måndag 14 mars 2011

Retour en Suède

För den som inte kan franska betyder rubriken "Åter i Sverige", typ för mig då som bara kan några enstaka ord men gärna skulle vilja kunna mer. Tur att Google translate finns :-) Jag har varit några dagar i Paris med jobbet. Har träffat färgstarka, glada, kreativa och supertrevliga kollegor inom kommunikation från världens alla hörn; Spanien, Ryssland, Italien, Belgien, USA, Cambodia, England och Japan. Jag arbetar i ett företag med en härlig mångfald på många sätt. Det blev ett par fullspäckade dagar med mycket information om nya projekt, diskussioner och samkväm. Som vanligt hur underbart som helst att resa bort men det toppas av att få komma hem igen. Till Mannen i mitt liv, familjen och allt det andra som är välbekant och kärt. Dagarna i Paris gav mig förutom nyttig kunskap och trevliga bekantskaper även en rejäl dos med inspiration och energi till nytta på jobbet.

Jag bodde på ett jättebra hotell i sydvästra Paris, nära kontoret. Utanför fönstret en ganska typisk stadsbild i Paris kvarter med en blandning av äldre och nyare byggnader. Jag gillar Paris. Det blev förstås inte i närheten av den resa jag gjorde med M våren 2008 då vi hade tid att ägna åt varandra och alla sevärdheter men ändå... Atmosfären går inte att ta miste på.

Innan vi började på morgnarna fanns det en hel del att ta för sig av som frukost i anslutning till konferensrummen. Man kunde t.o.m. slänga ihop en egen omelett om man ville förutom att ta för sig av en mängd sorters bakverk, marmelader, bröd, ost, juicer, frukt och varma drycker.

När det var dags för paus hade utbudet ändrats till att innehålla massor av små bakverk som t.ex. eclairer i miniformat. Allt delikat. Jag är annars inte mycket för fikabröd men i små munsbitar och när jag behöver energi snabbt - vilket blev fallet dessa långa dagar - så gick det alldeles utmärkt!

Middagen åt vi ett stort gäng på en av restaurangerna i Eiffeltornet. Inte världens flottaste - det är ju lite av en turistfälla - men väldigt trevligt sällskap. Tog en bild från taxin på vägen dit...

Sett nerifrån och upp ståendes vid ett av benen till tornet känner man sig ganska liten...

Maten var OK men så är jag tyvärr ganska "kinkig" om andra skulle beskriva det. Jag kallar det inte att vara kinkig bara för att jag inte äter allt...

T.ex. inte den amouse bouche som serverades i form av någon slags mixad fisksoppa...

Jag äter inte heller fois gras (gåslever) - bad om en sallad istället och ursäktade att jag tyvärr inte kunde äta den högt skattade franska delikatessen... Den serverades med nå't slags flarn, en äppelbit och ett körsbär. Hm. Vad är grejen?

Varmrätten var tack och lov helt i min smak. Kyckling på en rotsakspuré, svamp och en jättegod sås. Maten var ordentligt varm också vilket bidrog till den positiva smakupplevelsen.

Efterrätten gick också ner men kändes ganska basic, nästan lite barnslig. Det var någon slags puck av ananas och kokos med grädde, mousse och så en massa krullig sockerlag på toppen. Allt detta sköljdes ner med belgisk öl i Paris :-) Jag var den enda vid bordet som inte drack vin... Inte ett dugg pinsamt. Jag tycker inte om vin och skulle aldrig komma på tanken att dricka det bara för att alla andra gör det. Sådeså!

Jag ber om ursäkt för den usla kvaliteten på bilderna men det var skumt ljus i restaurangen förstås och jag bär inte omkring på kamerautrustning och fotoblixtar. Det blir som det blir. Nästa gång jag ska äta på restaurang i Paris kommer jag att föredra att sitta någonstans där man kan se Eiffeltornet i stället för att sitta i det.

Efter hektiska dagar vid konferensbordet och många droppar franskt vatten var det dags att åka hem igen. Som sagt. Borta bra men hemma bäst.

2 kommentarer:

  1. ... det är bra att du inte äter fois gras. De tvångsmatar gåsarna. Bokstavligt talat pressar i mat genom deras halsar! Djurplågeri. J.J

    SvaraRadera
  2. Jag vet, det är just därför även om jag inte är helt säker på att de gör så överallt. Men jag diskuterade inte detta i mitt sällskap som dominerades av franska medborgare :-)

    SvaraRadera