onsdag 16 mars 2011

Jakten på lyckan

Såg lite av ett program på SVT som handlade om jakten på lyckan. Några tänkvärda ord sades som jag noterade och ibland tänker på. De verkar vara något på spåren där när det gäller vad som gör en lycklig. I alla fall tror jag att det stämmer in bra på mig.

Lycka är att ha något att göra.
Lycka är att ha någon att älska.
Lycka är att ha något att se fram emot.

När jag har något att göra känner jag mig nyttig, behövd, uppskattad och jag har ett socialt sammanhang där jag passar in, t.ex. på jobbet, i en familj eller genom en fritidsaktivitet. Att jag har någon att älska innebär för mig att jag blir älskad tillbaka, inte bara av mitt livs kärlek M utan av familj och vänner och vad är lycka om inte det? Och för min del behöver jag något att se fram emot som stimulerar mina tankar, engagerar och entusiasmerar mig. För två av dessa punkter handlar det om bekräftelse och det är det jag tror att de flesta av oss människor behöver allra mest. Då syns och finns vi. Vi blir sedda och uppskattade. Det ger glädje och lycka framför allt, tror jag. Se där. Ett filosofiskt blogginlägg mitt i maten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar