eget och verkligen lyckas. Det här ska jag göra igen, och igen, och igen! Bara för att det är höst behöver inte allt vara långkok. Den här grytan går snabbt att göra. Utdelningen i form av smak är tusenfaldig jämfört med insatserna i köket.

I grytan har vi bacon - min favoritsmaksättare- och färdiggrillad kyckling i bitar - mitt favorithelfabrikat (och inte en enda särskrivning!). Övriga smaker från tomat och spiskummin. Spiskummin som jag helt klart använder för sällan, vilket lyft det ger en gryta med tomat! Lite paprikastrimlor i också för lite mer att tugga på och saken är - kycklinggryta - inte biff. I stället för ris som kanske hade varit mer lättippat som tillbehör så stekte jag potatisklyftor i baconfettet och serverade till grytan. Fantastiskt gott utan att skryta eller överdriva en millimeter.

Om man inte vill äta kött så blir tomatsåsen väldigt god utan bacon och kyckling också men då behövs lite mer salt och kryddor. Just spiskummin är perfekt här! Och kanske mer grönsaker, t.ex. squash och aubergine. Ät såsen till stekta potatisklyftor - lite känsla av indiskt. Jag lovar att det också blir jättegott!

4 portioner
1 grillad uppdelad kyckling (lår- och bröstbitar)
8-10 fasta kokta potatisar i klyftor
1 gul grovhackad lök
2 gröna paprikor i strimlor
1 burk krossade tomater + 1 burk vatten
1 tsk spiskummin
3 msk tomatpuré
2 paket bacon i småbitar (eller ta bara ett om du inte är baconfreak som jag)
Olivolja
En gnutta socker
Salt, svartpeppar och lite chili explosion

Gör så här:
Fräs bacon i en stor stekpanna. Lyft ur men ha kvar så mycket av baconfettet som möjligt i pannan. Stek potatisklyftorna däri till fin färg. Det kan du göra parallellt med att du fräser lök och paprika först i lite olivolja i en gryta och sedan tillsätter tomatpuré och fräser lite till. Häll sedan de krossade tomaterna och en burk vatten i grytan. Krydda med lite salt, socker och spiskummin. Låt puttra en stund medan potatisen blir färdigstekt. Smaka av grytan med salt, svartpeppar och chili explosion - kanske lite mer spiskummin också. Lägg ner baconbitarna och rör om. Lägg sist i kycklingbitarna och låt de bli varma i såsen några minuter. Servera med potatisklyftorna.

Potatisen kokade jag dagen innan. Det går snabbt. Ner med dem oskalade i lite vatten med mycket salt. Koka. Hälla av. Svalna. In i kylen över natten. Se'n är det bara att skala och klyfta innan de steks i baconfettet.

Fräs först lök och paprika i lite olivolja.

Låt sedan tomatpurén fräsa med en stund också.

Potatisklyftorna får jättegod smak av baconfettet. Eventuellt kan det behövas lite lite salt men för mig gick det bra utan.

Kolla in färgen på den grytan! Kycklingbitarna värms i såsen några minuter. Doften av spiskummin är ljuvlig! Här är det fest för både öga, näsa och gom!

Smaklig måltid!


2 kommentarer:

  1. Den ska vi äta till middag i kväll. Kokar potatisen nu... :) JJ.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt!!!

    Ge potatisen gott om tid i pannan. Det tar en stund innan den får färg men det vet ju du. Hellre lite mer än medelvärme lite längre tid, än för hårt stekt på kort tid.

    Hoppas verkligen att ni också gillar det!

    Visst är det bekvämt med färdiggrillad kyckling? Den går att dela i mindre bitar också om man inte vill ha stora kycklingdelar. Köttet ska ju bara värmas så det är ingen riska att det kokar torrt.

    Lycka till och så ses vi ju - kanske mitt i maten :-)

    SvaraRadera