söndag 25 september 2016

Kräftskiva - med fokus på tillbehören...


I helgen hade vi (nog) årets sista (?) kräftskiva på landet. Värdpar var käre bror & svåger. Det bjöds på massor av gott men jag har inga recept på just deras tillbehör utan jag bjuder på lite andra recept ifall det är någon som har kräftskiva kvar på agendan innan hösten tar för stort grepp med kyla och ruskväder så att man hellre håller sig inomhus.

Det är lite smått och gott från olika kräftskivor genom åren där min absoluta favorit är mammas kantarellpaj med västerbottensost. Vem som helst förstår ju att det inte kan bli fel med så goda ingredienser. Därför är just kantareller och västerbottensost ett återkommande tema nedan :-)

För en sådan som mig är det tillbehören som får störst fokus, eftersom jag inte är någon kräftälskare. Jag tycker om färska räkor men än så länge har jag inte "lärt mig" tycka om kräftor. Till tillbehör räknas även snaps och visor, sällskap och musik. Det handlar om helheten, och då klarar jag mig alldeles utmärkt utan kräftor :-)

Mycket av det här passar ju fint vid andra tillfällen än kräftskiva så jag hoppas att du hittar något gott som du vill prova!

Sök på aioli så får du hur många träffar som helst. Jag hade lite cayennepeppar i min:
Hemgjord aioli att doppa kräftorna i och...













En hederlig kantarellmacka på rostat/stekt bröd och sedan västerbottensost på det
 innan en stund i ugnen... Det går ALLTID ner! Eller med stuvning:


På rostbröd lägger du kantarellstuvning och riven ost. Gratinerar i 200 grader ca 8 minuter. Stuvningen gör du av rensade kantareller i lite mindre bitar som steks i smör med finhackad gul lök. Strö över lite vetemjöl och rör om. Häll på lite vispgrädde och låt sjuda ihop till en krämig stuvning. På bröden och in i ugnen med nämnda rivna ost. 

Önskar dig en skön höst!



6 kommentarer:

  1. Jag skulle gärna prova allt du bjuder pa i det här inlägget - inklusive kräftor, nubbar och "allsang" ;-)Och jag blir sa avundsjuk pa dina kantarellmackor... när jag var barn/yngre, alltsa för mycket länge sedan, sa blev vi "patvingade" kantarellmackor typ aret om, antingen färska eller frysta, de tog liksom aldrig slut. Idag saknar jag det och jag far väl göra som sa manga andra; köpa en korg som nagon annan plockat.

    Här börjar hösten bara komma lite granna, förra veckan hade vi över 25°, nu pa dagtid känns det som omkring 16-17 och det är helt okej, pa lördag är det ju 1:a oktober redan!

    En bra höst till dej ocksa!

    SvaraRadera
  2. Härligt att gilla hela paketet - inklusive kräftorna :-) Kantareller är så gott men jag skulle nog också tröttna om det alltid fanns... Äntligen (tycker jag faktiskt) börjar det bli höst på riktigt med lite regn och rusk. Dags för grytor!

    SvaraRadera
  3. Hjälp vad mycket gptt! Älskar kräftor, men har aldrig ätit svenska insjökräftor. Blir desto fler havskräftor...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig ätit insjökräftor men hör ständigt argument för dem mot insjökräftor :-) Brunett nu? Och jag rör mig mot det blonda hållet :-)

      Kram!

      Radera
  4. ดูหนังออนไลน์ หนังออนไลน์ที่คมชัดเต็มระบบ ทั้ง 4K HD สนุกง่ายๆ กับ Will (2011) วิล เจ้าหนูหัวใจหงส์แดง

    SvaraRadera