måndag 11 april 2011

Citronpasta med chili och vitlök till ostbakad kyckling


Yes! Idag har veckohandling blivit av och jag har lagat första rätten som var inplanerad för måndag, en jättegod pasta som vänds runt med chili- och vitlöksolja, citronskal och ruccola. Hur fräscht och gott som helst. Till detta simpel kycklingfilé i bitar som inte blir så simpla längre när de steks, läggs i form och toppas med riven ost innan de bakas i ugnen.

Käre maken var ytterst tveksam då det doftade väldigt mycket vitlök när den frästes i oljan. Men eftersom jag använde stora bitar vitlök kunde jag lyfta bort dem efteråt och smaken blev mycket mildare än vad doften kunde ge intryck av. Så hela rätten fick mer än väl godkänt och jag håller med till fullo.

Jag föredrar mindre bitar av kyckling men den som vill steker hela kycklingfiléer nästan färdiga innan de ställs i ugnen toppade med osten. Den som vill minska ner på kalorierna skippar att ostbaka kycklingen och vill man äta vegetariskt kan kycklingen bytas ut till quornfiléer. För ännu mer smak på själva pastan, minska mängden pasta eller öka på chili- och vitlöksoljan, citronskal och ruccola.

Till fyra portioner
4 kycklingfiléer
Salt, svartpeppar, ancho chili pulver
2 dl riven ost (prästost funkade utmärkt)
400 g pasta, förslagsvis tagliatelle - vanlig spagetti går också bra
1 solo vitlök
1 röd chili
1 citron, skalet
3 msk olivolja
100 g ruccola
Flytande smör/rapsolja

Gör så här:
  1. Sätt på saltat pastavatten och ugnen på 250 grader.
  2. Strimla chili, riv citronskal och skär vitlöken i grova bitar.
  3. Skölj och ansa kycklingen. Skär den i mindre bitar och stek några minuter till fin färg och krydda med salt, svartpeppar och ancho chili pulver (eller på valfritt sätt som du gillar).
  4. Smörj en ugnsform eller ett fat och bred ut kycklingen. Strö över den rivna osten.
  5. Under tiden pastan kokas, ställ in kycklingen i ugnen tills den får fin färg - ca 8 minuter.
  6. När pastan har några minuter kvar av koktiden, hetta upp olivoljan i en stekpanna. Fräs chili och vitlöksbitarna i oljan snabbt, ca 2 minuter. Inte längre - det kan snabbt bli bränt och smaka illa.
  7. Plocka bort de stora vitlöksbitarna och ställ åt sidan tills pastan är klar - försök tajma så gott det går.
  8. Häll av vattnet från pastan, blanda med oljan från stekpannan och blanda runt.
  9. Blanda i citronskalet och ruccola - vänd runt försiktigt.
  10. Servera med kycklingen.
  11. Vrid gärna lite nymalen svartpeppar över.
Chili, vitlök och rivet citronskal ger pastan en jättefin och "lätt" smak. Om du inte vill ha för mycket hetta från chilin, se till att ta bort både kärnor och hinnor innan du finhackar den. Har du en gom som pallar lite tryck så är det bara att ta med allt. Jag satte tungan emot chilin jag köpte för att pejla in hettan lite grand i förväg - det kan variera från chili till chili. Det kändes kan jag säga!

Ungefär 1,5 dl riven prästost har strötts över den stekta kycklingen. Gör inte alltför små bitar av kycklingen så att den behåller sin saftighet. Den ska bara bakas ungefär 8 minuter tills osten har smält och fått lite färg. Lite ost lyfter verkligen smaken på kycklingen!

Stora bitar av solo vitlök frästes med chili i olivoljan. När den hade gjort sitt lyfte jag bort bitarna. Smaken blir då lite mildare om man inte är sådär överförtjust i vitlök. Ruccolan som jag har i på slutet ger god pepprighet.



Ibland tycker jag att jag lyckas med uppläggningen riktigt bra! Ibland blir det inte vackert eller aptitretande alls. Jag måste komma på det vinnande konceptet. Nu är det mest tur när det blir bra. Fast det märks nog att jag lägger ner lite mer tid på upplägget än Mannen. Där är det sleva på tallriken som gäller som synes nedan. Men det gör ju inget. Huvudsaken är att han tycker det är gott och det gör han oftast. Finessen och lull-lullet på tallriken får jag stå för!



Summa summarum en jättebra rätt som jag kommer att göra fler gånger. Nästa gång kanske jag testar med limeskal i stället för citronskal. Det borde också funka. Fort gick det att laga till också. Passar bra om klockan har blivit mycket efter veckohandlingen - som jag fick till idag! I morgon är det potatis- och grönsaksgryta med lövbiffsstrimlor som står på menyn.

Välkommen åter!


4 kommentarer:

  1. Tack för en härlig blogg. Har just avnjutit receptet ovan. Det blev väldigt gott. Toppbetyg från mig, min son och hans flickvän!

    Hälsningar Anderz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anderz!
      Vad glad jag blir, tack! Kul att ni alla gillade receptet, visst är det läckert?

      Hoppas ni får en fortsatt "god" kväll och tack för att du tog dig tid att lämna en kommentar :-)

      Hälsar Lotta

      Radera
  2. Detta ska jag prova....men stämmer det att man ska fräsa chili och vitlök i 20 minuter eller menar du 2 minuter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du vill prova - det är jättegott! Och oj, nej! Jag har ändrat tiden till 2 minuter :-) Tack för att du såg det! Klart det inte ska vara 20 minuter...

      Lycka till!

      Radera