tisdag 8 november 2011

Halloumi- och basilikapanerad kycklingfilé


Så var det dags för köttet som vi åt med potatistårta och ratatouille, riktigt god och frasig kyckling panerad med riven halloumi och färsk basilika. Jag har bara ätit halloumi stekt i skivor förut, det här blev en ny och väldigt angenäm bekantskap. Att panera kyckling med parmesanost har jag gjort förut men det här är mer rustikt och riktigt saftigt. Eftersom det blir rejält med färg på kycklingen väldigt snabbt så steker jag färdigt filéerna i ugnen under lite aluminiumfolie. Svågern som kör LCHF tyckte om att äta rattatojen till, utan potatistårta. Tillbehören bestämmer du naturligtvis själv efter tycke, smak, diet...

4 portioner
4 kycklingfiléer
1/2 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
250 g halloumiost, grovriven
1 kruka basilika, riven
1/2 dl vetemjöl
2 ägg
2 msk olivolja

Gör det vanliga med kycklingen: skölj, ansa och torka av. Putsa ev till filéerna så att de tillagas jämnt i pannan. Salta och peppra kycklingen. Häll upp vetemjölet på en tallrik. Vispa ihop äggen och lägg i djup tallrik. Blanda halloumi och basilika i en tredje djup tallrik eller skål. Panera kycklingfiléerna först i mjölet och sedan i de vispade äggen. Allra sist i ostrivet innan du steker dem till fin färg på båda sidor i olivolja. Stek färdigt i ugnen på 150 grader under folie i minst tio minuter. Kolla kycklingen så att den blir ordentligt genomstekt. Inget rosa!

Ja, då var det klart så. Hoppas det smakar!

Nu när jag har testat riven halloumi som panering vill jag gärna testa det till gratering också. Någon som har testat?

Kycklingen finns därunder all ost...

Kolla in den läckra gyllene färgen från osten!

En tallrik du känner igen vid det här laget om du hälsar på här regelbundet. Min födelsedagstallrik med kycklingen, potatistårta och ratatouille. Jag blev riktigt nöjd med maten och jag tror att mina gäster tyckte om den också.

8 kommentarer:

  1. Mm, detta lät riktigt gott! Den kycklingen får nog testas - inom kort!

    SvaraRadera
  2. Låter smarrigt med Halloumipanad. Måste jag testa!

    SvaraRadera
  3. En riktig hit! Är sugen på att testa den på plattbankad fläskfilé och schnitzel. Tror det kan funka...

    SvaraRadera
  4. Annika och Sofie, hör gärna av er om ni testar och gärna om ni använder paneringen till något annat än kyckling!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag testat! Kommer ett inlägg om det på min blogg imorgon. http://bakatochlagat.wordpress.com

    SvaraRadera
  6. Hej Annika!
    Vad kul att du gjorde slag i saken. Hoppas verkligen det blev bra nu när du har testat och allt. Ska kolla ditt inlägg i morgon :-)

    SvaraRadera
  7. Hej! Det här var både spännande och roligt att laga. Kycklingen blev enormt saftig. Och god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ängeln! Visst är det en höjdare?! Kul att det funkar att panera med halloumi. Tack för återkopplingen :-)

      Radera