onsdag 20 april 2011

Barrunda och krogbesök på Söder

Gårdagskvällen tillbringades med glada kollegor på Söder i Stockholm. Först blev det en kall öl i solen på ett fullspäckat Medis. Nu vill alla vinterbleka nordbor ut! Vidare till Soldaten Svejk och lagom bitter tjeckisk öl. Jag tycker att det här är ett riktigt sunkhak i positiv bemärkelse. Litet, mörkt, intimt och inget onödigt lull-lull. Inte trendigt någonstans. 90 % av gästerna var snubbar och så många stammisar. Bra service och god öl. SÅ mycket mer behövs inte. Den rustika maten får jag prova en annan gång, t.ex. deras schnitzel, gulasch eller raggmunk.

Soldaten Svejk i egen hög person!


Sedan till krogen vi fick tips om från annan kollega, nämligen La Cucarachas bakficka Tvärsöver. En spansk tapasrestaurang med fantastiskt god mat och underbar familjär service. Litet men väldigt mysigt. Kocken valde ut ett gäng tapas åt oss utifrån de önskemål vi hade och han lyckades pricka helt rätt! Jag uppskattade att traditionella spanska tapas mixades med svenska influenser. Det går att göra tapas på svenska också!

På bordet stod:
  • Quesadillas - både med kyckling och vegetariska
  • Fyllda champinjoner
  • Potatisklyftor med aioli
  • Räkor stekta i olja och vitlök
  • Råraka med rökt lax och pepparrotskräm
  • Tomat- och mozarellasallad
  • Strimlad biff med kantareller
  • Kycklingvingar i honung, apelsin och chilimarinad
  • Osttallrik med marmelad, frukt och knäckebröd som avslutning

Den dominerande smaken var:


VITLÖK!

Så jag var lagom poppis när jag kom hem och ville pussas :-)

Jag äter vitlök så sällan eftersom Mannen inte uppskattar det så väldans mycket. Men nu passade jag på och det rejält! Dock blev jag påmind om varför jag också gärna undviker stora mängder. Nämligen att magen säger sitt efteråt men det var det värt.

Kvällen avslutades vid Nytorget på Urban Deli. Häftig lokal och i just det här läget perfekt för en sista avsvalkande öl innan det bar iväg hemåt igen nöjd och glad över en lyckad kväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar